زائران و مجاوران همچنان با دغدغه ترافیک و نبود پارکینگ در خیابان های اطراف حرم مطهر به زیارت امام مهربانی ها می روند.

گره ترافیکی اطراف حرم همچنان بسته است

به گزارش قدس آنلاین ،ترافیک در خیابان های اطراف حرم مطهر رضوی بالغ بر ۲دهه است که به عنوان یک مساله  و دغدغه اساسی برای زائران مطرح است . از طرفی اگرچه مدیران و افراد تصمیم ساز در این باره اظهاراتی را در زمان های مختلف به منظور رفع این معضل بیان کرده اند اما در عمل اتفاق خاصی برای کاهش این دغدغه زائران رخ نداده است و  در حالی که سال ۹۸ نیز در حال تجربه ماه های پایانی خود است همچنان ترافیک غول آسا در این منطقه جولان می دهد.

در این بین عزم جدی حجت الاسلام مروی ، تولیت آستان قدس رضوی برای رفع این مساله بارقه امید را در ذهن مجاوران و زائران زنده کرد و  بازگشایی برخی معابر در مجاورت حرم مطهر  رضوی طی ماه های اخیر ، همکاری برای  ایجاد پارکینگ موقت در بست طبرسی ، اعلام آمادگی برای احداث پارکینگ در ورودیهای طرح ترافیک نیز گواهی بر این ادعا بود تا مردم بیشتر به رفع این مساله امیدوار شوند.

حتی  حجت‌السلام مروی   پس از  برگزاری جلسه ای ویژه با محوریت این موضوع  در ۲۰شهریور ماه سال جاری  با مسئولان استانی و مدیران شهری مشهد ، در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نیز به این موضوع پرداخته و حل معضل ترافیک اطراف حرم مطهر و همچنین تأمین پارکینگ مورد نیاز زائر را از دغدغه‌های اصلی آستان قدس رضوی معرفی کردند.

 تولیت آستان قدس رضوی با تأکید  بر اینکه مسؤولان آستان قدس برای هرگونه همکاری در ایجاد پارکینگ و کمک در تأمین ناوگان حمل و نقل عمومی آماده اند ،  اشاره کردند از مسؤولان مربوطه درخواست دارم  اجرای هر طرح یا اقدامی در خیابان‌های اطراف حرم حتما با محوریت رضایت زائران و مجاوران در جهت تسهیل در رفت و آمد آنان باشد.

علی رغم تاکید و توجه ویژه حجت الاسلام مروی به این مساله اما مدیران استانی و شهری مشهد هرکدام دیدگاه متفاوتی درباره این موضوع دارند و همین امر باعث کند شدن حرکت برای رفع این مشکل اساسی شده است.

*تشکیل کارگروه مطالعاتی

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی درباره این موضوع ادعا دارد با توجه به تاکیدات تولیت آستان قدس رضوی برای رفع ترافیک اطراف حرم مطهر یک فضای مطالعاتی و پژوهشی با حضور دستگاه های مرتبط  با این موضوع با هدف بررسی کارشناسی  و دقیق این مساله شکل گرفته است.

محمد رضا اخوان عبداللهیان در ادامه به قدس آنلاین افزود: موضوع زیرگذر حرم مطهر یکی از موارد اساسی است که در حل گره ترافیکی این منطقه نقش به سزایی دارد  ، همچنین مواردی نظیر تقویت حمل و نقل عمومی در این مسیر، اعمال محدودیت های ترافیکی چندگانه،ایجاد پیاده رو و از همه مهمترایجاد پارکینگ در مبادی ورودی به خیابان های حرم مطهر نیز در حال بحث و بررسی است.

وی با اشاره به اینکه ابتدا باید زیرساخت های ترافیکی این منطقه  تقویت شود، ادامه داد: یکی از موارد مهم برای کاهش ترافیک این منطقه، فراهم کردن زیرساخت های ریلی است ،همچنین در صورت امکان باید مسیر پیاده راه برای این منطقه طراحی و اجرایی شود ودر مقابل  امکانات متناسب با افرادی که قادر به پیاده روی نیستند نیز فراهم شود .

اخوان عبداللهیان با بیان اینکه فعالیت ها به گونه ای باید به پیش برود که زائران دغدغه ترافیک اطراف حرم مطهر را نداشته باشند،افزود: وجود پارکینگ در ورودی خیابان های اطراف حرم مطهر چه به صورت طبقاتی و چه به صورت زیر زمینی یک ضرورت است زیرا این موضوع به کاهش ترافیک در این منطقه و رفاه زائران و مجاوران کمک زیادی خواهد کرد که لازم است مدیریت شهری به آن توجه ویژه داشته باشد.

