۱ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۸
کد خبر: 684059

 زنجان- خانه ملیله زنجان با حضور رئیس شورای جهانی صنایع دستی منطقه آسیا و اقیانوسیه، ارزیابان شورای جهانی صنایع دستی افتتاح شد.

خانه ملیله زنجان افتتاح شد

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین روز شنبه ارزیابان سازمان صنایع دستی  ضمن افتتاح خانه ملیله زنجان از کارگاه‌های صنایع دستی، فضاهای آموزشی، فروشگاه‌ها، بازارچه‌ها و فروش ملیله در بازار سنتی زنجان را بازدید ومورد  ارزیابی قرار دادند که درصورت تایید، زنجان به عنوان شهرجهانی  ملیله ثبت خواهد شد.
 مشاور معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشوردر حاشیه افتتاح خانه ملیله زنجان  در جمع خبرنگاران  با بیان اینکه برای ثبت هر شهر  تاریخی یکسری شاخص  هایی وجود دارد گفت :باید بازدید و در سطح بین المللی قرار گیرد 
ویدا توحدی با بیان اینکه مراکز آموزشی  که در آن رشته  کار می‌کنند و یا مراکز آموزشی آکادمیک و سنتی بازدید می شوند  افزود: اینکه تعداد کارگاه های موجود در آن شهر متناسب با جمعیت است و چقدر با استانداردهای جهانی مطابقت دارد در تایید اثر در ثبت جهانی موثر است.
 وی با اذعان به اینکه ابداعات و نوآوری های موجود در آن رشته از  شاخص های ثبت اثر جهانی است اذعان داشت: تامین معیشت مردم از آن هنر  تاریخی و حمایت دولت  از هنرمندان این رشته، وجود گالری و موزه مناسب برای این هنر دستی از جمله فاکتورهای ثبت شهر جهانی است.
وی  گفت: پس از اینکه بررسی لازم گزارش  بازدید به منطقه اقیانوسیه ارسال و در آنجا پس از تایید ۶ منطقه اولیه را گرفت به شورای جهانی صنایع دستی می‌رود و در آنجا نیز پس از تایید پنج قاره به عنوان شهرجهانی ثبت خواهد شد.
 
مشاور معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور با اشاره به اینکه زنجان فعلا مرحله ابتدایی را گذرانده است، تصریح کرد: باید مطمئن باشیم که همه فاکتورهای اعلامی وجود دارد.
وییاد آور شد: تاکنون ۳۹ شهر جهان و هشت شهرایران  و دو روستای جهانی ثبت جهانی شده است.
رییس منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی گفت: ایجاد نوآوری در صنایع‌دستی از جمله ملیله یکی از راهکارهای موثر در توسعه این صنعت در بازارهای جهانی است.
 غاده حجاوی در بازدید از مرکز رشد صنایع فرهنگی خلاق جهاددانشگاهی زنجان گفت: امروز در مرکز رشد جهاددانشگاهی زنجان به عینه تلفیق نبوغ و نوآوری را در صنعت ملیه دیدیم و این می‌تواند تنوع بازار ملیله را به دنبال داشته باشد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.