رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: ما در حوزه بازار و اقتصاد بخش کشاورزی مشکل داریم.

در بازار و اقتصاد بخش کشاورزی مشکل داریم

به گزارش قدس آنلاین، محمدرضا اورانی در خصوص رابطه سازمان جهاد کشاورزی با مراکز علمی و پژوهشی، اظهار کرد: از مدتی که مسئولیت سازمان جهاد کشاورزی را قبول کردم، یکی از کارهایی که سرلوحه اقدامات خود قرار دادم این بود که چگونه می‌توانم از ظرفیت محققان و افراد فرهیخته در دانشگاه استفاده کنم.

وی افزود: در خصوص استفاده از ظرفیت محققان، روز ملی مزرعه را برنامه‌ریزی کردیم. تاکنون نزدیک ۱۴ روز ملی مزرعه برگزار شده که بر اساس محصولات گردو در شهرستان کلات، پسته در شهرستان مه‌ولات، دام سبک در شهرستان قوچان و گلخانه در شهرستان مشهد است. در روز ملی مزرعه فعالان در بخش گلخانه به آن محل دعوت می‌شوند، محققی که پژوهش و تحقیقات داشته و نتایجی را به دست آورده؛ دانش و یافته‌های خود را به ذی‌نفعان ارائه می‌دهد.

اورانی ادامه داد: در بحث گردو نیز گردوهای ما درخت‌های بسیار بلندی دارند که پر شاخ و برگ اما کم‌محصول هستند. در روز ملی مزرعه یکی از محققان بیان کرد که چگونه می‌توان این درختان فعلی را هرس کرد، با ارقام اصلاح‌شده پیوند زد و گردوی کم شاخ و برگ اما پرمحصول داشت. ما این موضوع را با مرکز تحقیقات هدف‌گذاری کردیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی بیان کرد: دومین کار، راه‌اندازی شورای تحقیقات است که دو نفر از محققان و دو نفر از دانشمندان بخش کشاورزی، از دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی و دانشکده کشاورزی دانشگاه آزاد انتخاب شدند تا به عنوان بخش اجرا، مسائل و مشکلات خود را در شورای تحقیقات بیاورند و از طریق افرادی که نماینده تحقیقات و دانشگاه هستند، این مشکلات را به بخش دانشگاه و تحقیقات ببریم تا جواب این مشکلات را پیدا کنند و دوباره از طریق ترویج به مزرعه انتقال دهیم.

در بازار و اقتصاد بخش کشاورزی مشکل داریم

وی اضافه کرد: نکته سوم اینکه در سازمان جهاد کشاورزی، شورای مشورتی راه انداختیم که در آن بخش اجرا، نمایندگان تشکل‌ها و نماینده تحقیقات و دانشگاه نیز حضور دارند که مباحث طرح می‌شود. کار بعدی این بود که یکی از بهترین محققان در حوزه بهره‌وری آب را به عنوان مشاور انتخاب و ابلاغ کردیم تا با حوزه مدیریت آب و خاک در مشهد برای بهره‌وری آب همکاری کند. در حوزه بازار و اقتصاد بخش کشاورزی مشکل داریم، بنابراین یکی از متخصصان حوزه اقتصاد کشاورزی را در حوزه تحقیقات مشاور انتخاب کردیم.

اورانی با بیان اینکه ما به لحاظ فرهنگی مشکل داریم، از این نظر که در کشور و استان در کار گروهی ضعیف هستیم، عنوان کرد: اصحاب فرهنگ و رسانه باید این قسمت را تقویت کنند. نهادهای آموزشی ما باید کارگروهی را آموزش دهند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: کار بعدی که از بدو ورود آقای حجتی به وزارت جهاد کشاورزی شروع شد و اکنون نیز ادامه دارد و آن را تقویت کردیم، نظام نوین ترویج است. بخش کشاورزی استان به پهنه‌های مختلف تقسیم شده و هر پهنه‌ای یک کارشناس پهنه و یک محقق معین دارد. این محقق معین کارش این است مشکلاتی که در آن پهنه توسط کارشناس مسئول ایجاد می‌شود، به این محقق منتقل شده و راه حل پیدا کند، البته باز هم یک‌سری مشکلات فرهنگی وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه زمانی که انقلاب در سال ۵۷ پیروز شد، کل تولیدات کشاورزی کشور ۲۵ میلیون تن و سهم خراسان رضوی ۱.۵ میلیون تن بود، تصریح کرد: اکنون در کشور ۱۲۲ میلیون تن محصول داریم و سهم خراسان ۸ میلیون تن است، بنابراین باید تولید باشد تا رقابت به وجود آید.

