سخنگوی دولت گفت: سفر رییس جمهور به مالزی و ژاپن مهم بود و نشان می دهد دیپلماسی فعال ادامه دارد.

 به خانواده‌های آسیب دیده حوادث آبان سرکشی شده است/ با اتکاء به توان داخلی آمریکا را عقب می‌رانیم

قدس آنلاین: علی ربیعی سخنگوی دولت ظهر امروز در نشست خبری با حضور خبرنگاران، گفت: سفر رییس جمهور به مالزی و ژاپن مهم بود و نشان می دهد دیپلماسی فعال ادامه دارد.

وی تاکید کرد: حصر ایران باید شکسته شود و این حصر شکستنی است.

ربیعی با بیان اینکه طرح صلح هرمز مورد استقبال آقای آبه قرار گرفت و گفت‌وگوها و پیشنهادهایی در زمینه انرژی، گسترش همکاری‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری مطرح شد، اظهار داشت: در مجموع این سفر و دستاوردهای آن در راستای دیپلماسی فعال دولت و با حفظ استقلال و حمایت از منافع ملی، در حالی انجام شد که دولت هیچ‌گاه از نگاه به داخل و حمایت از سرمایه‌ها و ظرفیت‌های داخلی غافل نبوده و این دو در کنار هم می‌تواند به عنوان مکمل، توسعه کشور، حفظ منافع ملی و ارتقای جایگاه ایران در عرصه بین‌المللی را به همراه داشته باشد.

** با اتکاء به توان داخلی آمریکا را عقب می‌رانیم

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه ما ایران را شایسته تحریم نمی دانیم، عنوان کرد: با همین رویکرد نگاه و اتکاء به توان داخلی و استفاده از ظرفیت دیپلماسی، آمریکا را به عقب می رانیم و به الزامات این مسیرهم  توجه داریم. الزامات این مسیر هم چیزی نیست جز تلاش برای افزایش سطح رضایت عمومی، افزایش درک مشترک با مردم و  قوی کردن اقتصاد در داخل، تعمیق جمهوریت و دیپلماسی فعال.

وی با بیان اینکه در جلسه دیشب دولت علاوه بر مسایل جاری، سه موضوع مهم مورد بحث قرار گرفت، خاطرنشان کرد: اولین موضوع، بحث آلودگی هوا در شهرهای بزرگ است. گزارشی در این خصوص در هیئت دولت ارائه شد که علل و ریشه های مرتبط با ساختارهای ناقص گذشته در آن مورد اشاره قرار گرفته بود. پس از آن برخی اقدامات کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت در دستور کار گرفت که از همکار خوبم آقای بندپی استاندار تهران خواسته ام تا دقایقی دیگر مجموعه تصمیمات را تشریح کند.

ربیعی ادامه داد: موضوع دیگری که در دولت مفصلا مورد بحث قرار گرفت مشکلات مردم خوزستان بود، در این خصوص هم گزارش هایی از سوی وزرای کشور، رفاه و نیرو ارائه شد و تصمیماتی نیز برای حل این مشکلات اتخاذ شد.

** شبکه فاضلاب اهواز با اعتبارات صندوق توسعه ملی اصلاح می‌شود

سخنگوی دولت با بیان اینکه دولت تصمیم گرفت با توجه به موافقت مقام معظم رهبری با درخواست برداشت از صندوق توسعه ملی اقداماتی اساسی را در کوتاه مدت و بلند مدت برای حل مشکلات فاضلاب اهواز انجام دهند، خاطرنشان کرد: برای کمک به جبران خسارات وارده به زندگی مردم هم دولت کمک های نقدی در نظر گرفته است. مقرر شد وزرا برنامه‌های خود را برای حل مشکلات استان با زمانبدی مشخص به هیئت دولت ارائه کنند و در جلسه بعد نیز درباره آن گزارش بدهند. همچنین مقرر شد مصوبه مورخه ۱۵ فروردین ۹۶ که هنوز به طور کامل اجرا نشده در دستور کار قرار گیرد. دولت تا کنون شش هزار میلیارد تومان در راستای اجرای اصلاح شبکه آب و فاضلاب اهواز هزینه کرده است که با اختصاص ۱۰۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی انشالله اصلاح و تکمیل می شود.

