خراسان شمالی- طرح توزیع شیر رایگان در مدارس کشور، سال‌هاست که اجرا می‌شود البته در سال‌های اخیر به دلیل کمبود اعتبارات، این طرح با مشکلات متعددی مواجه شد و در نهایت تعطیل شد .

دانش‌آموزان خراسان شمالی امسال هم «طعم شیر» مدرسه را نچشیدند

قدس آنلاین: گروه استانها- استفاده از شیر به ویژه برای دانش‌آموزان، تندرستی، هوش، تقویت قدرت یادگیری و تفکر و خلاقیت بیشتر را به ارمغان خواهد آورد؛ از ناخن‌ها تا پوست و موی سر همه درگیر و تأثیر پذیر از مصرف شیر و خواص آن هستند.

طرح توزیع شیر رایگان در مدارس کشور، سال‌هاست که اجرا می‌شود البته در سال‌های اخیر به دلیل کمبود اعتبارات، این طرح با مشکلات متعددی مواجه شد و در نهایت تعطیل شد و امسال هم  بر اساس تصمیم پنجمین جلسه بررسی طرح توزیع رایگان شیر مدرسه، از ابتدای آبان ماه سال جاری در ۸ استان، کمتر برخوردار برای توزیع رایگان شیر مدرسه در نظر گرفته شده و در دستور کار قرار گرفت.

اما چه شد استان خراسان شمالی که در بسیاری از شاخص ها جزو آخرین استان های کشور است اما اکنون جزو استان های برخوردار قرار گرفته و باید از توزیع شیر رایگان در مدارس محروم باشد.

بی هوش شدن دانش آموزان

یکی از مدیران حاشیه مدارس بجنورد از عدم توزیع شیر رایگان در مدارس گلایه مند است و خواستار توجه ویژه به دانش آموزان مناطق محروم است.

وی اظهار می دارد: متاسفانه برخی از دانش آموزان روستایی و مناطق محروم این استان از سوءتغذیه رنج می برند که تغذیه رایگان می تواند مرهمی بر این زخم باشد.

وی می افزاید: بیشتر روستاییان و حتی ساکنان مناطق شهری این شهرستان از درآمد پایینی برخوردارهستند که گاه دانش آموزان بدون خوردن صبحانه وارد مدرسه می شوند و هیچ گونه خوراکی نیز به همراه نمی آورند.

وی ادامه می دهد: در بعضی از روزها تعدادی از دانش آموزان به دلیل نخوردن صبحانه در مدرسه از هوش می روند.

یکی دیگر از معلمان استان نیز خواستار توجه به طرح تغذیه رایگان و شیر در مدارس است و می گوید: دانش آموزان روستایی به علت مشکلات اقتصادی خانواده ها به خوردن صبحانه توجهی ندارند که این امر مانع یادگیری آنان می شود که دادن یک کلوچه به همراه یک لیوان شیر برای این قشر بسیار موثر است؛ کمبود کلسیم و آهن یکی از مشکلاتی است که بیشتر دانش آموزان با آن درگیر هستند.

کریمی می افزاید: دانش‌آموزانی که صبحانه نمی‌خورند، کم‌دقت، خسته و بی‌حوصله‌اند و نمی‌توانند کمبود انرژی، ویتامین‌ها و املاح معدنی را با خوردن وعده‌های غذایی دیگر جبران کنند؛ بنابراین مادران باید هر روز صبح، صبحانه کودک خود را قبل از این‌که به مدرسه برود، آماده کنند.

کمبود اعتبار

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان شمالی نیز در این زمینه در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین، می گوید: توزیع شیر رایگان در مدارس با هدف کاهش سوء تغذیه و جلوگیری از پوکی استخوان به ویژه در مناطق محروم توزیع می شد.

عباس سعیدی اظهار می دارد: متاسفانه به دلیل کمبود اعتبارات سه سال است که توزیع شیر رایگان در مدارس اجرا نمی شود.

وی می افزاید: امسال ۸ استان کمتر برخوردار تنها توانستند در ردیف توزیع شیر رایگان در مدارس قرار بگیرند.

وی ادامه می دهد:متاسفانه علی رغم پیگیری های فراوان اعلام شد که استان خراسان شمالی در گروه ناامن غذایی قرار نگرفته است که شاخص ها توسط وزارت بهداشت، جهادکشاورزی و وزارت آموزش و پرورش صورت می گیرد.

سعیدی می گوید: در این زمینه پیگیری هایی با استانداری و نمایندگان مجلس شورای اسلامی و وزارت آموزش و پرورش برای اجرای طرح توزیع شیر رایگان در مدارس استان انجام شده و اکنون نیز ادامه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.