*برنامه اساسی برای این موضوع تدوین نشده است

از طرفی نماینده مردم مشهد و کلات نیز مدعی است برنامه اساسی و ریشه ای برای حل این موضوع طی دهه های گذشته رخ نداده است.

جواد کریمی قدوسی در ادامه  به قدس آنلاین اظهار کرد: ترافیک خیابان های اطراف حرم مطهر بر کیفیت و کمیت زیارت زائران تاثیر مستقیم دارد.

وی ادامه داد: شهرداری باید به طور واضح اعلام کند در این محدوده طی سال های گذشته چه تعداد پارکینگ ایجاد کرده است ، چرا شهرداری زمینی را که در میدان شهداء و متعلق به سازمان غله بود و فقط برای ایجاد پارکینگ دراین منطقه از این سازمان با توافق وزارت بازرگانی خریداری شد را به ایجاد پارکینگ اختصاص نمی دهد، اگر از چند سال قبل این پارکینگ در این منطقه ساخته می شد زائران با مشکلات ترافیکی کمتری در این محدوده مواجه بودند .

* ترافیک خیابان های منتهی به حرم مطهر عمر طولانی دارد

با این حال نماینده دیگر مشهد در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اینکه موضوع ترافیک خیابان های منتهی به حرم مطهر عمر طولانی دارد ، بیان کرد:  هرزگاهی  صحبت هایی برای کاهش این مساله مطرح و سپس به فراموشی سپرده می شود.

رضاشیران خراسانی در گفتگو با قدس آنلاین  تصریح کرد:  تنها راه حل  کاهش ترافیک در این منطقه ، افزایش حمل و نقل عمومی در این محدوده و یا به عبارتی استفاده کامل از ناوگان حمل و نقل عمومی و حتی رایگان شدن استفاده از این خدمات است که پیش زمینه آن فراهم شدن زیرساخت های لازم  و افزایش پارکینگ ها در محورهای ورودی به این خیابان ها است تا افراد تمایل بیشتری به استفاده از خدمات رایگان حمل و نقل عمومی  داشته باشند.

نماینده مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی   افزود: همچنین در اغلب کشورهای دنیا برای  این گونه محورهای پرترافیک در پیاده رو ها مسیرهای نقاله طراحی می شود و افراد برای تردد از آنها استفاده می کنند. از طرفی افزایش پیاده روها و استفاده از خودروهای برقی نیز موارد دیگری هستند که در صورت  عملیاتی شدن گره ترافیک این منطقه را باز خواهند کرد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی بیان داشت: طرح هایی نظیر عوارضی کردن تردد خودروها در این مسیر نیز منجر به ایجاد تبعیض خواهد شد و شیوه صحیحی برای کاهش ترافیک در این محدوده نمی باشد.

* پارکینگ به اندازه کافی در محدوده اطراف حرم مطهر وجود ندارد

در این بین رئیس کمیسیون خدمات شهری و محیط زیست شورای اسلامی شهر مشهد تنها راهکار برای کاهش ترافیک در خیابان های اطراف حرم مطهر را ایجاد پارکینگ در محورهای ورودی به این منطقه و پیاده رو کردن این خیابان ها می داند.

محمد حاجیان شهری در ادامه به قدس آنلاین تصریح کرد: باید از میدان شهداء تا حرم مطهر، از فلکه برق تا فلکه آب ، از پنج راه پایین خیابان تا حرم مطهر و از میدان طبرسی تا حرم مطهر پیاده رو ایجاد شود و به جز وسایل حمل و نقل عمومی اجازه تردد به هیچ وسیله دیگری در این محدوده داده نشود.

وی افزود:  براساس برآوردها تنها ۱۵درصد از خودروهایی که در محدوده اطراف حرم مطهردر ایام زائر پذیر  تردد می کنند مربوط به زائران است از این رو نقش شهروندان و مجاوران در کاهش ترافیک این منطقه ملموس و تاثیرگذار می باشد.

عضو شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: باید اعتراف کرد پارکینگ به اندازه کافی در محدوده اطراف حرم مطهر وجود ندارد و حداقل نیاز به ساخت ۵هزار پارکینگ در این منطقه است  که در بخش زیادی از اراضی منطقه ثامن  و مناطق محدود به خیابان های اطراف حرم مطهر می توان پارکینگ های زمینی و طبقاتی  ایجاد کرد تا استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی و ایجاد پیاده رو ها در این محدوده به طور واقعی عملیاتی شود.

