مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی با اشاره به اینکه میانگین مقاوم‌سازی در کشور ۴۰ درصد است، گفت: میزان مقاوم‌سازی در خراسان رضوی با ۸ درصد پایین‌تر از میانگین کشوری، ۳۲ درصد است.

مقاوم‌سازی در خراسان رضوی ۸ درصد از میانگین کشوری پایین‌تر است

به گزارش قدس آنلاین، حجت شایانفر  در ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران کاشمر که با حضور مدیران دستگاه‌های اداری و سازمان‌های خدماتی در محل فرمانداری این شهرستان برگزار شد، اظهار کرد: سیل‌هایی که در کشور اتفاق می‌افتد و بخش زیادی از کشور را هم درگیر کرد، اگر اقدامات پیشگیرانه قبل از بحران انجام می‌شد قطعاً مشکلات و خسارت‌ها کمتر بود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه نباید سیل را بحران و بلا بدانیم، چرا که یک چرخ طبیعی و گردش آب در طبیعت است، افزود: با توجه به اینکه طبیعت دارای نظم و سیلاب عین نظم و قانون‌مندی است، این هنر ماست که سیل را در بالادست مهار کنیم تا امکان استفاده مجدد از سیل برای تأمین آب میسر شود.

وی بی‌توجهی و تجاوز به رودخانه‌ها، عدم لایروبی و آزادسازی بستر و حریم رودخانه‌ها، فقدان برنامه جامع سیلاب، کمبود هماهنگی بین بخشی، عدم توجه به رویکردهای نوین مدیریت سیلاب و عدم تناسب فعالیت‌های اجرایی و منابع اعتباری را از مهم‌ترین دلایل افزایش شدت و خسارات سیل و چالش‌های موجود در مدیریت سیلاب‌ها عنوان کرد و یادآور شد: یکی از مشکلات عمده‌ای که در کشور و در استان با آن روبرو هستیم، موضوع عدم لایروبی است و این در حالی است که جاری شدن سیل باعث ایجاد زمین حاصلخیز می‌شود و اگر رسوبات مجرای بستر در زمان مناسب جمع‌آوری و تخلیه شود، قطعاً دغدغه‌ای در زمان بروز سیل نخواهد بود.

شایانفر با بیان اینکه مدیریت سیل در واقع علم شناخت و تدبیر است که به ارائه راهکارهای مناسب برای بهره‌برداری از سیل منجر می‌شود، عنوان کرد: هدف اصلی این علم کاهش خطرات سیل بر جوامع و افزایش بهره‌برداری از سیل به‌عنوان ‌یک منبع باارزش است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی با اشاره به اینکه سیل ابتدای سال جاری که در شیراز اتفاق افتاد در حقیقت نخستین تلنگر به مجموعه مدیران و متولیان امر بود، افزود: اگر به سیستم‌های هشدار مجهز باشیم، صحت و دقت پیش‌بینی‌ها صحیح باشد و امکان تشخیص کوچک‌ترین رطوبت در ابر وجود داشته باشد، برای مقابله با آن و جلوگیری از خسارات می‌توان با خطایی کمتری برنامه‌ریزی کرد.

وی با تأکید بر اینکه در کنار  اقدامات و فعالیت‌ها برای افزایش توان نیاز به  تجهیزات نرم‌افزاری، سخت‌افزاری و فنّاوری به‌ویژه رادار است، بیان کرد: این سیل‌ها یک آزمایشگاه بزرگ برای ما بود به‌طوری‌که امسال همه توانمان را به این موضوع معطوف کردیم و در این راستا تهیه طرح عملیاتی مدیریت سیل برای همه شهرستان‌های استان در دستور کار قرار گرفته است.

شایانفر با اشاره به اینکه با دعوت از دبیران بحران و سازمان‌های متولی طرح عملیاتی مدیریت سیل را تهیه می‌کنیم، خاطرنشان کرد: بحث خطرپذیری سیل امسال در دستور کار قرار دارد تا بتوانیم حداقل یک نقشه راهی برای زمان وقوع سیل و مخاطرات داشته باشیم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه خراسان رضوی به لحاظ مقاوم‌سازی وضعیت خوبی در کشور ندارد، اظهار کرد: میانگین مقاوم‌سازی در کشور ۴۰ درصد است و این در حالی است که خراسان رضوی با ۸ درصد پایین‌تر از میانگین کشوری دارای ۳۲ درصد است.