** استخدام نیروهای بومی در صنایع خوزستان

وی عنوان کرد: در این جلسه همچنین علاوه بر مسایل زیرساختی، مقرر شد با توجه به توسعه اقتصادی و سرمایه گذاری که در استان صورت گرفته در جهت ملموس کردن این سرمایه گذاری‌ها در زندگی مردم، استخدام نیروهای بومی در صنایع در دستور کار قرار گیرد. 

** تصمیمات دولت درباره کولبران

ربیعی در مورد موضوع کولبران گفت: همچنین  گزارشی از سوی وزیر کشور و وزیر راه  درباره وضعیت کولبران ارائه شد و تصمیماتی در خصوص بهبود وضعیت معیشت این عزیزان و جلوگیری سوء استفاده از این قشر زحمت کش به دلیل نبود شغل اتخاد شد. از جمله راهکارها گسترش بازارچه های مرزی است که مقرر شد در این هفته مسایل و مشکلات مرتبط با بازارچه های مرزی توسط وزیر اقتصاد در کمیسیون اقتصادی دولت مطرح شده و موانع توسعه و رونق گرفتن این بازارچه ها برداشته شود.

سخنگوی دولت با تبریک فرا رسیدن ایام کریسمس، گفت: گفت ایام کریسمس و ولادت حضرت عیسی بن مریم علیه السلام هم نزدیک است. از همین جا این روز بزرگ و ایام کریسمس را نیز به همه هموطنان مسیحی تبریک عرض می کنم. همچنین عید اخلاص یا حانوکا هم نزدیک است که این روز را هم به هموطنان یهودی تبریک می گویم و برای همه آنها بهترین آرزوها را داریم.

** درباره برجام نسبت به مواضع سایر طرفین تصمیم‌گیری می‌کنیم

وی در پاسخ به این سوال که آیا دولت تصمیم به خروج از برجام دارد، گفت: اولویت ما حفظ برجام است، برجام یک توافق جامع است و ما بارها مشروط بودن برجام را مطرح کرده بودیم و نسبت به مواضع طرف‌های برجام دولت نتیجه خواهد گرفت. البته بارها تاکید کرده‌ایم که برجام توافق جمعی است و بقای آن بدون پایبندی همه طرفین توافق به تعهدات خود قطعا امکانپذیر نیست.

وی ادامه داد: از همان نخستین روزهای پس از برجام بارها مشروع بودن حضور ایران در برجام به تامین منافع ملی کشور را به‌طور شفاف و رسمی اعلام کردیم. هنوز تغییری در مواضع برجامی ما رخ نداده است. ما مشغول رصد مواضع شرکایمان در برجام هستیم و قطعا اگر به آن نتیجه برسیم تصمیم رییس جمهوری دنبال می‌شود و متناسب با مواضع مثبت یا منفی و خنثی آنها تصمیمات خودمان را به موقع اتخاذ می‌کنیم.

**هیچ دولتی به اندازه این دولت در مسائل آب و برق در مناطق محروم کار نکرده است

سخنگوی دولت با اشاره به قضاوت غیرمنصفانه‌ای از اینکه دولت همه چیز را به برجام یا نتایج مذاکرات خارجی متصل کرده که در سخنگویی فرصتی برای بیان آن نیست ولی در یادداشتی خواهم نوشت که هیچ دولتی به اندازه این دولت در مسائل آب، برق و زیرساخت‌های اینترنت در مناطق محروم کار نکرده و همین الان هم کاهش واردات و کمک به تولید ملی خیلی صورت گرفته است به اعتقاد من این انگی است برای اینکه ما دیپلماسی فعال نداشته باشیم. 

