اندیشکده آمریکایی شورای آتلانتیک در گزارشی نوشت مواردی از ریسک‌های مهم ژئوپولیتیک در سال ۲۰۲۰ وجود دارند که باید زیر نظر گرفته شوند.

ریسک‌های مهم ژئوپولیتیک در سال ۲۰۲۰ چه هستند؟

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، اندیشکده آمریکایی شورای آتلانتیک در گزارشی به بررسی خطرات ژئوپولیتیک در سال ۲۰۲۰ پرداخت و آن‌ها را به شرح زیر اعلام کرد:

انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا

انتخاب مجدد دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا یا پیروزی یک رقیب دموکرات به طور قطع موجب تشدید قبیله گرایی سیاسی در آمریکا در سال ۲۰۲۰ خواهد شد. پیروزی ترامپ موجب خواهد شد آمریکا چهار سال دیگر درصدد خروج از نظم جهانی چندجانبه باشد. در عین حال، شکست خوردن ترامپ با فاصله کم از رقیب خود، می‌تواند موجب هرج و مرج سیاسی در داخل شود.

پیروزی دموکرات‌ها همچنین می‌تواند موجب بلاتکلیفی و مخالفت شدید در خصوص مالیات ثروت، قوانین تجاری بیشتر و تغییر کلی نظام درمانی شود. این وضع ممکن است واکنش شدید بازارها را به دنبال داشته باشد. همچنین مشخص نیست که پیروزی یک دموکرات، گرایش آمریکا به کنار گذاشتن تعامل در سراسر جهان را به طور کامل تغییر دهد.

ریسک‌های مهم ژئوپولیتیک در سال ۲۰۲۰ چه هستند؟

برگزیت

در نهایت در پی پیروزی حزب محافظه کار تحت هدایت بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس بر حزب کارگر و لیبرال دموکرات ها، برگزیت اتفاق می‌افتد. انگلیس تا ۳۱ ژانویه از اتحادیه اروپا خارج می‌شود، ولی موضوع کمتر مشخص این است که آیا مهلت ۳۱ دسامبر ۲۰۲۰ برای تکمیل توافق تجاری انگلیس_اتحادیه اروپا می‌تواند محقق شود. جانسون می‌خواهد هر گونه تمدید روند برگزیت را رد کند و این ریسک وجود دارد که انگلیس بدون دستیابی به هر گونه توافق تجاری از بازار واحد خارج شود.

ریسک‌های مهم ژئوپولیتیک در سال ۲۰۲۰ چه هستند؟

اتحادیه اروپا تحت هدایت آلمان و فرانسه به طور فزاینده‌ای درباره انگلیس نگرانند که سعی دارد با پایبند نبودن به معیارهای یکسان زیست محیطی، کاری و معیارهای دیگر، بازار واحد را تضعیف کند. ترامپ قول داده به سرعت به طرف توافق تجاری آمریکا و انگلیس حرکت کند ولی آیا جانسون می‌خواهد تاوان این کار را بپردازد؟

باز کردن درها به روی کالاهای کشاورزی ارزان قیمت آمریکا می‌تواند پایگاه حمایتی حزب محافظه کار را تضعیف کند و خشم عمومی را برانگیزد. بدست آمدن پیروزی سریع در مورد توافق با آمریکا بعید است بلاتکلیفی بر سر مذاکرات با بروکسل را جبران کند زیرا انگلیس با اتحادیه اروپا بیشتر از هر جای دیگری داد و ستد تجاری دارد.

برگزیت در بلندمدت ممکن است موجب تجزیه بریتانیا شود زیرا "حزب ملی‌گرای اسکاتلند" بر حزب محافظه کار پیروز شد و تعداد نمایندگان ملی‌گرای ایرلندی که در ایرلند شمالی انتخاب شدند از "حزب اتحادگرای دموکراتیک" بیشتر بود. توافق تجارت آزاد آمریکا و انگلیس ممکن است در نهایت موجب شود دریای ایرلند به طور رسمی به مرز بین دو منطقه تجاری تبدیل شود. احتمال بدست آمدن توافق تجاری بین انگلیس و اتحادیه اروپا تا پایان سال ۲۰۱۵۰, ۵۰-۵۰ و احتمال دستیابی آمریکا و انگلیس به توافق در سال ۲۰۲۰ با توجه به مشکلات سیاسی تصویب یک توافق تجاری در سال انتخابات ریاست جمهوری آمریکا, ۵۰ درصد است.

مسئله کره شمالی

ترامپ خواه با برگزاری یک نشست دیگر با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی موافقت کند خواه موافقت نکند، در سال ۲۰۲۰ مشخص خواهد شد کیم یک انتخاب راهبردی کرده است.

رهبر کره شمالی قصد ندارد در آینده قابل پیش بینی، زرادخانه هسته‌ای خود را برچیند. این موضوع به طور فزاینده‌ای مشخص است. رهبر کره شمالی همچنان به آزمایش‌های هسته‌ای و موشک‌های بالستیک - سومین مجموعه از آزمایش‌های موشکی بالستیک از ماه مه - ادامه می‌دهد و احتمالا یک آزمایش موشک بالستیک قاره پیما به زودی برگزار می‌شود.

رهبر کره شمالی "مسیر تازه ای" که در ضرب الاجل تا پایان امسال خود درباره اش هشدار داد را دنبال می‌کند. هدف رهبر کره شمالی این است که کشورش عملا یک کشور هسته‌ای مانند پاکستان باشد و به عنوان یک کشور عادی پذیرفته شود.

ترامپ که احساس می‌کند به رابطه اش با رهبر کره شمالی خیانت شده، در ابتدا تظاهر کرد همه چیز خوب است. ترامپ می‌گفت: "کیم دوست من است. عجله‌ای وجود ندارد." اما خیلی زود پای تهدید به رویارویی به میان خواهد آمد. 

ریسک‌های مهم ژئوپولیتیک در سال ۲۰۲۰ چه هستند؟

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.