۲ دی ۱۳۹۸ - ۰۰:۲۹
کد خبر: 684305

سرانجام پس از سه ماه کش و قوس سیاسی، نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان  اعلام شد. هر چند که  اعلام نتایج مقدماتی به‌ظاهر به بلاتکلیفی سه ماهه انتخابات افغانستان خاتمه داده است، اما با توجه به آرا اعلام شده و واکنش‌هایی که تا کنون نسبت به این موضوع انجام گرفته،نمی توان انتظار داشت سرنوشت آینده دولت در افغانستان به پایان راه خود رسیده باشد. در همین راستا چند نکته مهم و قابل تأمل وجود دارد.

نخست اینکه اعلام پیروزی اشرف غنی با این اکثریت شکننده و ضعیف (6/50درصد آرا)پرسش‌ها و ابهاماتی را به وجود آورده است. کسب چنین اکثریتی حتی در شفاف‌ترین و سالم‌ترین انتخابات دنیا نیز جنجال برانگیز خواهد بود. اما در انتخاباتی که تنها حدود 25درصد واجدین شرایط حضور داشته اند و از این تعداد نیز 32 درصد آرا باطل اعلام شده و در مورد 11درصد دیگر نیز اختلاف نظر اساسی وجود دارد،اعلام چنین پیروزی به طور قطع با حرف و حدیث‌ها و دردسرهای زیادی توأم خواهد بود. اگر از ابتدا بنا بر این بوده که اشرف غنی مورد حمایت قاطع قرار گیرد و نام او از صندوق انتخابات بیرون بیاید، این امکان وجود داشت که با اکثریت قاطع تری برنده انتخابات اعلام شود تا حداقل دست معترضان نیز بسته  باشد.

 نکته دوم را باید در واکنش‌هایی جست‌وجو کرد که نسبت به این اعلام نتایج رخ داده است. در همین راستا به جز کمیسیون مستقل انتخابات که به صراحت پیروزی اشرف غنی و تیم انتخاباتی او را تبریک گفته است،در سایر موارد تاکنون نه تنها تبریکی به اشرف غنی گفته نشده، بلکه حتی به پیروزی وی در انتخابات اشاره‌ای هم نشده است. در یکی از همین موارد سفیر آمریکا در کابل صرفاً به تشکر از کمیسیون برای اعلام نتایج اکتفا می کند. واکنش تیم انتخاباتی عبدالله عبدالله به نتایج اعلام شده نکته در خور توجه دیگری است که باید به آن اشاره شود. در اطلاعیه ای که بدین منظور انتشار یافته است، به شکل محترمانه‌ای به کمیسیون شکایات انتخاباتی متوسل شده و صحبتی از برگزاری تظاهرات و یا تجمعات اعتراضی به میان نیامده است. علاوه براین، در این اطلاعیه بر خلاف مواضع اولیه عبدلله، به عدم مصالحه بر سرنتایج آرا و یا عدم مشارکت در یک دولت ائتلافی اشاره‌ای نشده و در واقع هر گونه مسیری برای حل اختلاف باز گذاشته شده است. سایر نامزدها واکنش خاصی نشان نداده اند و آن‌گونه که سخنگوی تیم انتخاباتی عبدالله می گوید احتمالا ًمشغول رایزنی برای نشان دادن واکنش مشترکی هستند.

با توجه به نکات گفته شده شاید بتوان این استنباط را مطرح کرد که اعلام پیروزی اشرف غنی با چنین اکثریت ضعیفی  با این هدف انجام گرفته که مسیر ادامه انتخابات و کشیده شدن آن به دور دوم مسدود شود و بقیه مسیر از طریق مصالحه و چانه زنی سیاسی ادامه پیدا کند. در واقع با این کار پرونده انتخابات جنجالی عملاً مسدود می شود و فرایند جدیدی در چارچوب توافق و مصالحه ملی میان نامزدها شکل می‌گیرد. احتمالاً دعوت از طالبان برای مشارکت در این توافق ملی، گام بعدی خواهد بود. درخواست آمریکا از طالبان برای پایبندی به یک آتش بس 10 روزه را می‌توان به همین مسئله مرتبط دانست. کنار هم قرار دادن همه این موارد ما را به سوی این نتیجه‌گیری سوق می‌دهد که اعلام نتایج به چنین نحوی ممکن است در نهایت  یک نوع مهندسی برای مهیا کردن زمینه تشکیل یک دولت موقت باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.