زاهدان- یکی از اهداف دولت برای اجرای طرح سهمیه‌بندی سوخت و افزایش قیمت جلوگیری از قاچاق این سرمایه ملی به خارج از مرزها بود که بررسی خبرنگار ما و البته تائید متولیان مبارزه با قاچاق سوخت حاکی از انست که افزایش قیمت‌ها تأثیری بربر کاهش قاچاق سوخت نداشته است!

طرح «رزاق» اقدامی برای تأمین رزق و روزی مرزنشینان

قدس آنلاین-گروه استان ها: از حوزه راه‌های استان خراسان  جنوبی و یا استان کرمان که وارد حوزه استحفاظی سیستان و بلوچستان می‌شویم در کناره پل‌ها و هم‌چنین پارکینگ‌ها نوجوانانی چشم‌انتظار خودروهای سنگین بر روی زمین چمباتمه زده‌اند که با مشاهده خودروهای سنگین از جای خود بلند شد ه و شلنگ به دست برای رانندگان دست تکان می‌دهند.

این جوانان در کنار جاده‌ها خریداران گازوئیل  و سوخت اضافی کامیون‌ها و اتوبوس‌های بین‌شهری  هستند که معمولاً پس از خریداری سوخت و ذخیره کردن در زیر پل‌ها در پایان شب این سوخت‌ها را با وانت به مرزهای شرقی قاچاق می‌کنند.

در داخل شهرهای استان سیستان و بلوچستان و به‌ویژه در جوار تمامی پمپ‌های بنزین نیز همیشه عده‌ای گالن به دست در صف خودروهای انتظار سوخت‌گیری به رانندگان پیشنهاد برای خرید سوخت می‌دهند.

با افزایش قیمت سوخت اگرچه بنا بر گفته مسئولان انتظار می‌رفت که قاچاق سوخت مهارشده و به دلیل عدم صرفه اقتصادی کاروبار قاچاقچیان تخته شود اما به نظر می‌رسد که این اتفاق در سیستان و بلوچستان رخ نداده است.

شهر سروان ازجمله شهرهای مرزی در جنوب شرقی کشور و در استان سیستان و بلوچستان است که بنا گفته مسئولان با اجرای طرح سهمیه‌بندی سوخت به‌صف خودروهای سوخت‌گیری‌اش افزوده‌شده است.

در این شهر باوجود وسعت کم اما مشاهده این تعداد وانت‌بار در مقابل پمپ‌بنزین‌ها کمی موضوع را شک دار جلوه می‌دهد.

شیب قاچاق به سمت نفت گاز

دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز سیستان و بلوچستان در این رابطه توضیح می‌دهد: در حال حاضر انتقال سوخت قاچاق از زاهدان صرفه چندانی ندارد و بیشتر سوخت از شهرهای مرزی چون سراوان انجام می‌شود.

تعدادی از مردم به دلیل نداشتن شغل مناسب مبادرت به قاچاق سوخت  می‌کنند که تردد خودروهای سوخت کش خود منجر به ایجاد مشکلی جدید ازجمله افزایش آمار تلفات رانندگی شده استمجید محبی بیان می‌کند: به‌طورمعمول ۸۰ درصد فرآورده‌های سوختی از خارج سیستان و بلوچستان وارد این استان می‌شود و حاشیه بسیاری از شهرهای بزرگ هم‌اینک محل‌هایی برای ذخیره  سوخت شده است.

وی با اشاره به این موضوع که وضعیت قاچاق سوخت در سیستان و بلوچستان نسبت به قبل تغییری نداشته و حجم قاچاق همان حجم زمان گذشته است ادامه می‌دهد: افزایش قیمت بنزین تمایل قاچاقچیان را برای خرید و حمل گازوئیل در مرزها افزایش داده است.

وی بیان می‌کند: پیش‌ازاین با اجرای طرح کد دار کردن کارت‌های سوخت در حوزه شهرستان سراوان به یک ثبات  و تعادل رسیدیم اما دوباره و در حال حاضر جایگاه‌های سوخت این شهرستان از ازدحام  زیاد به‌ویژه توسط وانت‌بارها که از سهمیه بیشتری برخوردار هستند روبرو شد است.

وی می‌افزاید: با توجه به اختصاص سهمیه ۳۰۰ لیتری با نرخ هزار و ۵۰۰ تومان و ۴۰۰ لیتر با نرخ سه هزارتومانی برای خودروهای وانت عملاً شاهد افزایش مصرف در این شهرستان هستیم.

تأمین رزق و روزی مرزنشینان

بیکاری و نیاز به امرارمعاش مرزنشین‌ها همواره یکی از اهرم‌هایی بوده که آز آن برای تطهیر کردن قاچاق سوخت توسط سودجویان از آن استفاده‌شده است.

بسیاری از کارشناسان عنوان می‌کنند نرخ بیکاری در این استان بالای ۵۰ درصد است و لذا مرزنشین به‌جز فروش سوخت راهی برای امرارمعاش خانواده ندارند!

استاندار سیستان و بلوچستان در همین رابطه اظهار می‌کند: برای پایان دادن به این موضوعات دولت طرحی به مرحله اجرا خواهد گذاشت که حلال مشکلات خواهد بود.

موهبتی اظهار می‌کند: متأسفانه تعدادی از مردم به دلیل نداشتن شغل مناسب مبادرت به قاچاق سوخت از استان‌های هم‌جوار می‌کنند که تردد خودروهای سوخت کش خود منجر به ایجاد مشکلی جدید ازجمله افزایش آمار تلفات رانندگی در جاده‌های این استان شده است.

وی بیان می‌کند: در همین راستا با هماهنگی صورت گرفته مقررشده است تا سهمیه سوخت افراد مرزنشین باقیمت مصوب از طریق جایگاه‌های تعیین‌شده توزیع ‌شود تا در مرزها به فروش برسانند و این طرح تا زمانی که شغل مناسب و پایدار پیدا کنند، ادامه خواهد یافت.

استاندار ابراز امیدواری می‌کند با اجرای طرح رزّاق که به‌صورت آزمایشی یک‌ساله و صرفاً جهت بهره‌مندی مرزنشینان اجرا می‌شود، نتایج مثبتی در استان و در راستای اشتغال‌زایی ایجاد شود.

وی اظهار می‌کند: البته این طرح کوتاه‌مدت و موقت است و امیدواریم با برنامه‌ریزی بلندمدت و طی فرایندهای پروژه‌های اقتصادی و تولیدی، این افراد را از اشتغال کاذب به سمت‌وسوی اشتغال واقعی سوق دهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.