امسال هم شبکه های مختلف سیما با ویژه برنامه هایی به استقبال یکی از آئین های سنتی ایرانیان یعنی شب یلدا رفتند. پخش این برنامه یک شب زودتر آغاز شد تا با خانواده ها برای این مناسبت همراه شوند

میهمانی گرم و مردمی سیما در شب یلدا

به گزارش قدس آنلاین، در این میان، شبکه های یک، دو و سه، در برنامه‌های خود برای جشن بلندترین شب سال، در کنار اجرای برنامه های شاد و فرهنگی، به مطالبات و مسائل امروز اقشار کم درآمد هم توجه داشتند.


فرمول یک؛ همراه با چهره های مردم
شبکه اول سیما با برنامه «فرمول یک» به استقبال شب یلدا رفت. محور اصلی این نامه، گفت وگو با هنرمندان بود. علی ضیا، مجری «فرمول یک» برنامه را با یادآوری بخشی از مشکلات اجتماعی و معیشتی مردم آغاز کرد. این برنامه همچنین برخی از نمادهای شب یلدا، ازجمله یک کرسی را در دکور برنامه به کار بردند. بخش اصلی برنامه نیز به گفت وگو با با چهره های مختلف ورزشی و هنری چون گابریل کالدرون(سرمربی آرژانتینی پرسپولیس)، مجید قناد، علی صادقی و... به مصاحبه پرداخت.
اما اتفاق دیگر در برنامه شب یلدای «فرمول یک» انتخاب چهره مردمی بود. چهره مردمی در این برنامه، پزشکی بود که یک مادر باردار را در حالت اغما، به مرحله زایمان رساند.
 
یکی از بخش های جذاب این برنامه، حافظ خوانی بود که ازجمله سنت های کهن مردم ایران در شب یلدا محسوب می شود. در فواصل آیتم های برنامه، علی ضیا شعری از حافظ را دکلمه می کرد و مصطفی راغب، همان شعر را در با آواز می خواند.

حضور چهره های علمی در شبکه دو
شبکه دو سیما نیز ویژه برنامه  «روشن ترین شب» را برای یلدا پخش می کند. در این برنامه با اجرای محمد سلوکی، مهمانان مختلفی داشت اما غالب مدعوین، چهره های علمی و دانشگاهی بودند. این برنامه نیز در دکور خودش، از نمادهای سنتی مرتبط با یلدا استفاده کرد تا به این وسیله این فرهنگ را به نسل جدید معرفی نماید. اتفاق ویژه در این برنامه نیز دعوت از یک چهره علمی برای شروع بود. دکتر علی اکبر فرهنگی، چهره ماندگار مدیریت، از مهمانان ویژه برنامه «روشن ترین شب» بود و گفت وگویی شنیدنی و پرچالش با وی انجام شد. احمد مسجد جامعی دیگر مهمان این برنامه بود. هر چند که وی یکی از اعضای شورای شهر تهران است اما موضوع گفت وگو، متون فرهنگی و ادبی بود. پس از آن ها، چهره های هنری همچون فربا کوثری و فریبا متخصص و ... به برنامه آمدند و با مجری به گفت وگو پرداختند.

شب آرام و قهرمانان مردمی
شبکه سوم سیما با ویژه برنامه «شب آرام» همراه با مهمانانی ویژه، فضایی متفاوت را برای مخاطبان خود ایجاد کرد. تیتراژ آغازین برنامه که در شهرک سینمایی غزالی ساخته شده، در همان ابتدا حال و هوایی خاطره انگیز در این برنامه جاری کرد. این برنامه توسط رضا رشیدپور اجرا شد که بعد از 9 ماه به عرصه اجرا در تلویزیون بازگشت. ویژگی شاخص برنامه «شب آرام» این بود که در کنار هنرمندان و چهره های مشهور، از بین عامه مردم که ویژگی های منحصر به فردی دارند نیز دعوت کرد تا در برنامه حاضر شوند. به طور مثال، یک مسگر قدیمی که از معتمدان یکی از محلات معتبر تهران است دعوت شد و مصاحبه ای شنیدنی با وی شکل گرفت.
برنامه «شب آرام» شبکه سه همچنین امور خیریه را نیر مد نظر قرار داد. در این برنامه از فرصت شب یلدا و مخاطب انبوه برای آزادی زندانیان حسن استفاده شد و مجری، حتی شماره خودش را در اختیار مخاطبان قرار داد تا در این کار خداپسندانه مشارکت کنند.
گفت وگو با چهره های مطرح هنری و ورزشی و مجری های سیما، از دیگر بخش های برنامه «شب آرام» بود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.