وی با اشاره به اینکه افزایش بازسازی و مقاوم‌سازی نیازمند یک عزم جدی است، افزود: اگرچه بازسازی‌ها را بهانه می‌کنیم، اما در حال حاضر به واحدهای شهری ۱۰ میلیون و روستایی ۱۲ میلیون تومان تسهیلات بلاعوض پرداخت می‌شود.

شایانفر ادامه داد: امسال با وجود تنگناهای مالی دولت کمک‌های خوبی در حوزه پرداخت خسارت‌های حوادث کرده است به‌طوری‌که فراوانی تسهیلات بلاعوض در بخش کشاورزی استان به حدی است که توان جذب آن نیست.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه با نگاه مقام معظم رهبری کمک خوبی از حساب ذخیره ارزی انجام‌شده است، گفت: همه‌ساله اعتبارات خوبی در حوزه آبخیزداری اختصاص می‌یابد و در جریان سیل اخیر اعلام شد که وضع کاشمر از شهرستان‌های ردیف خودش در حوزه آبخیزداری بهتر بوده است.

وی بیان کرد: یکی از دلایلی که در کنار همه زحماتی که دستگاه‌های متولی در زمینه لایروبی و اقدامات به‌موقع انجام دادند، نیروی انسانی یکی از کارهای مهم آبخیزداری در بالادست بود که علاوه بر نگه‌داشتن رسوب، در زمینه رهاسازی آرام آب مؤثر است و این سبب می‌شود که میزان خسارت از سیلاب‌ها کاهش یابد.

شایانفر با اشاره به تصویب دستورالعمل نظام‌نامه سیلاب در سال ۹۵ از سوی وزارت نیرو بیان کرد: در این دستورالعمل ۴۸ درصد اقدامات، اقدامات پیشگیری و قبل از وقوع است، بنابراین در این حوزه تنها وزارت نیرو مسئول نیست، بلکه ۱۰ دستگاه در موضوع سیلاب وظیفه‌مند هستند به همین دلیل نمی‌توانیم بگوییم آب منطقه‌ای متهم ردیف اول است چرا که همه ما در حوزه فرهنگ‌سازی نقش داریم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی با ابراز تأسف از اینکه سیل را مهم نمی‌گیریم اما سیل‌های امسال تلنگر جدی برای توجه به این پدیده است، گفت: اگر در زمان بحران مردم پای‌کار نباشند، قطعاً از من و شما به‌عنوان دولت کاری برنمی‌آید.

وی با بیان اینکه با به بیان اینکه جامعه مهندسین ژاپن با پیشرفته‌ترین فناوری‌ها نمی‌توانیم جلوی طبیعت را بگیریم و در این راه از کنترل سیل باید به مدیریت سیلاب برویم، یادآور شد: سازه‌های کنترل سیل موجب توهم امنیت نشود به‌طوری‌که اجتناب از ساخت‌وساز در مسیر سیل مؤثرترین رفتار در کاهش خطر سیل است.

شایانفر ادامه داد: متأسفانه اتفاق بدی که در کشور افتاده است از سال ۹۱ به بعد تقریباً پول‌ها برای مقابله و جبران خسارت‌ها در قالب کمک‌های بلاعوض و تسهیلات بود اما اگر واقعاً نگاهمان را از نگاه مقابله به نگاه پیشگیرانه تغییر دهیم بسیار مؤثرتر خواهد بود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی با اشاره به ابلاغ قانون جدید در شهریورماه امسال افزود: در این قانون اتفاقات خوبی رخ‌داده است به‌طوری‌که نام قانون قبلی به مدیریت بحران کشور تغییر و جایگاه آن ارتقا یافته، به‌طوری‌که توجه به موضوعات پیشگیرانه افزایش‌ یافته است که امیدواریم با این نگاه، موضوع مدیریت بحران را جدی‌تر بگیریم.

وی با بیان اینکه خسارت‌های ناشی از سیل امسال در برخی موارد جبران‌ناپذیر است، اظهار کرد: چاره‌ای نداریم که نگاهمان را به سمت موضوع پیشگیرانه سوق دهیم و نسبت به حوادث و بحران‌ها نگاه پیشگیرانه داشته باشیم تا خسارت‌ها به حداقل برسد.

شایانفر با تأکید بر اینکه در قانون جدید به موضوع بیمه توجه جدی شده و در ۴ مرحله در خصوص آن بحث شده است، خاطرنشان کرد: امیدوارم با برنامه‌ریزی که از سوی وزارت اقتصاد و دارایی می‌شود و با کمک بیمه‌ها، اگر بیمه اجباری شود قطعاً بهتر است و دغدغه برای تأمین خسارت‌های احتمالی ناشی از حوادث و بحران از بین می‌رود.