ربیعی افزود: همانطور که در مقدمه هم عنوان کردم ما سیاست دو ستونه داریم. اقتصاد داخل را باید قوی کنیم. مردم را باید بیشتر همراه و بیشتر در کنار آنها قرار بگیریم. باید مردم را نسبت به مشکلاتی که ناشی از تحریم‌ها توجیه کنیم. در کنار آن دیپلماسی هم داشته باشیم. ما تحریم را حق ملت ایران نمی‌دانیم.

وی خاطرنشان کرد: تحریم ظلمی است که ما آمده است. مانند این است که ما بگوییم فعلا زیر ظلم زندگی می کنیم تا آثار ظلم را از بین ببریم. خیر اینچنین نیست. ما هم باید آثار ظلم را از بین ببریم و هم اینکه تلاش کنیم این ظلم از بین برود.

ربیعی در مورد توئیت محمود صادقی که مربوط به روایت رحمانی فضلی در مجلس بوده مبنی بر اینکه وزیر کشور گفته حتی ما تیر به سر اغتشاش گران هم زده‌ایم، تصریح کرد: من اطلاع دقیقی ندارم، اما در گفت‌وگو با رحمانی فضلی ایشان گفت بیانات من تقطیع شده بوده و من داشتم موضوعی را شبیه سازی می کردم که اتفاقات ممکن است چطور رخ دهد.

سخنگوی دولت در مورد شکست طرح های فرانسه برای میانجیگری بین ایران و آمریکا، گفت: بله؛ در این سفر به لحاظ انسان دوستی و رابطه فرهنگی دیرین ما با ژاپن و اینکه هیچ کشوری در دنیا تحمل  وضعیتی که آمریکا برای کشورهای منطقه به وجود آورده را ندارد، طرح‌هایی از سوی ژاپن مطرح شد و  ما هم طرح‌هایی ارائه کردیم. ما در سفر به ژاپن تبادل طرح هایی داشتیم اما برخی طرح ها رد شده، مشکل اصلی برداشته شدن تحریم‌ها است، چارچوب ها وجود دارد که بر اساس آنها طرح هایی ارائه شده است. اگر الگو و نظر جدیدی باشد مجدد بررسی می‌شود اما تبادل طرح‌ها وجود دارد. 

وی اضافه کرد:  طرح ابتکاری فرانسه به علت عدم انعطاف امریکایی‌ها و مواضع اولیه ما که نخست باید تحریم‌ها برداشته شود، مشکل همیشگی ایجاد کردند. با این همه از هر طرحی که منافع ملی ما را تضمین کند و در چارچوب های نظام باشد، دوباره بررسی می‌کنیم.

ربیعی در توضیح اظهارات متناقض اروپا درباره فعال‌شدن مکانیسم ماشه گفت: بر اساس اظهارات اروپایی‌ها پیش‌بینی ما این است که آن‌ها اکنون برجام را برهم نمی‌زنند و سیاست مکانیزم ماشه را راه اندازی نمی‌کنند. تمام کشورهای مهم جنوب شرقی آسیا، دوستان و شرکای شرقی ما و اروپایی‌ها به نحوی برماندن در برجام تاکید دارند.

سخنگوی هیات دولت با تاکید بر اینکه ما همه طرف‌های برجام را دعوت می‌کنیم به جای تهدید به طور کامل به تعهداتشان عمل کنند، گفت: در این صورت نیازی به نگرانی از کاهش قانونی و مجاز تعهدات ایران برابر عدم اجرای تعهدات دیگران به وجود نمی‌آید.

وی افزود: تنها عمل به تعهدات برجامی طرف اروپایی است که می‌تواند ما را از ادامه کاهش تعهداتمان منصرف کرده و به انجام کامل آن‌ها بازگرداند.  

ربیعی با اشاره به اینکه معتقدیم سه کشور اروپایی به خوبی می‌دانند که گام‌های کاهش تعهدات ایران در صورت عمل آنها به تعهداتشان برگشت پذیر است؛ گفت: آن‌ها را دعوت می‌کنیم درباره تصمیمات و واکنش‌های احتمالی و ناموجه خود در آینده بیشتر دقت کنند چون ممکن است آسیب ترمیم‌ناپذیری به برجام وارد شود. موکدا باید تصریح کنیم که جمهوری اسلامی ایران با این تهدیدات از مطالبه به حق و قانونی خود عقب نخواهد نشست و برای هر سناریویی آماده هستیم.

