شرایط امروز ما به گونه‌ای است که نیاز به همکاری بین تولیدکنندگان و وزارتخانه‌های دولتی بیش از گذشته احساس می‌شود، همین همکاری‌ها باعث شده که امروز هیچ گزارشی مبنی بر گرانی و کمبود نهاده‌ها منتشر نشود.

میزان مصرف بالای سم در تولیدات کشاورزی ایران بالا نیست

به گزارش قدس آنلاین، نشست سرپرست جهاد کشاورزی به همراه معاونان وی در محل اتاق بازرگانی ایران برگزار شد. در این نشست اعضای انجمن‌های تولید کنندگان سم ایران، انجمن تولیدکنندگان کودهای شیمیائی، انجمن واردکنندگان بذر اصلاح شده و انجمن تولید کنندگان کودهای آلی و زیستی و تولیدکنندگان نهاده‌های کشاورزی کشور و بیش از ۱۰۰ تولیدکننده برتر نهاده‌های کشاورزی و مشارکت کنندگان هفتمین نمایشگاه تخصصی نهاده کشاورزی در محل اتاق بازرگانی ایران حضور داشتند. هدف از برگزاری این جلسه ارائه مشکلات تولید و تأمین کننده‌های نهاده‌های کشاورزی و ارائه سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی در سال زراعی آتی بود.

مسعود گیل آبادی رئیس انجمن تولید کنندگان سموم کشور در این نشست طی سخنانی گفت: علیرغم تحریم‌های ظالمانه و ایجاد مشکلات عدیده برای تأمین مواد اولیه، اعضای انجمن توانستند نهاده‌های مورد نیاز کشاورزان را حتی بیش از نیاز کشور به موقع و با کیفیت بالا تأمین کنند.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی در خصوص اظهارات برخی اقتصاددان‌ها اظهار کرد: همه باید به دنبال تولید باشند از یک سال و نیم قبل سیاست وزارتخانه این بوده که کالاهای نهایی با ارز نیمایی وارد شود و ارز ۴۲۰۰ برای کالاهای واسطه که در تولید موثر هستند تخصیص پیدا کند.

کشاورز با اشاره به تحریم‌ها و شرایط فعلی اقتصاد کشور گفت: شرایط امروز ما به گونه‌ای است که نیاز به همکاری بین تولیدکنندگان و وزارتخانه‌های دولتی بیش از گذشته احساس می‌شود. همین همکاری‌ها باعث شده که امروز هیچ گزارشی مبنی بر گرانی و کمبود نهاده‌ها منتشر نشود و خوشبختانه در حوزه بذر، سموم و نهاده‌ها از ذخائر کافی برخوردار هستیم.

وی ادامه داد: در شرایط تحریم تعامل بیشتری لازم است در زمانی که محدودیت‌ها وجود دارد ناراحتی و بداخلاقی‌ها بیشتر می‌شود و باید مواظب باشیم که تحریم‌ها ما را روبروی یکدیگر قرار ندهد.

وی با اشاره به لزوم تجهیز کشاورزی به فناوری و دانش نوین گفت: ما به این امر واقف هستیم و آن را قبول داریم اما باید محدودیت‌ها را نیز در نظر گرفت اکنون بسیاری از کشاورزها برای ادوات کشاورزی در تنگنا هستند و ما نتوانستیم ارز زیادی به آنها اختصاص دهیم. من از شما درخواست دارم که تعامل و همکاری بین خودتان و کشاورزان را بیشتر کنید و حتی الامکان به تولید کالاهایی که تا پیش از این وارد می‌کردیم اقدام کنید. به طور مثال ما پیش از این فکر می‌کردیم که تولید آفت کش تکنیکال در کشور میسر نیست اما بعداً یک سری از جوانان آمدند و امیدهایی به ما دادند. وظیفه ما این است که از آنها حمایت کنیم.

کشاورز افزود: طرف مقابل ما هر روز برگ جدیدی رو می‌کند و تجارت دنیا را در اختیار دارد. اروپایی‌ها تمایل دارند که با ما کار کنند اما پیچیدگی‌های اقتصاد آنها با آمریکا مانع این کار شده است پس اگر می‌توانید شرکای دیگری پیدا کنید و واردات را از آنجا انجام دهید ما نباید به جایی برسیم که بذر گوجه یا بذر هندوانه در کشور نباشد. این امر مشکلات اقتصادی و اجتماعی درست می‌کند، بنابراین همیشه یک سناریوی دوم داشته باشید.

وی با اشاره به اظهارات هفته گذشته خود در اتاق بازرگانی مبنی بر حذف ۴۲۰۰ تومانی گفت: من هنوز به رغم برخی حرف‌ها به این امر اعتقاد دارم که تمام کالاها باید به سمت نیمایی شدن برود. از زمانی که گوشت نیمایی شد شاهد هستید که بازار چقدر آرام گرفت.

وی ادامه داد: ما نگران از دست رفتن بازارهای صادراتی شما هستیم زیرا بر این عقیده هستیم که علاوه بر تولید باید برای کشور ارزآوری هم داشت. هم اکنون ذخائر کود ما در انبار ۴۲ درصد بیش از سال گذشته است و تاکنون بیش از ۱۱ هزار و ۲۰۰ برند کود درخواست شده که ۹۷۰ عدد آن مورد تأیید قرار گرفته است

کشاورز در خصوص برخی مشکلات فعالان حوزه در حوزه فروش گفت: دولت فعال بخش کشاورزی نیست و نمی‌توانیم تحکم کنیم یا تعیین تکلیف کنیم که کشاورز فلان کار را حتماً بگیرد شما باید با کشاورازن ارتباط بگیرید و خودتان را معرفی کنید نباید از دولت انتظار ایجاد تقاضا داشته باشید. ما فعال اقتصادی نیستیم.

وی در خصوص برخی اظهارات مبنی بر میزان مصرف بالای سم در تولیدات کشاورزی گفت: من این را کاملاً رد می‌کنم ما به نسبت تولیدات خود از مصرف سم کمتری نسبت به سایر کشورها برخوردار هستیم. تفاوت ما این است که آنها توقع سموم آفت کش دارند اما نهایتاً ما به چند سم وابسته هستیم در نهایت به نظر می‌رسد میزان سم مصرفی ما بالاتر است. من از شما فعالان اقتصادی تقاضا دارم تا تنوع سموم را بالاتر ببرید.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی در خصوص اظهارات برخی اقتصاددان‌ها اظهار کرد: همه باید به دنبال تولید باشند. از یک سال و نیم قبل سیاست وزارتخانه این بوده که کالاهای نهایی با ارز نیمایی وارد شود و ارز ۴۲۰۰ برای کالاهای واسطه که در تولید موثر هستند تخصیص پیدا کند. دوستانی که حرف من را نقد می‌کنند جواب این سوال را بدهند که اگر ما با ارز دولتی شکر و برنج ارزان وارد کنیم آیا به تولید داخل کمک می‌شود؟

/انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.