آمادگی کاشمر برای اجرای طرح پایلوت بیمه روستایی

در ادامه فرماندار کاشمر با تأکید بر اینکه اگر دستگاه‌های اداری و سازمان‌های خدماتی در راستای انجام وظایف و مأموریت‌هایی که بر عهده‌دارند به‌دقت عمل کنند قطعاً در زمان بحران و حوادث با کمترین چالش مواجه خواهیم بود، گفت: امکانات نرم‌افزاری، سخت‌افزاری، نیروی انسانی ماهر و دغدغه مند، آموزش‌های عمومی و هدفمند با تعریف جامعه هدف جزو زنجیره مدیریت بحران هستند که در صورت فراهم بودن امکانات و انجام آموزش‌ها این زنجیره شاهد به حداقل رسیدن خسارت و افزایش خدمات‌رسانی خواهیم بود.

مسلم ساقی با اشاره به نقش مهم و اثرگذار مدیریت زمان در زنجیره یادآور شد: در صورت بی‌توجهی به مدیریت زمان در زنجیره، قطعاً به نتیجه و دستاوردهای مدنظر دست نخواهیم یافت.

وی با بیان اینکه مدیریت زمان درواقع متغیر اثرگذار در مدیریت بحران است، اظهار کرد: دغدغه ما باید قبل از بروز بحران باشد و قبل از آن نیز اقدامات پیشگیرانه داشته باشیم و برای حین و بعد از بحران نیز برنامه داشته باشیم.

فرماندار کاشمر با بیان اینکه تمامی دستگاه‌ها باید آمادگی کامل را داشته باشند و بر اساس وظایف محوله در  قانون جدید برنامه‌ریزی و اقدامات لازم را انجام دهند، خاطرنشان کرد: در راستای فرهنگ‌سازی آمادگی داریم که موضوع بیمه روستایی را در سطح شهرستان کاشمر به‌صورت پایلوت اجرا کنیم.

بازسازی ۱۶۵ واحد مسکونی خسارت‌دیده سیل

مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کاشمر نیز با اشاره به اینکه پس از وقوع سیل در فروردین امسال کارشناسان برای برآورد خسارت به روستاها اعزام شدند، گفت: برای ۱۶۵ واحد آسیب‌دیده روستایی که عمدتاً در بخش کوهسرخ بودند ۶۵ میلیارد ریال اعتبار بازسازی در حوزه مسکن اختصاص‌یافته است که تاکنون ۱۷ میلیارد تومان آن به خسارت دیدگاه پرداخت‌ شده است و مابقی نیز به‌صورت مرحله‌ای تا پایان سال پرداخت می‌شود.

محمود واحدیان با بیان اینکه ساخت ۴۵ واحد به پایان رسیده است، افزود: در این راستا نیز برای تعمیر ۸۲ منزل روستایی خسارت‌دیده ناشی از سیلاب تسهیلات پرداخت‌ شده است.

وی با اشاره به اینکه در راستای مقاوم‌سازی و نوسازی منازل روستایی تاکنون ۳۹۰ فقره وام ۴۰ میلیون تومانی مسکن روستایی اختصاص‌یافته است، یادآور شد: تاکنون ۲۸۰ متقاضی برای دریافت تسهیلات مسکن به بانک‌های عامل معرفی شدند که از این تعداد ۱۵۰ نفر موفق به عقد قرارداد و دریافت وام شدند.

مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کاشمر با تأکید بر اینکه هیچ محدودیتی در زمینه پرداخت تسهیلات مسکن روستایی وجود ندارد ابراز امیدواری کرد تا پایان سال بهسازی مسکن روستایی در این شهرستان به پایان برسد.

بحران آلودگی منابع آب زیرزمینی در کاشمر

سرپرست آب منطقه‌ای کاشمر نیز با اشاره به اهمیت پیشگیری از وقوع سیل گفت: در این راستا علاوه بر  ۱۰ مورد رفع انسداد در ۳ بستر مسیل شهر کاشمر، لایروبی مسیل‌ها نیز به طول ۷ کیلومتر انجام‌شده است.

