سه میلیارد نخ سیگار معادل ۱۵ هزار میلیارد ریال سالانه در خراسان رضوی مصرف می شود.

مصرف سه میلیارد نخ سیگار در خراسان رضوی؛ سالانه

به گزارش قدس آنلاین، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی در چهارمین همایش کانونهای دانشجویی همیاران سلامت روان دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی منطقه ۹  کشور در مشهد گفت: روزانه  ۹  میلیون و سالانه سه میلیارد نخ سیگار در این استان مصرف می شود که هزینه آن معادل ۱۵  هزار میلیارد ریال است.

محمد حسین صالحی افزود: سالانه حدود ۷۰ هزار میلیارد ریال در خراسان رضوی برای خرید مواد مخدر و سیگار و درمان بیماریهای ناشی از آن  صرف می شود.

وی گفت: به طور معمول و به طور میانگین دو و نیم برابر هزینه مصرف سیگار  صرف درمان بیماری های ناشی از آن می شود که می توان رقم نهایی هدر رفت سرمایه خراسان رضوی  را در خصوص سیگار  بیش از ۴۵ هزار میلیارد ریال تخمین زد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی نرخ شیوع مواد مخدر در این استان را کمتر از میانگین کشور و دو و ۷ دهم درصد اعلام کرد و افزود:  بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال در سال برای مصرف مواد مخدر و بیش از ۱۲  هزار  میلیارد ریال  نیز برای درمان آسیبهای مواد افیونی به معتادان هزینه می شود.

صالحی افزود:  آثار اقتصادی زیان بار مواد مخدر در کشور ۲۰۰ هزار میلیارد تومان است که ۸۰ هزار میلیارد تومان آن را معتادان  می پردازند.

وی اعتیاد را مهمترین آسیب اجتماعی کشور دانست به طوری که بیش از ۷۰ درصد زندانیان و بخش عمده سرقتها بخصوص دزدیهای خرد و ۵۵ درصد طلاقها مرتبط با اعتیاد به مواد مخدر و جرایم ناشی از آن است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی  با بیان این که ۹۳ درصد تریاک جهان در افغانستان  تولید می شود افزود: در هشت ماه  امسال ۹۰  درصد کشفیات تریاک و ۳۰ درصد مرفین دنیا در ایران روی داده  است.

صالحی افزود: از ابتدای انقلاب اسلامی  در این راه سه هزار  نفز شهید و ۱۲ هزار نفر جانباز شده اند.

وی با اشاره به افزایش قیمتها و کاهش ترخ مواد مخدر هم  گفت: مطابق با افزایش قیمت و نیز نرخ دلار باید شاهد دو برابر شدن مواد مخدر صنعتی می بودیم اما با عکس این پدیده و کاهش یک سوم قیمت این نوع مخدرها مواجه هستیم  و متاسفانه در اقدامی هدفمند نسل جوان و نیروی کار جامعه هدف این تهاجم قرار گرفته اند که در این زمینه نقش تشکلهای مردمی می تواند بسیار موثر باشد.

منبع: صداو سیما

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.