نخست‌وزیر مالزی مشارکت کشورها در کنفرانس سران اسلامی در کوالالامپور را به دور از فشار و اجبار دانست.

ماهاتیر محمد: مشارکت کشورها در کنفرانس کوالالامپور به دور از هرگونه اجبار و فشار بود

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره، ماهاتیر محمد، نخست‌وزیر مالزی مشارکت کشورها در کنفرانس کوچک سران اسلامی در کوالالامپور را به دور از فشار و اجبار دانست.

ماهاتیرمحمد در پاسخ به سوال خبرنگار الجزیره درباره دلیل غیبت عربستان در کنفرانس کوچک سران اسلامی در کوالالامپور و موضع ریاض درباره این کنفرانس، اظهار داشت، فارغ از مواضع کشورها، از همه کشورها در این کنفرانس استقبال می‌کنیم، آن دسته از کشورهایی که از مشارکت در کنفرانس معذور بودند هم مواضعشان برای ما قابل احترام است.

نخست وزیر مالزی گفت: «در دین اسلام اجباری وجود ندارد، اگر مردم بخواهند کاری را انجام دهند یا برای انجام دادن آن گام بر می‌دارند یا از آن منصرف می‌شوند، این تصمیم در حیطه اختیارات خودشان است، اگر بخواهند در این کنفرانس حاضر شوند می‌توانند بیایند، این حق آنان است که در این زمینه تصمیم بگیرند. اما به طور کلی این کنفرانس با وجود غیبت رهبران برخی حکومت ها، شاهد حضور شخصیت‌های دیگر و علماء از کشورهای مختلف اسلامی بود، به همین منظور ما نیز تا حدقابل قبولی از سطح حضور و سطح گفتگوها که به جای درخواست کمک از دیگران، بر کیفیت و چگونگی حمایت از خودمان متمرکز بود، راضی هستیم، ما ضعف‌هایی داریم و باید یاد بگیریم که چگونه خودمان را تقویت کنیم و سخنانمان را به کرسی بنشانیم. آنچه گفتم هدف ما بود، اما درباره آنچه دیگران می‌گویند هم باید بگویم آنان حق دارند سخنان مورد نظر خود را به زبان آورند.»

ماهاتیر محمد درباره غیب عمران خان، نخست وزیر پاکستان در کوالالامپور گفت: «ما از حضور عمران خان در این کنفرانس بسیار خرسند می‌شدیم، اما ایشان به دلایل خاصی نتوانسته است در این کنفرانس حاضر شود تا غیبتشان ما را غمگین کند، وقتی در سازمان ملل متحد من، اردوغان و عمران خان به هم رسیدیم، هر سه بر این عقیده بودیم که ضروری است با هم همکاری کنیم. البته ایشان اگر در این مرحله نتوانستند در کنفرانس حاضر شوند این امکان وجود دارد که در نشست‌های بعدی حاضر شوند.»

کوالالامپور، پایتخت مالزی روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه میزبان نشست سران کشورهای اسلامی بود. این نشست از سوی عربستان سعودی تحریم شد و ریاض سایر کشورهای عربی و اسلامی را تهدید کرد تا در این مراسم شرکت نکنند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.