اورانی افزود: در استان خراسان رضوی ۳۳۸ هزار بهره‌بردار داریم که ۴۵ درصد بی‌سواد و نزدیک به ۳۵ درصد کم‌سواد هستند و ۵.۱ درصد از بهره‌برداران ما در بخش کشاورزی فوق دیپلم و بالاتر هستند. در این جامعه آماری میانگین سنی ۵۳ سال است که هرچه سن بالاتر می‌رود، در آموزش سخت‌پذیر می‌شوند.

کشاورزی ما خرده‌مالکی است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: کشاورزی ما خرده‌مالکی است. وقتی می‌خواهیم این کشاورزی خرده‌مالکی را در قالب تشکل ساماندهی کنیم، به همان کار گروهی بر می‌گردیم. زمانی که در روستا تشکل را تشکیل می‌دهید، نظامات اجتماعی می‌خواهند مدیر عامل از طایفه آنها انتخاب شود.

وی ادامه داد: ما نمی‌توانیم با ۳۳۸ هزار بهره‌بردار چهره به چهره برخورد کنیم و باید از طریق تشکل‌ها باشد. زمانی که در تشکل‌ها، روستاییان یک هیات‌مدیره فهیم و آن هیات‌مدیره یک مدیرعامل فهیم انتخاب می‌کند، فوشنجان نیشابور می‌شود که در آن مزرعه همه چیز اتفاق افتاده است اما روستایی که درگیر مسائل طایفه‌ای باشد، هیات‌مدیره متاثر از اختلافات قومی خواهد بود و فرد قوی در شرکت قرار نمی‌گیرد، من کارمند چقدر باید خود را درگیر این مساله کنم؟

اورانی بیان کرد: یکی از کارها این بود که با مدیریت تعاون روستایی استان که مسئول تشکل‌های بخش کشاورزی است، نظام مهندسی و بسیج مهندسین جلسه‌ای قرار گذاشتیم که تشکل‌های موجود را حسابرسی و آنالیز کنیم تا به جای اینکه یک دیپلم مدیرعامل شرکت باشد، از افراد تحصیل‌کرده استفاده کنیم و آن فرد باید کار شرکتی نیز یاد داشته باشد. برای این منظور پیش‌بینی کردیم که اگر کسی می‌خواهد به عنوان متخصص کشاورزی در شرکت کار کند، دوره‌ای را طی نماید.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه از بخشی از سیاست‌های آموزشی در بخش کشاورزی راضی هستم و از بخشی راضی نیستم، عنوان کرد: تربیت متخصصان ما مبتنی بر بازار کار نیست. همچنین در جامعه مراکزی نداریم که مشاوره دقیق در رابطه با فضای کسب و کار ارائه دهد، بنابراین با جو قالب جامعه خود حرکت می‌کنیم. اکنون در بسیاری از رشته‌ها با کمبود روبه‌رو هستیم اما دانشگاه در حوزه‌ای که نیاز وجود دارد، توسعه می‌دهد. بالغ بر ۲۶۰۰ دانشگاه در کشور داریم که با نیاز ما تطبیق نمی‌کند.

وی بیان کرد: در تمام دنیا منابع کم و نیازها نامحدود است اما در دنیای توسعه‌یافته این نیازهای نامحدود را احصا و اولویت‌بندی می‌کنند که این منابع را به آن نیازهای مهم می‌دهند. جز در کشور ما که می‌خواهیم همه کارها را با هم خوب انجام دهیم، اما به تناسب این تمایل نه منابع و نه نیروی انسانی را در اختیار نداریم.

اورانی در خصوص تولید محصولات در استان، گفت: اکنون زعفران، پسته، کشمش، انار و بادام متعلق به خراسان رضوی است، هر محصولی در منطقه‌ای با توجه به اقلیم آن جواب می‌دهد. ما امسال در گندم آبی و گندم دیم و جوی آبی و جوی دیم و نیز در کلزا انواع بذرهای اصلاح شده و هیبریدی را ارائه می‌دهیم، در ذرت و سیب‌زمینی نیز این‌گونه است که بذر ذرت و سیب‌زمینی در استان تولید می‌شود.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.