مدار ثانویه رآکتور آب سنگین تحقیقاتی خنداب اراک فردا با حضور دکتر علی اکبر صالحی رئیس سازمان انری اتمی در مراسمی راه‌اندازی می‌شود.

مدار ثانویه راکتور اراک فردا راه اندازی می‌شود

قدس آنلاین: مراسم راه‌اندازی مدار ثانویه و نصب درپوش راکتور تحقیقاتی خنداب اراک فردا با حضور علی اکبر صالحی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی برگزار می‌شود.

بخشی از قطعات این راکتور ماه گذشته طبق برنامه نوسازی و بازطراحی این راکتور در قالب پروژه ای مشترک بر اساس برجام انجام گرفت.

راکتور تحقیقاتی آب سنگین خنداب اراک با هدف کسب تجربه و دانش فنی در طراحی و ساخت راکتورهای اتمی، تربیت نیروی انسانی متخصص ایجاد امکانات تحقیق و  توسعه در زمینه فیزیک نوترونی، ترمو هیدرولیک و درمان و تولید ایزوتوپ‌ها در جهت مصارف پزشکی،صنعتی و کشاورزی در حال تکمیل است.

بازطراحی این راکتور با گردآوری گروهی از کارشناسان و متخصصین داخلی در زمینه اهی گوناگون برای اجرای یکی از پیچیده ترین طراحی های صنعت هسته ای با بالاترین سطح استانداردهای جهانی در دستور کار سازمان انرژی اتمی قرار گرفته است.

این رآکتور دارای دو مدار است، مدار اول که وظیفه آن برداشت حرارت از قلب رآکتور بوده و مدار ثانویه که وظیفه آن انتقال حرارت مدار اول در برج خنک کننده و نهایتا به محیط است.

مدار ثانویه شامل مبدل‌های حرارتی- استخر میانی، پمپ‌های انتقال(آب گرم- برج های خنک کننده و پمپ های برگشت آب سرد) می باشد.

راهبری این مدار از طریق اتاق کنترل اصلی راکتور صورت می‌پذیردجهت راه اندازی مدار اولیه راکتور ابتدا باید مدارهای ثانویه و تجهیزات مرتبط با آن نصب شود و پس از آن امکان راه اندازی غیر اکتیو راکتور ممکن خواهد بود و انجام می‌شود.

این مهم فردا با حضور دکتر علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی و در برابر خبرنگاران در خنداب انجام می‌شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.