معاون نظارت سازمان استاندارد با بیان اینکه براساس استانداردهای جدید تولید ۴ مدل خودرو متوقف خواهد شد، افزود: خودروی پژو ۴۰۵ در تاریخ اول تیرماه ۹۹ دیگر تولید و شماره گذاری نخواهد شد.

زمان توقف تولید پراید و پژو ۴۰۵ اعلام شد/ ابهام در وضعیت پیش فروش‌ها

قدس آنلاین: وحید مرندی مقدم امروز در نشستی خبری با اعلام اینکه از سال 96 استانداردهای خودرو به 85 گانه ارتقا پیدا کرد، اظهارداشت: در خودروهای داخلی اعمال این استانداردهای جدید در 3 مرحله اعمال شد به نحوی که نخستین مرحله اول دی ماه 96 دومین مرحله اول دی ماه 97 و مرحله سوم امروز ( اول دی ماه 99) اجرایی شد.

وی با بیان اینکه براساس استانداردهای جدید تولید 4 مدل خودرو متوقف خواهد شد، افزود: خودروی پژو 405 در تاریخ اول تیرماه 99 دیگر تولید و شماره گذاری نخواهد شد و فقط مجوز تولید به صورت گاز سوز آنهم برای استفاده تاکسی و محدود دارد.

معاون نظارت سازمان استاندارد اضافه کرد: علاوه بر این تولید خودروهای پراید 111 ، پراید 131 و پراید 132 هم در تاریخ اول مرداد ماه سال 99 متوقف خواهد شد.

این در حالیست که در طرح پیش فروش اخیر دو خودرو ساز اصلی کشور این گروه از خودروهای که باید از چرخه تولید خارج شوند برای موعدهایی پس از مجوز قانونی در سال آینده پیش فروش شده و این خودروسازها با ایجاد تعهد برای مشتریان خود تلاش کردند نهادهای نظارتی رتا در برابر عمل انجام شده قرار دهند.

در همین راستا معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست بیست و سوم آذر ماه پس از اجرای طرح پیش فروش شرکت ایران‌خودرو  با تاکید بر اینکه پیش فروش خودروهایی که قرار بوده از رده خارج شوند غیر قانونی است، اظهار داشت برای اساس ماده ۴ قانون هوای پاک پیش فروش کلیه خودروها باید منطق بر استانداردی باشد که سازمان محیط زیست اعلام میکند.

داریوش گل علیزاده با بیان اینکه طبق ماده ۴ آیین نامه ماده ۲ قانون هوای پاک خودروها سازان اگر استاندارد را از محیط زیست نگیرند شماره گذاری خودروهای تولیدی  آن‌ها غیر قانونی است. ماه گذشته مکاتبه‌ای با وزارت صنعت کردیم که کلیه خودروها باید استاندارد یورو ۵ را از محیط زیست بگیرند و ب  این اساس باید چهار محصول سمند، دنا، پژو 207 و 405 بنزینی از رده خارج شوند.

معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست افزود: این چهار خودرو یورو ۴ هستند و بر اساس استاندارد باید دارای استاندارد یورو ۵ باشند. یک ماه گذشته با وزارت صنعت مکاتبه کردیم برای اینکه از تولید این خودروها جلوگیری کند.

گل علیزاده افزود: ما باید اجازه شماره گذاری را به پلیس بدهیم و اگر این خودروها اجازه شماره گذاری را نداشته باشند پلیس هم شماره گذاری را انجام نمی‌دهد. خودروسازان را ملزم کرده ایم که این استاندارد را حتما رعایت کنند.

وی در ادامه بیان کرد: اگر پیش فروش صورت بگیرد مطالبه برای مردم ایجاد می‌شود و دچار مشکل خواهیم شد. به آن‌ها توصیه می‌کنیم که هم اکنون استاندارد را ارائه دهند تا سازمان محیط زیست هم مجوز را به آن‌ها بدهد.

وی در ادامه در توصیه‌ای به مردم برای عدم خرید این خودروها گفت: وقتی تولید شود و پیش فروش نیز صورت بگیرد، ولی شماره گذاری نشود عملا خودرویی نمی‌تواند وارد بازار شود.

وی در ادامه افزود: یک ماه پیش مکاتباتی را انجام داده بودیم، ولی امروز ۲۳ آذر، چون پیش فروش این خودرها آغاز شده دوباره مکاتبه‌ای جدیدی انجام دادیم و اعلام کردیم که هیچ گونه مسئولیتی بر عهده سازمان محیط زیست نخواهد بود و به مردم تاکید می کنیم خودروهایی که اجازه شماره گذاری ندارند را خریداری نکنند.

امروز وحید مرندی معاون نظارت سازمان استاندارد هم در خصوص تکلیف خریداران خودرو که این روزها در پیش فروش شرکت های خودروساز شرکت می‌کنند، گفت: بعد از تاریخ های عنوان شده به هیچ عنوان این محصولات تولید و شماره گذاری نخواهد شد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.