حاجیان شهری افزود: از طرفی در سال های گذشته گزارشی از ساخت پارکینگ هایی که از محل عوارض و دریافت هزینه پارکینگ در سطح شهر مشهد توسط شهرداری ساخته شده است ارائه نشده است به طوری که شهرداری معتقد است بین ۳۰تا ۳۵درصد بیشتر از هزینه ای که از پارکینگ ها دریافت کرده است پارکینگ ساخته است .

وی با بیان اینکه فرهنگ سازی استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی نیز در کاهش ترافیک این محدوده تاثیر قابل ملاحظه ای دارد، افزود: مواردی نظیر کوچکتر کردن میدان شهداء و آزاد سازی اراضی فریز شده این محدوده و استفاده از خودروهای برقی در خیابان های اطراف حرم مطهر که در دوره تقی زاده خامسی شهردار قبلی مشهد چند روز ی اجرا شد نیز  از جمله طرح های دیگر مورد بررسی برای کاهش ترافیک در این محدوده است.   

* روزانه بالغ بر ۱۰۰هزار تردد در محدوده اطراف حرم مطهر وجود دارد

اما مجتبی بهاروند، عضو دیگر شورای اسلامی شهر مشهد تنها راه حل برطرف کردن ترافیک محدوده اطراف حرم مطهر را  تردد وسایل حمل و نقل عمومی و جلوگیری از هرگونه وسیله شخصی در این محدوده اعلام کرد.

وی در گفتگویی با قدس آنلاین ادامه داد: از طرفی بخشی از تردد های این منطقه و سطح شهر مربوط به کارمندان است که اکثرا به صورت تک سرنشین تردد می کنند که سازمان ها باید با  ارائه مشوق هایی برای کارمندان تمایل آنها را به سمت سرویس های گروهی و یا استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی افزایش دهد.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهرمشهد افزود: یکی از طرح های دیگری که مدنظر است استفاده رایگان یا نیمه بهاء برای افرادی که از محدوده ترافیک از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند می باشد  که این موضوع در راستای طرح پرداخت هزینه مترو و اتوبوس بر اساس فاصله استفاده شده است .

بهاروند  با بیان اینکه طبق آمار در حال حاضر  روزانه   بالغ بر ۱۰۰هزار تردد در محدوده اطراف حرم مطهر وجود دارد که باید برای کاهش ترافیک این حجم از ترافیک به زیر ۲۰هزار کاهش پیدا کند، تصریح کرد: یکی از طرح هایی که برای کاهش تردد در این منطقه ومحدودیت ترافیک در دستور کار است عوارضی کردن تردد خودروها در این منطقه است که فعلا اجرای آن متوقف شده است.

* استفاده از مدل های جدید حمل و نقل و همچنین فرهنگ سازی

در این بین شهردار مشهد حدود سه ماه پیش درباره رفع ترافیک خیابان های اطراف حرم مطهر به قدس آنلاین اعلام کرد که  به منظور کاهش ترافیک در خیابان های منتهی به حرم مطهر امام رضا(ع) ،ایجاد و تقویت پارکینگ ها در مبادی ورودی به این خیابان ها با همکاری آستان قدس رضوی در دستور کار قرار دارد.

محمد رضا کلایی تصریح کرد: از این رو به منظور کاهش ترافیک در این محدوده در مرحله اول، طی یک ماه آینده دو مجموعه پارکینگ در میدان شهدا و خیابان هفده شهریور با مجموع ظرفیت ۴هزار خودرو ایجاد خواهد شد.

شهردار مشهد همچنین بیان کرد که  علاوه بر موضوع ایجاد پارکینگ موارد دیگری نظیر تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی در این محدوده و ارائه برنامه های مشوقی برای استفاده از این خدمات توسط زائران و مجاوران، استفاده از مدل های جدید حمل و نقل و همچنین فرهنگ سازی در زمینه عدم استفاده از خودروهای شخصی برای کاهش ترافیک در این محدوده در حال برنامه ریزی است.

وی همچنین ادعا کرد که  برای حل مساله ترافیک در این منطقه ، انسجام و هماهنگی کامل در بین دستگاه های مختلف باید صورت بگیرد تا زائران و مجاوران با کمترین دغدغه ترافیک و مشکلات ناشی از آن به زیارت امام مهربانی ها تشرف پیدا کنند.

*سال ۹۸تمام شد 

با این حال اگرچه بیش از ۳ ماه از این صحبت های شهردار مشهد می گذرد و در مقابل  کمتر از سه ماه نیز تا آغاز سال جدید و موج سفرهای نوروزی  و زائران امام رئوف به مشهد باقی مانده است اما هنوز درباره رفع این مساله اقدام جدی و عملی از سوی مدیران شهر مشهد رخ نداده است و انگار زائران باید با دغدغه ترافیک در خیابان های اطراف حرم نوروز ۹۹به مشهد سفر کنند.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.