آمریکا و طرف‌های غربی که پیش از این با حمایت از مخالفین دولت اسد گروه‌های تروریستی را در این کشور علیه دولت مرکزی حمایت کرده اند درصدد رساندن کمک به آنها از طریق ارسال تجهیزات و اقلام لجستیک به بهانه کمک‌های بشردوستانه هستند؛ مسئله ای که با مخالفت روسیه و چین همراه شده است.

وتوی روسیه اهداف آمریکایی قطعنامه ضدسوری را نقش بر آب کرد

به گزارش خبرنگار بین الملل قدس آنلاین؛ روز جمعه روسیه و چین قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در رابطه با ارسال کمک های انسانی به سوریه بدون اجازه دولت مرکزی را وتو کردند، مسئله ای که انتقاد مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا را به همراه داشته است.

وزیر خارجه آمریکا ضمن انتقاد از اقدام روسیه و چین در وتوی قطعنامه شورای امنیت، استفاده مسکو و پکن از حق وتو در خصوص کمک‌های انسانی در سوریه را خجالت آور و دستان این دو کشور را «آغشته به خون» دانست.

وتوی قطعنامه شورای امنیت از سوی روسیه با حمایت چین در حالی رخ می دهد که از آغاز بحران سوریه تاکنون مسکو چهارده بار قطع نامه های شورای امنیت با موضوع سوریه را با استفاده از حق وتو رد کرده است.

این قطعنامه که از سوی آلمان ، کویت و بلژیک ارئه و هدف آن ارسال کمک های بین المللی از طریق ترکیه و عراق به غیرنظامیان سوریه اعلام شده بود،ق اجازه کمک رسانی به مردم سوریه را از دو منطقه در ترکیه و یک منطقه در عراق را طی  ۱۲ ماه دیگر فراهم می کرد اما روسیه با ارسال کمک ها از طریق دو گذرگاه در مرزهای ترکیه آنهم در بازه زمانی ۶ ماهه و البته زیر نظر دولت سوریه موافق بود.

البته پیش ازاینکه روسیه قطعنامه پیشنهادی سه کشور را وتو کند خواسته خود را در قالب پیشنویس به این شورا ارائه کرده بود که مورد موافق اعضا قرار نگرفت.

طبق گزارش اسپوتنیک، روسیه و چین قطعنامه اخیر سورای امنیت سوء استفاده از اوضاع انسانی در سوریه بوده و نقض حق حاکمیت این کشور به شمار می‌آید و همین مسئله باعث وتوی این قطعنامه از سوی این دو کشور شد.

«واسیلی نبنزیا» نماینده دائم روسیه در سازمان ملل نماینده روسیه در سازمان ملل در این رابطه گفت: لایحه بلژیک، آلمان و کویت در مورد سوریه غیر قابل قبول و غیر قابل اجرا است چراکه دربرگیرنده واقعیت‌های کنونی سوریه نیست.

وی افزود: مسکو مخالف کمک های انسانی به شهروندان سوری نیست بلکه خواستار توسعه شیوه کمک رسانی به مردم سوریه به گونه ای است که دربرگیرنده مناطق بیشتری باشد.

به نوشته اسپوتنیک، پیشنهاد دولت های غربی و ترکیه با هدف خارج کردن دولت مرکزی سوریه در بحث نظارت به روند کمک رسانی و همچنین با هدف ارسال و توزیع این کمک ها در مناطقی از سوریه است که در کنترل مخالفان دولت سوریه قرار دارد.

درواقع کمک رسانی به استان ادلب که بعد از پیروزی‌های ارتش سوریه به آخرین سنگر گروه‌های تروریستی مورد حمایت کشورهای غربی و عربی بدل شده یکی از اهداف مهم قطع نامه ای بود که طرف های غربی خواهان تصویب آن بودند تا به این شیوه تروریست‌هایی را که در ادلب ماه ها است تحت محاصره نیروهای ارتش سوریه قرار دارند را تقویت کنند. این در حالی است که مذاکرات به منظور حل مسالمت آمیز خروج تروریست ها از ادلب تاکنون بدون نتیجه بوده و استان‌های همجوار ادلب بارها از سوی گروه های تروریستی مستقر در این استان سوریه مورد حمله قرار گرفته اند.

آمریکا و طرف‌های غربی که پیش از این با حمایت از مخالفین دولت اسد گروه‌های تروریستی را در این کشور علیه دولت مرکزی حمایت کرده اند و نبردی نابرابر را علیه این کشور و مردمش به راه انداختند با آگاهی از تصمیم دولت سوریه مبنی بر بازپس‌گیری ادلب و خاتمه دادن به حیات تروریست‌ها درصدد رساندن کمک به آنها از طریق ارسال تجهیزات و اقلام لجستیک به بهانه کمک‌های بشردوستانه هستند؛ اقدامی که از آغاز بحران سوریه تاکنون به بهانه های مختلف انجام داده اند.

«لی کرافت» نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد در حالی وتوی قطعنامه ضدسوری شورای امنیت سازمان ملل متحد از سوی روسیه و چین را اقدامی غیرمسئولانه و ظالمانه خوانده است که بشار اسد و دولت سوریه  بارها اعلام کرده اند که در رساندن کمک‌های بشردوستانه و توزیع آن هیچ تفاوتی بین غیرنظامیان اعم از موافق و مخالف دولت وجود نخواهد داشت.

مقامات روس بارها اعلام کرده اند که رویکرد واشنگتن مانع اصلی در پایان دادن به بحران سوریه است و آمریکا و متحدان غربی اسن کشور تلاش می‌کنند با اراسال کمک و تجهیزات به گروه های تروریستی آتش جنگ در سوریه را همچنان روشن نگه دارند تا به این شیوه بهانه ای برای اشغال این کشور و ادامه حضورشان در خاک سوریه بتراشند.

آمریکا و طرف های غربی در حالی امروز نگران کمک رسانی به مردم سوریه شده اند که از حدود ۹ سال قبل با حمایت از گروه های تروریستی و معارضان دولت سوریه جنگ را در این کشور آغاز کردند.

نحوه مواجهه طرف های غربی با پیش نویس ارائه شده از سوی روسیه که منجر به ردشدن آن در شورای امنیت شد به خوبی مؤید میزان دلسوزی آنها برای مردم سوریه بود.

اختلاف بین روسیه و چین با آمریکا و طرف های غربی در رابطه با نحوه ارسال کمک های فرامنطقه ای به سوریه در حالی منجر به عدم تصویب قطع نامه شورای امنیت در رابطه با نحوه ارسال کمک های بشردوستانه به سوریه شده است که روز ۱۰ ژانویه ۲۰۲۰ مجوز فعلی استفاده از گذرگاه‌های اردن و عراق و ترکیه به پایان خواهد رسید.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.