۲ دی ۱۳۹۸ - ۰۰:۲۴
کد خبر: 684303

وضعیت دو بازار پرمشتری که با سرمایه‌های خُرد می‌چرخد دارای نوسان است. عمده دلایل آن به نوسان‌های ارز ربط داده می‌شوند. طلا رو به بالاست و خودرو هم گاه و بیگاه نمی‌تواند تلاشش برای صعود را پنهان کند. تحلیل این دو بازار در روزهای اخیر را اینجا بخوانید.

ساحل عباسی /

وضعیت دو بازار پرمشتری که با سرمایه‌های خُرد می‌چرخد دارای نوسان است. عمده دلایل آن به نوسان‌های ارز ربط داده می‌شوند. طلا رو به بالاست و خودرو هم گاه و بیگاه نمی‌تواند تلاشش برای صعود را پنهان کند. تحلیل این دو بازار در روزهای اخیر را اینجا بخوانید.

محمد کشتی آرای، کارشناس بازار طلا

نوسان‌های قیمتی روزهای گذشته در حوزه طلا وسکه را به چند دلیل می‌توان تحلیل کرد، نخستین دلیل عمده افزایش قیمت طلا و سکه را می‌توان ناشی از افزایش نرخ ارز در روزها و هفته‌های اخیر دانست که 10 روز گذشته سیر صعودی به خود گرفته است.‌ روزهای پایانی سال ۲۰۱۹ بسیاری از شرکت‌ها و ارگان‌های خارجی که به دنبال معاملات یا تصفیه‌حساب‌های ارزی در پایان سال هستند با ایجاد تقاضای ارز به افزایش قیمت دلار دامن می‌زنند؛ بنابراین نوسان‌های یاد شده دیروز هر دلار آمریکا را تا 13هزار و 400 تومان افزایش داد که تعدیل شدن قیمت چند ساعت بعد، آن را به رقم 13هزار و 150 تومان رساند. نوسان سینوسی تأثیر قابل توجهی بر افزایش قیمت طلا و سکه می‌گذارد؛ کما اینکه قیمت سکه تا ظهر اولین روز دی ماه ۸۰ هزار تومان کاهش داشته است. به نظر می‌آید افزایش قیمت سکه و طلا تا دو روز آینده محتمل است.غیر از افزایش قیمت ارز هیچ عامل دیگری بر افزایش نرخ طلا و سکه تأثیر نگذاشته است.‌ حباب سکه صفر است، در بازار تقاضای اضافی ایجاد نشده و خرید و فروش‌ها متعادل است و برابر با تقاضا، عرضه نیز وجود دارد.

امیرحسین کاکایی، کارشناس صنعت خودرو

افزایش قیمت ارز در هفته‌های اخیر نگرانی بی‌ثباتی بازار خودرو را افزایش داد؛ اما ثبات لرزان در بازار ارز در روزهای اخیر وضعیت ثبات بازار خودرو را نسبت به هفته‌های گذشته درحالت ایده‌آل‌تری قرار داد. افزایش سقف تولید خودرو در سه هفته گذشته که افزون بر تولید روزانه 2 هزار خودرو خبرساز شده است نشان‌دهنده افزایش رویکرد سرمایه‌گذاری و تجاری در عرصه بازار تولید خودرو است؛ بنابراین افزایش تولید خودرو می‌تواند نگرانی از افزایش قیمت خودرو را به طور نسبی کاهش دهد. به نظر می‌رسد بازار خودرو در مسیر تحولات ارزی و اقتصادی کشور در تعادلی شکننده قرار گرفته است؛ با آنکه به طور ظاهری افزایش قیمت ارز یا اتفاقات سیاسی تأثیری در بازار خودرو به جای نمی‌گذارد اما این بازار با تکانه‌های مختلف اقتصادی یا سیاسی دستخوش تغییرات جدی می‌شود؛ هر چند بازار خودرو در بورس با جذب سرمایه نگرانی‌های افزایش قیمت خودرو را تا حدی برطرف کرده است؛ اما در یک چشم‌انداز کلی با آنکه به صورت منطقی بازار باید ثبات داشته باشد اما موج‌های خبری می‌تواند چونان بمبی بازار خودرو را نیز از جا بکند و بر آن تأثیرمنفی یا مثبت به جا بگذارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.