درحالی که مقامات آمریکا هدف از ایجاد نیروی فضایی را حفظ صلح در فضا اعلام کرده اند اما حضور نظامی آمریکا در فضا با واکنش سایر قدرت های نظامی جهان همچون روسیه و چین، به رقابت نظامی در فضا دامن خواهد زد.

دیگر فضا هم امن نیست

به گزارش خبرنگار بین الملل قدس آنلاین؛ وقتی دولت ترامپ برای اولین بار ایجاد نیروی فضایی را به عنوان ششمین شاخه ارتش ایالات متحده در ژوئن ۲۰۱۸ پیشنهاد داد بسیاری این ایده را خشونت بار و برخی دیگر یک شوخی قلمداد کردند؛ اما وقتی مجلس نمایندگان اجازه تأسیس آن را به عنوان بخشی از لایحه مجوز دفاعی صادر کرد و دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا روز ۲۰ دسامبر ۲۰۱۹ در پایگاه مشترک اندروز در مریلند قانون مجوز دفاع ملی برای سال مالی ۲۰۲۰ را امضا کرد، شوخی ایجاد نیروی فضایی به واقعیت تبدیل شد.

نکته قابل توجه در این بین رای مثبت قابل توجه دموکرات‌ها به این لایحه بود که البته در ازای موافقت جمهوری خواهان با  تصویب مرخصی ۱۲ هفته‌ای زایمان برای کارمندان فدرال صورت گرفت.

بر اساس گزارش هیل، ایده نیروی فضایی ایالات متحده برای انجام رسالت اصلی خود یعنی حفظ صلح در فضا توسعه یافته است. ایده ای که هدف آن صرفا تبدیل شدن به نیرویی نیست که فقط بتواند جنگ فرا زمینی را بر عهده بگیرد بلکه باید از وقوع جنگ جلوگیری و آن را مهار کند.

به نوشته اسپیس نیوز، ایجاد نیروی فضایی به دشمنان آمریکا نشان خواهد داد که حمله به دارایی های فضایی ایالات متحده کاری احمقانه و بروز یک جنگ فضایی با حمله طرفین درگیری به ماهواره های طرف مقابل، برای هر دو طرف فاجعه بار خواهد بود. نیروی فضایی ایجاد صلح از طریق قدرت است و شیوه ای برای دفاع در برابر حملات به زیرساخت های فضایی آمریکا ایجاد می کند که در عین حال دشمن را در معرض خطر تخریب قرار می‌دهد.

نیروی فضایی آمریکا چه ویژگی‌هایی دارد؟

طبق برنامه اعلامی نیروی فضایی در بلند مدت سومین بخش از یک سه گانه شامل ناسا و شرکت‌های فضایی تجاری آمریکا خواهد بود؛ مثلثی فضایی که اطمینان حاصل خواهد کرد که از تسلط ایالات متحده و متحدانش بر توسعه اقتصادی، اکتشافات علمی و توسعه سفر انسان به فضا تسلط دارند.

 بر اساس قانون ملی اختیارات دفاعی، نیروی فضایی ایالات متحده به عنوان یک شاخه جداگانه نظامی در وزارت نیروی هوایی یعنی به همان روشی که نیروی دریایی به عنوان یک سرویس مستقل در وزارت نیروی دریایی سازماندهی شد، تاسیس خواهد شد.

به گفته باربارا بارت ، وزیر نیروی هوایی آمریکا، نیروی فضایی اولین سرویس جدید ارتش است که از سال ۱۹۴۷ ایجاد شده است ، هنگامی که نیروی هوایی از سپاه هوایی ارتش ایالات متحده متولد شد.

مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا هم در این رابطه گفت: "اعتماد ما به قابلیت های مبتنی بر فضا بطور چشمگیری افزایش یافته است و امروز فضای بیرونی به یک حوزه جنگی تبدیل شده است."