حکمتی‌فر بابیان اینکه در مسیل غربی شهر خاک‌ریز حفاظتی به طول هزار و ۷۰۰ متر و عرض ۲۰ متر در راستای ساماندهی رودخانه انجام‌شده است، افزود: برای مرمت بندهای انحرافی تغذیه در مسیل غربی اعتباراتی اختصاص‌ یافته و عملیات اجرایی آن در دستور کار قرار گرفته است.

وی با تأکید بر اینکه بحران آلودگی منابع آب زیرزمینی مشکلی است که در ۶ ماهه اخیر به‌وجود آمده است، یادآور شد: مهم‌ترین آلودگی منابع آب زیرزمینی مربوط به شهرک صنعتی کاشمر است که باید موردتوجه و رفع قرار گیرد.

خسارت ۴۸ میلیاردی طوفان به بخش کشاورزی کاشمر

مدیر جهاد کشاورزی کاشمر نیز با اشاره به اینکه سیل ابتدای امسال به ۶۸ مورد در بخش مرکزی و ۵۱ مورد در بخش مرکزی به محصولات زراعی و باغی خسارت وارد کرده است، گفت:در مجموع ۱۵۹ میلیون تومان برآورد خسارت بلاعوض در این حوزه بود

حسین محمدی با بیان اینکه در حوزه دام و طیور نیز در بخش مرکزی ۳ فقره و در بخش کوهسرخ ۱۵ فقره دچار خسارت شدند، افزود: در مجموع برای جبران خسارت وارد شده به بخش دام و طیور ۳۸ میلیون تومان کمک بلاعوض و ۴۱ میلیون و ۵۰۰ میلیون تومان تسهیلات در نظر گرفته شد.

وی مجموع کمک بلاعوض خسارت وارد شده به بخش کشاورزی کاشمر را ۱۹۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و تسهیلات ارزان‌قیمت را ۱۵۱ میلیون تومان تسهیلات ارزان‌قیمت اعلام کرد و خاطرنشان کرد: تاکنون ۱۱۶ میلیون تومان کمک بلاعوض به‌حساب خسارت دیدگان واریز شد.

مدیر جهاد کشاورزی کاشمر به خسارت ۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی تخریب جاده بین مزارع اشاره کرد و افزود: در تیرماه نیز بر اساس طوفان و باد شدید ۴۸ میلیارد تومان در دو بخش مرکزی و کوهسرخ خسارت وارد شد.

حسینی ادامه داد: ۸۴۰ هکتار از باغات و ۵۵۰ هکتار از زارعت در بخش کوهسرخ ۲۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان و ۲۸۰ هکتار زراعت و یک هزار و ۷۰۰ هکتار باغات بخش مرکزی ۲۲۹ میلیارد تومان دچار خسارت شدند.

وی همچنین با اشاره به امهال تسهیلات کشاورزی در این شهرستان اظهار کرد: با استمهال ۹۹۸ فقره تسهیلات به ارزش ۱۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان که بار ناشی از امهال این تسهیلات برای بخش دولتی ۶۴ میلیارد تومان بود.

مناسب نبودن زیرساخت راه‌های مواصلاتی کاشمر

رئیس جمعیت هلال‌احمر کاشمر نیز با بیان اینکه راه‌های مواصلاتی منطقه ترشیز از زیرساخت مناسبی برخوردار نیست، گفت: با توجه به اهمیت موضوع لجستیک ضرورت دارد شبکه جاده‌های مواصلاتی این شهرستان‌ها توسعه یابد.

احمد رضاپور با بیان اینکه عملیات اجرایی در توسعه راه‌های مواصلاتی کاشمر به کندی انجام می‌شود، افزود: در شرایط فعلی اگر بحران و حادثه‌ای رخ دهد قطعاً در بحث لجستیک با مشکل مواجه خواهیم شد، بنابراین ضرورت دارد در راستای بر ارتقای ظرفیت لجستیکی کاشمر اقداماتی انجام شود.

وی با تأکید بر اینکه ظرفیت فعلی انبار کاشمر به ۳۰۰ متر مربع در زمان بحران تنها تأمین‌کننده نیاز بخش کوچکی از شهر است، یادآور شد: سوله هزار و ۸۰۰ متری که در حال حاضر پیشرفت ۲۵ درصدی دارد اگر تکمیل و به بهره‌برداری برسد ظرفیت فعلی را ۶ برابر افزایش می‌دهد.

رئیس جمعیت هلال‌احمر کاشمر همچنین از تهیه نقشه خطرپذیری زلزله این شهرستان تا پایان سال و تهیه نقشه خطرپذیری سیل تا سال آینده خبر داد.

منبع: فارس 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.