زنجان- هرچند که رودبار در استان گیلان به قطب تولید زیتون در کشور شهرت دارد اما شاید کمتر شخصی از پیشگامی تولید این محصول و رونق اشتغال‌زایی زیتون در استان زنجان و به‌ویژه شهرستان طارم اطلاعی داشته باشد.

«طارم » معدن طلای سبز

قدس آنلاین-گروه استان ها: زیتون از میان ۷۰ نوع محصول زراعی و باغی که از باغات و مزارع شهرستان طارم برداشت می‌شود، شهرت، ویژگی و کیفیت بی‌نظیری دارد که آن را به محصولی استراتژیک در سطح استان زنجان و منطقه تبدیل کرده است.
در حال حاضر فعالیت ۸ واحد روغن‌کشی و ۱۳ واحد فرآوری  و هم‌چنین راه‌اندازی واحدهای خانگی تولید «شوری» و غیره که تعداد آن‌ها از ۵۰۰ واحد نیز فراتر رفته است رونق خاصی به فعالیت‌های خانگی داده است و اشتغال‌زایی مناسبی را به همراه داشته است.

استقبال کشاورزان از کشت زیتون

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان زنجان، بابیان اینکه محصولاتی ازجمله انار و زیتون بیشترین تولیدات این منطقه را تشکیل می‌دهد بیان می‌کند: به دلیل صرفه اقتصادی و هم‌چنین مقاومت زیتون در برابر شوری و کم‌آبی لذا در طی چند سال گذشته کاشت زیتون با استقبال بیشتری روبرو بوده و در طارم وسعت گرفته است.

بهنام اوجاقلو می‌افزاید: درآمد حاصل از تولید زیتون نسبت به انار بیشتر است و ریسک کمتری را نیز دارد و با توجه به اینکه درخت زیتون سمج بوده و به کم‌آبی ‌و شوری آب مقاوم است بنابراین باغداران رغبت بیشتری به ایجاد باغ‌های زیتون از خود نشان می‌دهند.

وی  عمده ارقام رایج کشت در باغ‌های زنجان،  زرد زیتون(بومی)، ماری، گلوله، شنگه، روغنی، کرونائیکی، مانزانیلا، آربکین و کنسروالیا عنوان می‌کند و می‌افزاید:  امسال قریب ۴۵ هزار تن در این استان محصول زیتون تولید شد.

وی بابیان اینکه دولت طرح‌های حمایتی ازجمله اجرای سامانه آبیاری نوین را در نظر گرفته است بیان می‌کند: دولت ۸۰  درصد هزینه اجرای سامانه آبیاری نوین باغ‌ها را یارانه می‌دهد و با ارائه روش‌های آموزشی و ترویجی، تأمین تسهیلات اجرای سامانه آبیاری نوین، مدیریت کشت باغ و غیره به باغداران برای افزایش تولید زیتون کمک کرده است.

وی اظهار می‌کند: البته مگس مدیترانه‌ای، سرمازدگی و گرمازدگی نیز تاکنون موجب کاهش محصول زیتون شده از همین رو میزان باردهی این محصول یک سال خوب است اما سال بعد تقریباً به نصف تقلیل می‌یابد.

اقتصاد وابسته به کشاورزی

فرماندار طارم نیز بابیان اینکه ۵۹ درصد اقتصاد این شهرستان وابسته به بخش کشاورزی است اظهار می‌کند: زیتون ازجمله محصولاتی است که اقتصاد اکثر خانواده‌های روستایی به این محصول گره‌خورده است و اشتغال‌زایی مناسبی را در برداشته است.

ستار صفری بابیان اینکه تولید این محصول فرصت مناسبی برای سرمایه‌گذاران پیش رو گذاشته است اظهار می‌کند: انجام اصلاحات لازم در باغات قدیمی، مقاومت در برابر مگس زیتون، عدم امکان افزایش افقی سطح باغات به دلیل کمبود منابع آبی، قابلیت بهره‌مندی از ماشین‌آلات به‌ویژه در حوزه برداشت و عدم جواب‌گویی نیروی انسانی از چالش‌های پیش روی شهرستان در زمینه زیتون است که توجه به این موضوعات می‌تواند کمک شایانی در پیشتازی این شهرستان در تولید این محصول داشته باشد.

وی ابراز می‌کند: فرآوری محصول، تعامل با خریداران عمده برای کمک به تنظیم بازار زیتون، افزایش دانش کشاورزان جهت افزایش میزان بهره‌وری در سطح، ایجاد مراکز پژوهشی و مراکز نوآوری ازجمله مواردی است که می‌تواند در بهبود بازار این محصول در این شهرستان تأثیر بگذارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.