آمریکا برای شکل گیری نیروی فضایی خود، بودجه ۲۰ میلیارد دلاری در نظر گرفته و "دونالد ترامپ" رئیس جمهوری این کشور درباره آن گفته فرماندهی فضایی نیروی هوایی آمریکا نه تنها درعرصه دفاعی بلکه، توانایی های تهاجمی آن نیز افزایش خواهد یافت.

به گفته جان جی ریموند ژنرال نیروی هوایی و نخستین فرمانده نیروی فضایی آمریکا در حالی که کنگره هنوز اجازه استخدام نفرات جدید را صادر نکرده، قرار شده  حدودا ۱۶ هزار پرسنل نظامی و غیر نظامی از فرماندهی فضایی نیروی هوایی به نیروی فضایی ایالات متحده واگذار شود.در این رابطه دفتر رئیس ستاد عملیات فضایی - با عنوان مقر نیروی فضایی - طی ۶۰ روز آینده در محل پنتاگون ایجاد و در ابتدا با حدود ۴۰ نفر - که در حال حاضر در قالب کارگروه برنامه ریزی نیروی فضایی تحت سرپرستی ژنرال کلینتون کراسیر هستند- کار خود را آغاز خواهد کرد.

قانون ملی اختیارات دفاعی تا اول فوریه ۲۰۲۰ به یک "برنامه جامع" برای ساختار سازمانی و پیش بینی نیازهای بودجه نیروی فضایی از طریق سال مالی ۲۰۲۵ نیاز دارد.

وزارت دفاع آمریکا باید ظرف ۱۸۰ روز یک برنامه پرسنلی برای نیروی فضایی ، از جمله نحوه جبران و آموزش اعضای نظامی و غیرنظامی را به کنگره ارائه دهد. همچنین در مدت ۱۸۰ روز گزارشی در مورد چگونگی ادغام وزارت دفاع از قابلیت های فضایی با دفتر ملی شناسایی ، آژانس اطلاعات ملی جغرافیایی و فرماندهی فضایی ایالات متحده ارائه کند.

بودجه اولیه  ایجاد نیروی فضایی چقدر است؟

کنگره ۴۰ میلیون دلار برای عملیات و نگهداری نیروی فضایی در سال مالی ۲۰۲۰ تصویب کرد که بیشتر این بودجه از طریق بودجه نیروی هوایی داخلی به نیروی فضایی منتقل می شود.البته این بودجه کمتر از ۷۲.۴ میلیون دلار مدنظر دولت ترامپ است، با این حال به گفته وزیر نیروی هوایی آمریکا، "بودجه اختصاص یافته برای شروع کافی است."

این در حالی است که خانم بارت در تاریخ ۲ دسامبر درخواست بودجه میلیاردی برای ایجاد نیروی فضایی برای سال مالی ۲۰۲۰ ارائه کرده بود.

واکنش ها به تصویب قانون بودجه دفاع ملی

اما تصویب قانون دفاع ملی آمریکا و همچنین دستور شکل‌گیری نیروی فضایی این کشور با واکنش پکن همراه بود و وزارت خارجه چین ضمن ابراز نگرانی از نظامی شدن فضا، مذاکره در خصوص سندی قانونی برای کنترل تسلیحات در فضا و استفاده صلح آمیز از فضا را یک اضطرار رو به افزایش دانست. پیش از این ولادمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه با ابراز نگرانی از توجه آمریکا به حوزه "فضا" تاکید کرده بود که، کشورهای پیشرو در جهان به سرعت در حال توسعه سیستم‌های فضایی مدرن نظامی و ماهواره‌های دو منظوره هستند و روسیه نیز باید همان کار را انجام دهد.

البته رقابت قدرت های بزرگ همانند آمریکا ،روسیه و چین در عرصه فضا از سال ها پیش شکل گرفته است و هر یک از آنان برتری خود در عرصه جنگ فضایی را شانس پیروزی خود بر رقبا می دانند.

