۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۳
کد خبر: 684388

شصت‌ونهمین قسمت فصل ششم «چرخ» ساعت 19 امروز، دوشنبه 2 دی، با موضوع آلودگی هوا از شبکه‌ی چهار پخش خواهد شد.

ریشه‌یابی آلودگی هوا در «چرخ»

قدس آنلاین: در این برنامه حسین فروتن به‌عنوان مجری-کارشناس میز علمِ «چرخ» با مهندس حسین‌رضا شهیدزاده، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا درباره‌ی دلایل آلودگی هوا در شهرهای ایران گفت‌وگو خواهد کرد. بر اساس گزارش‌ها، آلاینده‌های اصلی هوای تهران عبارت است از مونوکسید کربن، اکسیدهای نیتروژن، اکسیدهای گوگرد، ترکیبات آلی فرار و ذرات معلق. منابع متحرک (خودرو و سوخت آنها) عامل اصلی آلاینده‌های فوق هستند و عامل دیگر آلودگی، منابع ثابت (کارخانه‌ها و سوخت منازل) محسوب می‌شوند. ذرات معلق، خطرناکترین آلاینده‌ها از بین آلاینده‌های فوق هستند.

سازمان بهداشت جهانی (WHO)، این ذرات را خطرناکتر از هر آلاینده‌ای برای سلامت انسان می‌داند. عامل اصلی مرگ و میرهای ناشی از آلودگی هوای تهران هم مربوط به ذرات معلق است. به علت ابعاد میکرونی این ذرات، سیستم بینی و گلوی انسان، قادر به جلوگیری از ورود آنها به درون بدن نیست. کودکان، بیش از بزرگسالان در مقابل نفوذ این ذرات به درون شش‌هایشان آسیب‌پذیر هستند. بیش از 70 درصد ذرات معلق در هوای تهران را منابع متحرک (خودروها) تولید می‌کنند. از این 70 درصد کمتر از 3 درصد توسط خودروهای سواری تولید و بیش از 97 درصد توسط کامیون‌ها، اتوبوس‌ها، مینی‌بوس‌ها و موتورسیکلت‌ها تولید می‌شود.
گزارش محمدحسین جهان‌پناه از جشنواره دانش‌آموزی پروژه‌های تبیان بخش دیگری از این قسمت برنامه‌ی «چرخ» خواهد بود.
مجله‌ی تصویری «چرخ» مهم‌ترین رویدادهای علم و فناوری و مسائل روزمره‌ی زندگی را با نگاهی تخصصی و به‌زبانی ساده و با حضور کارشناسان، اساتید دانشگاه و نخبگان بررسی و واکاوی می‌کند.
«چرخ» روزهای، یکشنبه، دوشنبه و سه‌شنبه، از ساعت 19 به‌صورت زنده از شبکه‌ی چهار پخش می‌شود. مجری «چرخ» حافظ آهی است و محمد جباری سردبیری برنامه و الهه بهبودی تهیه‌کنندگی «چرخ» را بر عهده دارند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.