پایگاه خبری هیل نوشت: آمریکا و جامعه جهانی عامل ایجاد وضعیت وخیم افغانستان بوده و هیچگاه قادر به حل مشکلات این کشور نخواهند بود.

هیل: حل مشکلات افغانستان فراتر از توان آمریکاست

قدس آنلاین؛ پایگاه خبری هیل در یادداشتی به قلم «جراد لابر» کارشناس نظامی درباره اوضاع وخیم افغانستان نوشت: در بحبوحه از سرگیری مذاکرات آمریکا و طالبان، رسانه‌ها گزارش دادند که ترامپ به زودی خروج ۴ هزار نظامی آمریکایی از افغانستان را اعلام می‌کند. از سوی دیگر بانک جهانی اعلام کرده که حتی با وجود اعلام آتش‌بس در افغانستان، دولت برای رشد اقتصادی به کمک های خارجی نیاز خواهد داشت، این در حالی است که ۷۵ درصد هزینه‌های دولت از طریق کمک‌های خارجی تامین می‌شود.

این یادداشت ادامه می‌دهد: مشکلات حال حاضر در افغانستان فراتر از توان جامعه جهانی بوده و بر اثر اعترافات مقامات ارشد آمریکا که به صورت محرمانه توسط واشنگتن پست افشا شد، پیروزی در جنگ افغانستان غیرممکن شده و  به همین دلیل هرگونه کاهش در تعداد نیروهای آمریکایی گامی در مسیر درست است.

روزنامه «واشنگتن‌پست» مجموعه‌ای از اسناد محرمانه را منتشر کرده که نشان می‌دهد دولت‌های آمریکا یکی پس از دیگری در مورد واقعیات جنگ در افغانستان به مردم خود دروغ گفته‌اند تا تصمیمات خود در مورد این مناقشه را توجیه کنند.

به نوشته هیل، آمریکا برای آنکه امنیت خود را حفظ کند، نیازی به کنار آمدن با طالبان ندارد و در حال حاضر هیچ چیز دیگری وجود ندارد که آمریکا بتواند در افغانستان انجام دهد.

هیل می‌افزاید: دلیل مذاکرات با طالبان این است که آمریکا به آن‌ها نیاز دارد تا از تبدیل شدن افغانستان به مکانی برای تروریسم جلوگیری کند، اما در واقع تروریسم نیازی به مکان برای انجام فعالیت تروریستی خود ندارد.

به نوشته این پایگاه خبری آمریکایی، طی دو دهه اخیر گروه‌های تروریستی حملات گسترده‌ای را در شهرهای لندن و پاریس انجام دادند و حملات ۱۱ سپتامبر نیز از چندین مکان متفاوت در جهان طرح ریزی شده بود. همچنین آمریکا این توانایی را دارد که از  راه دور فعالیت‌های تروریستی را رصد و هر گونه خطر بالقوه را پیش از حمله خنثی کند.

هیل کمک‌های خارجی را فسادآور دانست و تاکید کرد: در زمینه کمک‌های خارجی نیز، حتی اگر یک راه‌حل سیاسی بین دولت افغانستان و طالبان حاصل شود، مشکلات حکومتی و رشد کند اقتصادی آنقدر بزرگ هستند که با فرستادن کمک‌های خارجی حل نخواهد شد.

بر اساس این یادداشت، مشکلات افغانستان ساختاری بوده، دولت افغانستان یکی از فاسدترین دولت‌ها در این کره خاکی بوده و سیستم سیاسی با اختلاف نژادی درآمیخته شده و دولت به طور پیاپی در پایین‌ترین رتبه از نظر عملکرد اقتصادی، امنیت ملی و آزادی قرار می‌گیرد. به دلیل سرازیر شدن پول از خارج، دولت افغانستان به یک دولت متمرکز، عدم پاسخگو و فاسد تبدیل شده و صاحبان قدرت و افراد پرنفوذ این پول‌ها را در جهت اهداف سیاسی و اقتصادی خود مصرف می‌کنند.

هیل همچنین ادامه می‌دهد: این کمک‌ها چرخه معیوب را شکل داده و توانایی دولت افغانستان برای جمع آوری درآمد و تامین امنیت برای شهروندانش را تضعیف می‌کند، دلیل این مشکلات قانون اساسی افغانستان است که در آن همه قدرت در دستان نور چشمی‌های فاسد در کابل است و بنابراین ارسال کمک‌های خارجی تغییری در اوضاع افغانستان به وجود نخواهد آورد.

این پایگاه آمریکایی در پایان می‌نویسد: ایالات متحده باید سرمایه‌گذاری در افغانستان را هم از نظر نظامی و هم در حوزه‌های دیگر متوقف کند. باید روشن باشد که افراد خارجی مشکلات را حل نخواهند کرد. آمریکا و جامعه جهانی عامل شکل‌گیری وضعیت وخیم افغانستان بوده و هیچگاه قادر به حل مشکلات این کشور نخواهند بود و  بنابراین زمان آن فرا رسیده که آمریکا به طور کامل از افغانستان خارج شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.