برنامه آمریکا برای تشکیل فرماندهی نظامی در فضا در کنار بخش های مختلف نیرهای مسلح خود از سیاست کاخ سفید برای تقویت و گسترش نظامی گری حکایت دارد که جنبه نوین آن در قالب ارتقا ظرفیت و توان نظامی در عرصه فضایی تجلی یافته است. در چنین شرایطی چین ضمن آنکه با حساسیت خاصی برنامه های نظامی آمریکا در فضا را دنبال می کند،درصدد گسترش ظرفیت های خود برای آمادگی در برابر هر گونه تهدید فضایی ازسوی کاخ سفید است.

«جک برد» استاد برنامه حقوق فضایی دانشگاه 'نبراسکا 'می گوید، تصور انتقال و گسترش هر گونه درگیری مسلحانه از روی زمین به فضا بسیارنگران کننده است ،اما چینی ها برای هر نوع احتمالی در آینده خود را آماده می سازند.     

نظامی‌گری آمریکا در فضا و رقابت راهبردی سایر قدرت‌ها

در حالی آمریکا برنامه گسترش نظامی گری در فضا را در دستور کار قرارداده است که پیش بینی می شود که قدرت های بزرگ نیز برای حفظ توان رقابت راهبردی با کاخ سفید، برنامه های مفصلی برای عرصه فضایی و تسخیر فضای ماورای جو در پیش بگیرند.   

ژنرال فیلیپ لاوینی رئیس ستاد نیروی هوایی فرانسه  می گوید؛  اگر ما جنگ در فضا را ببازیم، جنگ را در همه جبهه ها خواهیم باخت.          

به نظر میرسد برنامه ماجراجویانه آمریکا برای نظامی کردن فضا که رقابت تازه ای را با رقبا کلید زده است می توان بیش ازپیش امنیت جهانی را به مخاطره اندازد.

سران کشورهای ناتو در اجلاس لندن در تاریخ ۴ دسامبر ، تحت فشار آمریکا، توافق کردند که فضا را "حوزه پنجم عملیات نظامی" اعلام کند. این بدان معنی است که فضای بیرونی  پس از آسمان، زمین ، دریا و فضای سایبری به حوزه جدید برای عملیات های نظامی تبدیل خواهد شد. 

آمریکا در تلاش است تا پیشرفت کلی در حوزه نظامی را به پیش ببرد، از این طریق همچنان سعی دارد تسلط خود را در نیروهای مسلح بین المللی ادامه دهد. ایالات متحده به تهدید قدرت ‌های  بزرگ پاسخ می‌دهد و حمایت از امنیت ملی را بصورت مطلق تامین می کند.

به نوشته اسپوتنیک، در حال حاضر، نیروهای فضایی  آمریکا عمیقاً در سیستم مبارزاتی مشترک ادغام شده اند و درصد از اطلاعات جاسوسی، ۹۰درصد از ارتباطات نظامی، ۱۰۰درصد ناوبری و موقعیت یابی و ۱۰۰درصد از اطلاعات هواشناسی را تامین می کند. همچنین این بدان معناست که اگر یک گرهی از سیستم فضایی از کار بیفتد یا مورد حمله قرار گیرد، این کار برای کل سیستم عملیات های مشترک نظامی به یک فاجعه واقعی تبدیل می شود. در سال های اخیر، روسیه سرمایه گذاری  در زمینه فضایی را افزایش داده و اکنون این فرصت را بدست آورده تا ضربات فضایی به ایالات متحده را وارد کند که این امر موجب نگرانی بزرگی برای این کشور شده است.

در حال حاضر مهمترین مانع در برابر نظامی‌گری فضایی ایالات متحده، مقاومت بین المللی است. اما ، هیچ نیرو مخالف وجود ندارد که بتواند از پیشبرد ایالات متحده برای پیشبرد نظامی سازی فضای بیرونی جلوگیری کند. بیشتر کشورها و مردمان جهان ناگزیر با ایده نظامی سازی فضای بیرونی که توسط ایالات متحده پیاده می شود مخالفت می کنند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.