«حسان دیاب» که با آرای اکتسابی و بر اساس دستور رئیس‌جمهور لبنان مأمور به تشکیل دولت جدید این کشور شده، رایزنی‌های خود با فراکسیون‌های پارلمانی را آغاز کرده است.

بحران لبنان و ماموریت «دیاب»/ آیا سنگ‌اندازی‌های حریری تمام شد؟

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، پس از گذشت بیش از یک ماه از اعتراضات و اغتشاشات در لبنان و دخالت های خارجی به ویژه ایالات متحده آمریکا روز پنجشنبه گروه های سیاسی لبنان به فرآیند تعیین نخست وزیر مامور تشکیل کابینه پایان دادند و «حَسّان دِیاب» به عنوان یک فرد متخصص و توانمند برای خارج کردن کشور از مشکلات موجود توجه آنها را جلب و با کسب 69 رای اعلام کرد که دولتی تکنوسیاسی(متخصص-سیاسی) را تشکیل خواهد داد.

استقبال بیشتر فراکسیون های پارلمانی از دیاب و مخالفت و بی طرفی محدود برخی از این فراکسیون ها راه را پیش روی او هموار می کند تا نقش موثری را در حل بحران ایفا کند، گرچه برخی طرف ها با تلاش برای سنگ اندازی در مسیرش شبهه هایی را مطرح می کنند که مثلا نماینده حزب الله یا از بقایای همان نظام فاسد سابق است تا وی را بی کفایت جلوه داده و روند خلا سیاسی در کشور را دامنه دار کنند.

«حسن فضل الله» عضو فراکسیون «الوفاء للمقاومة» اتهام انتساب حسان دیاب به حزب الله را رد کرده و می گوید: برخی طرف های سیاسی ماموریت دارند تا شرایط کشور را در حالت بحرانی نگهدارند و منافعشان جز در این حالت محقق نمی شود؛ از این رو می بینیم که هر پیشنهادی مطرح می شود با ایجاد شبهه و ابهام در آن به دنبال مسدود کردن راه ها هستند. حزب الله به طور مستقیم در تشکیل کابینه نقش ندارد و هدف از اتهام دولت جدید به اینکه دولت حزب الله است، مانع تراشی در شرایطی است که کشور نیازمند دولتی نجات بخش است.

با این وجود و باتوجه به اتفاقات خرابکارانه ای که طی روزهای اخیر شاهد بودیم پیش بینی می شود، این اتفاقات طی روزهای آتی نیز با هدف ممانعت از تشکیل دولت جدید ادامه داشته باشد، اما در نهایت و با خویشتن داری مردم لبنان این جریان مجبور به پذیرش واقعیت خواهد شد و از طمع ورزی های خود به نفع جریان اصلاح و مردم دست برخواهد داشت.

با تمام این تفاصیل، اکنون مرحله تعیین نخست وزیر مامور به تشکیل کابینه پایان یافته و «حسان دیاب» که با آرای اکتسابی و بر اساس دستور رئیس‌جمهور لبنان مأمور به تشکیل دولت جدید این کشور شده، رایزنی‌های خود با فراکسیون‌های پارلمانی را آغاز کرده است. گروه های پارلمانی برخی خط مشی و رویکردها را هنگام جلسات خود در کاخ بعبدا ترسیم کردند که در ذیل به مواردی از آن اشاره می شود:

- میشل عون ملی گرایی خود را ثابت کرد، هرچند به مدت سه روز معرفی نخست وزیر را به تعویق انداخت و فرصت بیشتری را به سعد حریری داد، اما مانند بسیاری از سیاستمداران دیگر لبنان از محبوبیت خود سوء استفاده نکرد و بلکه منافع کشور را بر همه چیز ترجیح داد.

- رایزنی های در پارلمان از یک طرف و تجربه گروه 8مارس در انتخاب یک نامزد معتدل نشان داد که از فشارهای خارجی متاثر نیست. سعد حریری که دفعات گذشت همه افراد مطرح شده برای نخست وزیری را سوزانده بود دیگر نمی تواند اسامی بیشتری را بسوزاند، به ویژه آنکه رئیس جمهور و جریان 8مارس به میزان کافی به او فرصت داد. حریری به جای پیشنهاد راه حل درصدد موج سواری با هدف تقویت موضع خود در رایزنی ها برآمد اما نتیجه کار جز منصرف کردن نامزدهای معرفی شده برا ی نخست وزیر نبود.

- مجلس نمایندگان لبنان بر مخالفت خود با گزینه آمریکایی تاکید کرد. واشنگتن که به دنبال کودتا علیه نتایج انتخابات است، امرروز نیز برای کودتا علیه سعد حریری متحد خود تلاش کرد و می خواست تا «نواف سلام« به عنوان نخست وزیر انتخاب شود، اما در نهایت تلاش آمریکا ناکام ماند و گزینه او تنها 13 رای بدست آورد.

-جریان 8 مارس و رئیس جمهور میشل عون از طرح آمریکا علیه کشور و گزینه آن برای مامور کردن نواف سلام به تشکیل کابینه خبر داشتند. به عبارت دیگر مخالفت با ماموریت نواف سلام یک ضربه آگاهانه بود و آمریکا دیگر نمی تواند با این برگه سوخته بازی کند، بنابراین یا باید به ماموریت حسان دیاب تن دهد یا به گزینه نواف سلام بازگردد. کسانی که حسان دیاب را انتخاب کردند، چه کابینه او رای اعتماد بگیرد چه نگیرد، در انتخاب خود صادق و ثابت هستند. از جمله فوائد ماموریت حسان دیاب آن است که طرح آمریکایی به شکست کشیده شد و همچنین فرصت را برای بازگشت حریری به دولت فراهم می کند و شاید همین موضوع یکی از دلایل تبریک حریری به خاطر ماموریت دیاب بوده است.

-سعد حریری که در روزهای گذشته متهم ردیف اول مختل کردن امور در کشور بود، کوشید تا با معرفی نکردن نامزد نخست وزیری، از ماجرا فرار کند، اما بااین وجو بازهم کابینه جدید نیازمند رای اعتماد است؛ بنابراین باید دید که او در هنگام رای اعتماد به کابینه چه خواهد کرد، هرچند حریری گفته است که کشور را باید نجات داده و به دولت جدید 100 روز فرصت می دهیم اما غالبا برخلاف گفته های خود عمل کرده است؛ به عنوان مثال پس از تعیین حسان دیاب به عنوان مامور تشکیل کابینه از طرفداران خواسته بود به خیابان ها نیایند اما برخلاف گفته او به خیابان ها آمدند و راه ها را مسدود کردند.

آنگونه که به نظر می رسد دوره تشکیل کابینه توسط دیاب یک مقطع موقتی بین دو دولت حریری باشد، به ویژه آنکه سعد حریری اعلام کرده است که در دولت مشارکت نخواهد داشت و رئیس جمهور میشل عون، حزب الله و جنبش امل تشکیل دولت از یک طیف را رد کرده اند، چراکه منجر به اختلاف و تفرقه در کشور می شود و این همان گزینه آمریکا برای به آشوب کشاندن کشور است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.