در بدو ورود به کارگاه، گذاشتن سبد، آب و دانه برای قمری‌هایی که بالای در ورودی لانه دارند، توجه‌ام را جلب می‌کند و بوی عطر چوب همه فضای کارگاه کوچک را پر از امید به زندگی کرده است.

ساخت ساعت چوبی ضد آب توسط دو جوان

سرور هادیان/

 در بدو ورود به کارگاه، گذاشتن سبد، آب و دانه برای قمری‌هایی که بالای در ورودی لانه دارند، توجه‌ام را جلب می‌کند و بوی عطر چوب همه فضای کارگاه کوچک را پر از امید به زندگی کرده است.

کارگاهی که در یکی از خیابان‌های فرعی در جنوب شهرمان است و دو کارآفرین جوان و خلاقی که به همت کوشش و ایده‌هایشان برای آینده‌شان در آن تلاش می‌کنند. ایده آن‌ها طراحی و ساخت ساعت‌های مچی چوبی است که با ظرافت خاصی برای تراشیدن چوب‌های بدنه صفحه آن، ساعت‌ها وقت می‌گذارند. ساعت‌هایی که تلفیقی از سنت و تکنولوژی، آن‌ها را به کارهای خاص مبدل کرده است.

ابوالفضل دبیری متولد 75 دانش‌آموخته رشته امداد و نجات و سیدمصطفی محمودی متولد 77 دانش‌آموخته رشته نقشه‌کشی و قطعات صنعتی است.

کنارشان که می‌نشینم از یک ایده و شروع کارشان برایم توضیح می‌دهند.

• دنبال ایده‌ای متفاوت

دبیری می‌گوید: کار در بازار را تجربه کرده بودم و مدت‌ها بود در ذهنم به دنبال ایجاد یک کار متفاوت بودم. از کودکی کار با چوب را دوست داشتم.

این کارآفرین جوان توضیح می‌دهد: تصمیم گرفتم روی ساخت ساعت‌های مچی چوبی که در آن نمونه ایرانی‌اش کمیاب است، کار کنم.

با پسرخاله‌ام که مانند برادر همیشه کنار من بوده و هست، کارگاه کوچکی را راه‌اندازی کردیم.

حالا از روزهای سخت برای شروع یک کار برایم توضیح می‌دهد و می‌افزاید: مصطفی تازه وام ازدواجش را گرفته بود و آن را برای کار در نظر گرفت و با آن وام ابتدا وسایل کارگاه و ابزار را خریدیم. او یک شیفت در مکان دیگری مشغول به کار شد تا بتواند اقساط و هزینه‌هایش را تأمین کند.

• یک شروع سخت

از شروع ایده تا تکمیل کار که می‌پرسم، می‌گوید: شرایط مالی خوبی نداشتیم و شروع کار برایمان سخت بود مدت‌ها روی ایده‌مان فکر کردیم. بعد برای تحقیق روی لوازم ساخت ساعت وارد بازار شدیم. مثل تهیه موتور مطمئن برای ساعت که زمان زیادی گذاشتیم تا موتورهای رادو و اوماکس ژاپنی را مورد تأیید برای کارمان دیدیم... شاید بیش از 500 فرم چوبی را ساختیم و خراب شد تا به آنچه دلخواهمان بود رسیدیم.

• چوب‌هایی به سختی آهن

وی تأکید می‌کند: باید چوب‌هایی با جنس‌های سخت را استفاده می‌کردیم. چوب گردو سیاه و راش بهترین گزینه‌ها بود، برخی چوب‌ها قیمت آن از متری یک میلیون تومان شروع می‌شود و چوبی مانند گردو سیاه که همانند آهن سخت است قیمت آن 5/6 میلیون است. به هرحال باید تنوع رنگی و کیفیت را در نظر می‌گرفتیم و همه آن‌ها فقط با تجربه به وجود می‌آید.

• قطعه ضد آب را ساختیم

سیدمصطفی محمودی نیز در ادامه با اشاره به اینکه ساخت این ساعت، زمان بسیاری می‌برد، بیان می‌کند: همه کارمان با دست است و چون در تحریم به‌سر می‌بریم قطعه‌ای که سبب ضد آب شدن موتور ساعت می‌شود، در دسترس نبود و ماه‌ها برای این مشکل اندیشیدیم تا بالاخره با ساخت قطعه‌ای با جنس خاص که سبب عدم نفوذ آب می‌شود، توانستیم این مشکل را حل کنیم و ساعت را ضد آب بسازیم.