ربیعی درباره تلاش‌های دولت درروند تصویب دو لایحه «پالرمو» و «سی‌اف‌تی» لوایح مرتبط با FATF و  اخبار مربوط به تایید و اجرایی شدن پالرمو در مجمع گفت: امروز به نقل از یکی از اعضای مجمع این خبر را شنیدم، اما منبع رسمی و موثقی برای این خبر نتوانستم پیدا کنم.تصویب لوایح مرتبط به FATF به نفع کشور است، برخی معتقد هستند اکنون که تحریم هستیم، مسائل مربوط به این لوایح هم به آن اضافه شود؛ با استراتژی «آب از سر گذشت چه یک وجب، چه صد وجب» اشتباه و بی معنا است و برای مردم قابل قبول نیست.

ربیعی با تاکید بر این که منفعت ملی و منافع آینده ایران ماندن در FATF  است، گفت: عدم تصویب لوایح مرتبط به FATF ابعاد جدیدی از محدودیت برای مردم وکشور ایجاد می‌کند. برخی هم ابهام ایجاد می‌کنند که قبول کردن این لوایح منجر می شود که حقوق گروه های انقلابی که مبارزه آن‌ها مورد قبول ما هم هست، ما اصلا این نوع ایراد و ابهام را قبول نداریم و اصلا منجر به اتفاقی نخواهد شد.اکثر کشورهای جهان، چینی‌ها و روس‌ها هم به این کنوانسیون‌ها پیوسته اند، تمام متخصصان امنیتی کشور اعلام کرده اند حق تحفظ این کنوانسیون‌ها به اندازه‌ای هست که نگرانی وجود نداشته باشد.

**اقدامات لازم برای حمایت از خسارت‌دیدگان انجام شده است

وی درباره نحوه جبران خسارت‌دیدگان حوادث آبان، اظهارداشت: باید نقش جریان هایی که به ماجرا ورود کردند و می‌خواستند موج‌سواری کنند با افراد معترضی که به صورت طبیعی وارد شده بودند جدا شود و با هم نباید قاطی شود، و نیاز بررسی شود. اقدامات لازم برای حمایت از خسارت‌دیدگان انجام شده است. یکی از تصمیم‌ها این بود که استانداران و فرمانداران با معتمدین محلی به خانواده همه جانباختگان و مجروحان سرکشی کنند. مهم‌ترین وظیفه بررسی اثرات اقتصادی و اجتماعی این حادثه است باید به سمت دلجویی و ایجاد همدلی برویم.

ربیعی در پاسخ به این پرسش که با وجود گذشت یک ماه از افزایش قیمت بنزین وزارت کشور هنوز وظایف خود را در زمینه سهمیه تاکسی‌های اینترنتی عمل نکرده است، گفت:‌ با مسئول این کار در وزارت نفت صحبت کردم. براساس بنای پیمایش، دو شرکت مهمی که دست کم در تهران مسئولیت این تاکسی های اینترنتی را دارند گزارش پیمایش ارائه می کنند و براساس پیمایش سوخت و اینکه هر خودرو چه میزان پیمایش سوخت دارد پول به کارت‌های آنان واریز شده و خواهد شد.

وی ادامه داد: بعد از این نشست حتما به صورت رندوم زنگ خواهم زد و موارد را خواهم پرسید. اما تا جایی که من اطلاع دارم پول مابه التفاوت به کارت‌های اینها واریز خواهد شد. اطلاعات من همین است که به این وعده عمل شده است. البته شکایت دیگری است مثلا می گویند مصرف خودروی ما از آنچه برای ما درنظر گرفته شده بیشتر است. اگر شما  اطلاعات دیگری دارید بیان کنید چون بنای پیگیری دارم و به این موضوع عمل می شود.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.