رئیس‌جمهور با بیان اینکه ژاپنی‌ها و اروپایی‌ها فعال هستند تا تحریم ها را بشکنند، گفت: ژاپنی‌ها در حوزه شکستن تحریم‌ها پیشنهادات جدیدی داشتند.

پیشنهادجدید ژاپن برای شکستن تحریم‌ها/اروپا هم علیه تحریم فعال است

به گزارش قدس آنلاین، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان پس از بازگشت از سفر مالزی و ژاپن، در نشست خبری در فرودگاه مهرآباد، با اشاره به جزئیات این دو سفر اظهار داشت: اجلاس مالزی یک اجلاس نویی برای کشورهای اسلامی بود.

وی افزود: این اجلاس بر مبنای توسعه بود و در جهت همکاری کشورهای اسلامی برای دستیابی به یک توسعه مطلوب برگزار شد. از ۸۰ کشور، صاحب‌نظران دعوت شده بودند و از سران کشورهای اسلامی نیز سران ایران، ترکیه، قطر و مالزی حضور داشتند.

رئیس‌جمهور در ادامه با بیان اینکه سران چهار کشور علاوه بر سخنرانی، عصر همان روز یک جلسه بحث راجع به این موضوع داشتند که «چگونه باید در دنیای اسلام به توسعه برسیم؟»، گفت: جلسه مهمی بین سران کشورهای اسلامی، تشکیل و تصمیمات خوبی نیز اتخاذ شد و از سران کشورهای دیگر نیز قرار شد که در آینده دعوت شود. بحث‌ها و تصمیمات خوبی صورت گرفت.

روحانی ادامه داد: رابطه با کشور مالزی برای ما اهمیت دارد. از ابتدای دولت یازدهم روابط دو کشور نسبت به قبل گرم‌تر شد و در دوران آقای ماهاتیر محمد این ارتباط نزدیکتر شد … ماهاتیر محمد علاقه‌مند است که در آینده نزدیک از تهران بازدید داشته باشد.

وی بیان کرد: در این دیدار، در زمینه مسائل اقتصادی، مالی و بانکی بحث‌های خوبی انجام شد و پیشنهاد ایران، صندوق مشترک برای فناوری‌های نو و شرکت‌های دانش‌بنیان بود. همچنین مسئله رمزارزها و هوش سایبری نیز مطرح بود و سران موافقت کردند که در این زمینه بحث و بررسی داشته باشند.

رئیس‌جمهور با اشاره به دیدار خود با رجب طیب اردوغان گفت: در این دیدار راجع به مسائل سوریه بحث شد. همچنین با امیر قطر نیز دیدار و بحث کردیم و راجع به صلح هرمز صحبت‌هایی شد.

روحانی در ادامه با اشاره به سفر خود به ژاپن اظهار داشت: امسال، نودمین سال روابط سیاسی دو کشور است و من و آقای شینزو آبه امسال سه ملاقات داشتیم که پس از ۴۰ یا ۴۱ سال آقای آبه به ایران آمد و دعوت کرد تا من هم به ژاپن بروم.

وی با بیان اینکه در این دیدارها روابط دوجانبه فرهنگی و سیاسی مورد بحث بوده است، گفت: اصولاً از لحاظ فرهنگی، اشتراکات خوبی بین دو کشور وجود دارد و ریشه‌های مشترک فرهنگی داریم. به غیر از روابط دوجانبه، یک جلسه با شرکت‌های ژاپنی داشتیم که در ایران فعالیت می‌کردند و هنوز روابط خود را در شرایط تحریم، حفظ و تأکید کردند که روابط را ادامه دهند.

رئیس‌جمهور افزود: به غیر از روابط دو جانبه، دو مسئله دیگر هم مطرح بود که یکی از آنها درباره تحریم بودند که برخی از کشورها نسبت به این موضوع حساس‌تر هستند و به جز یکی، دو کشور، همه مخالف تحریم هستند؛ آمریکایی‌ها ناچارند از راه غلطی که رفته‌اند، بازگردند.

روحانی گفت: تحریم به ضرر همه کشورها است و تصمیمی باخت باخت است. ژاپن و اروپایی‌ها فعالند تا تحریم را بشکنند. شکستن تحریم کاری ملی، ضروری و انقلابی است و وظیفه همه ماست. دیشب یک ساعت جلسه خصوصی با رئیس‌جمهور ژاپن داشتم، سپس هم شام کاری.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه ژاپنی‌ها یک پیشنهاد جدید درباره شکستن تحریم داشتند، گفت: ما هم یک پیشنهاد داشتیم که با هم بحث کردیم.

رئیس‌جمهور افزود: امنیت انرژی وابسته به منطقه است و مذاکرات خوبی داشتیم. ژاپن از طرح ایران حمایت می‌کند. ژاپن می‌خواهد یک کشتی تجسسی را به منطقه بیاورد البته نه به خلیج‌فارس بلکه در باب‌المندب و دریای عمان که به ما توضیح داد و تشریح کرد. نظر ما درباره امنیت منطقه ثابت است و امنیت آن باید توسط کشورهای منطقه باشد.

روحانی تصریح کرد: ژاپن و آقای آبه اعلام کرده‌اند که می‌خواهند در چابهار سرمایه‌گذاری کنند. ترانزیت جنوب به شمال که از چابهار شروع می‌شود و تا خزر، ترکمنستان و اینچه‌برون می‌آید، برایشان مهم است.

وی با اشاره به مسئله افغانستان گفت: در خصوص مشارکت دو کشور برای صلح در افغانستان صحبت شد. علاوه بر این، درباره منطقه بحث شد و مسائل فلسطین، سوریه و عراق مورد بررسی قرار گرفت. درباره یمن، مقداری بیشتر صحبت شد و ژاپن معتقد است که جنگ در یمن باید پایان پیدا کند.

رئیس‌جمهور افزود: ژاپنی‌ها کشوری بودند که در زمان دولت مصدق، وقتی انگلیس نفت ایران را تحریم کرد، اولین کشوری که تحریم را شکست، ژاپن بود و سابقه تحریم‌شکنی را دارد.

روحانی تأکید کرد: سفر به مالزی و ژاپن بسیار اهمیت داشت و توافقات خوبی داشتیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.