وی تأکید می‌کند: همچنان به فکر ارتقای کیفی کار بودیم و هستیم از این رو با ترکیب 6 روغن گیاهی ترکیبی را درست کردیم که با آغشته کردن آن روی چوب، سبب جلا، ضدحساسیت و براق‌تر شدن روزبه‌روز چوپ صفحه ساعت می‌شود و همچنین از آلودگی ساعت جلوگیری می‌کند.

محمودی درباره سایر کارهای ساخت و تولید آن نیز اظهار می‌کند: برایمان کیفیت و ظرافت ساعت خیلی مهم است از این رو بندهای چرمی طبیعی شتر و گاو با رنگ‌های خاص را خودمان طراحی و دوختیم. هنوز هم درصدد ارتقای کیفی کار هستیم و معتقدیم باید مدام برای تخصصی‌تر شدن تلاش کنیم.

• جزو صنایع دستی نیستیم!

دبیری با اشاره به اینکه کارشان جزو صنایع‌دستی محسوب می‌شود و دارای ظرافت و زمان بسیار است، بیان می‌کند: به سازمان‌ها و بانک‌های مختلف زیادی برای گرفتن وام مراجعه کردیم همه بعد از دیدن کارهایمان بسیار تعریف کردند. حتی یکی از مسئولان گفت، شبیه نمونه کار شما را فقط در یکی از کشورهای دیگردیده‌ام، اما عملاً هیچ حمایتی از کارمان شد.

• حمایت واحد خوداشتغالی

این جوان کارآفرین تصریح می‌کند: یک روز در تاکسی یک نفر ساعت دست مرا دید و درباره آن پرسید و با هم صحبت کردیم. پیشنهاد کرد برای گرفتن وام به واحد کارآفرینی و خوداشتغالی کمیته امداد مراجعه کنم، ناباورانه به آنجا رفتم. روال گرفتن وام را به من توضیح دادند، بازدید و ارائه طرح و...اما من آن قدر ناامید بودم که دیگر دنبالش نرفتم و برایم عجیب بود که از طرف واحد خوداشتغالی با من تماس گرفتند و مساعدت لازم را با ما داشتند، در دو مرحله وام50 میلیون تومانی با باز پرداخت پنج ساله به ما اعطا شد.

وی می‌افزاید: این وام بسیار به ما کمک کرد و توانستیم وسایل را ارتقا دهیم و تجهیزات مورد نیاز و مواد اولیه را خریداری کنیم.

• «آلنوس» از گونه درخت توسکا

از فروش، نام برند و چشم‌اندازهای آینده که سؤال می‌پرسم، توضیح می‌دهد: نام برندمان «آلنوس» است که گونه‌ای از درخت توسکاست.

دبیری با اشاره به این نکته که در ابتدای راه قرار داریم و فروشمان از طریق اینترنتی و اینستاست، اعلام می‌کند: هنوز امکان اجاره یک فروشگاه را نداریم ولی آمادگی تولید بیشتر را داریم.

از او درباره مدت زمانی که برای تولید یک ساعت مچی می‌گذارد، می‌پرسم، می‌گوید: این کار دارای ظرافت است و از طرفی کار دست، زمانبر است. تولید هر ساعت یک روز زمان نیاز دارد، اما در صورتی که تقاضا بیشتر شود، امکان تولید بیشتر و ورود افراد برای همکاری با تولیدمان وجود دارد.

وی تأکید می‌کند: در حال حاضر در حال طراحی بندهای چوبی ظریف و ست تولید متفاوت کیف، کمربند، جا کارتی و... هستیم و امکان حک کردن نام، تاریخ، حروف، شعر و...را برای سفارش دهنده به صورت اختصاصی در ساعت داریم.

دبیری تأکید می‌کند: بسیاری از روزها در شروع کار پیاده به محل کار می‌رفتم و برمی‌گشتم اما مطمئن بودم خدا ما را یاری می‌کند.

• ایجاد بازار ملی و بین‌المللی

وی با بیان اینکه این کار می‌تواند سبب اشتغال‌زایی بسیاری از جوانان شود، اظهار می‌کند: به اعتقاد من با حمایت مسئولان بسیاری از جوانان می‌توانند ایده‌های خلاقانه خودشان را به مرحله اجرا و تولید برسانند و امیدوارم بتوانیم به زودی با تلاش بیشتر، بازار داخلی در شهرمان و در آینده در کشور و همچنین در بازارهای بین‌المللی ایجاد کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.