اعتصاب‌ گسترده مردم فرانسه امروز(دوشنبه) در حالی وارد نوزدهمین روز متوالی خود شد که معترضان اعلام کرده‌اند که قصد ندارند دست از اعتصاب بکشند و روندی که در پیش گرفته اند را در تعطیلات کریسمس و حتی تا سال اینده ادامه خواهند داد.

ابرهای تاریک بر فراز پاریس/ اعتصاب کنندگان کوتاه نمی‌آیند

به گزارش خبرنگار بین الملل قدس آنلاین؛ اعتصاب‌ گسترده مردم فرانسه امروز(دوشنبه) در حالی وارد نوزدهمین روز متوالی خود شد که معترضان اعلام کرده‌اند که قصد ندارند دست از اعتصاب بکشند و روندی که در پیش گرفته اند را در تعطیلات کریسمس و حتی تا سال اینده ادامه خواهند داد.

طبق گزارش خبرگزاری فرانسه، اعتصاب کنندگان همچنین اعلام کرده اند که اعتصابشان را حتی در طول جشن‌های آغاز سال نو، بدون هرگونه توقفی ادامه خواهند داد.

پافشاری اعتصاب کنندگان بر مواضعشان اما نتوانسته است دولت فرانسه را از اجرای برنامه های اصلاحی خود منصرف کند؛ دولت فرانسه طبق برنامه قرار است برنامه های پیش‌بینی شده خود را برای ماه ژانویه از جمله برنامه های مربوط به تعطیلات سال نو اعلام کند؛ برنامه‌هایی که به نظر می رسد اجرا کردن آنها با توجه به شرایط کنونی، روزهای سخت تری را برای مردم و دولت فرانسه در پی داشته باشد.

روز دوشنبه (۲۵ آذرماه) بود که تداوم اعتصابات منجر به استعفای «ژان پل دلووآ» از سمت کمیسر عالی حقوق بازنشستگی و معروف به «آقای بازنشستگی» و جایگزینی «لوران پیتراشوسکی» برای پیشبرد برنامه دولت شود؛ این انتصاب از سوی دولت، نشان دهنده عزم بالای آن برای پیشبرد اصلاحات است.

از حدود سه هفته قبل بود که مردم فرانسه اعتصاب‌ علیه اصلاحات حقوق بازنشستگی بویژه در پاریس و حومه آن آغاز کردند و حتی با وجود درخواست امانوئل ماکرون رئیس جمهور مبنی بر متوقف کردن اعتصابات در تعطیلات کریسمس، همچنان به راه خود ادامه می‌دهند.

 این در حالی است که اعتصاب‌ها در حوزه حمل و نقل شهری و راه آهن مشکلات فراوانی را برای شهروندان فرانسه ایجاد کرده است.

رییس جمهوری فرانسه بامداد یکشنبه از اتحادیه‌های حمل و نقل که به خاطر اصلاحات نظام بازنشتگی اعتصاب کرده‌اند، خواست در تعطیلات کریسمس سرکار خود بازگردند.

ماکرون اعتصاب را حق قانونی مردم طبق قانون اساسی این کشور دانست، اما این را هم گفت که خوب است اعتصاب کنندگان برای احترام به زندگی مردم و رعایت حال شهروندان، دست کم در این روزهای پایانی سال و جشن‌های سال نو دست از اعتصاب بکشند.

چهارشنبه هفته گذشته بود(۲۰ آذرماه) بود که ادوارد فیلیپ نخست‌وزیر فرانسه طرح اصلاح نظام بازنشستگی در این کشور را که شامل ۴۲ برنامه مجزا است رونمایی و از اصلاحات جزئی در بازنگری این طرح اولیه خبر داد.

لازم به ذکر است که طرح اصلاح نظام بازنشستگی، یکی از شعارهای اصلی ماکرون طی کارزار انتخاباتی بوده و بر تحقق آن اصرار دارد.

طبق جزئیات اعلام شده از این طرح، سن بازنشستگی از ۶۲ به ۶۴ سال افزایش می‌یابد و آن بخش از شهروندان فرانسوی‌های متولد پیش از سال ۱۹۷۵ مشمول طرح اصلاح نظام بازنشستگی نمی‌شوند.

معترضان به این طرح در حالی حذف کامل آن را خواستارند که چهارشنبه گذشته(۲۷ آذر) خبرگزاری فرانسه به نقل از نزدیکان مکرون نوشت که یک اصلاح پیرامون سِن محوری که نقطه تنش اصلاحات بویژه با کنفدراسیون عمومی کار بوده، امکان‌پذیر است.

البته این اظهارات ماکرون در رابطه با امکان اصلاح این طرح با تاکید «ادوارد فیلیپ» نخست‌وزیر فرانسه که می‌گوید آماده دادن امتیاز به معترضان هست اما در مورد سِن بازنشستگی همچنان بر موضع خود تاکید دارد، در تضاد است.

روز شنبه در پایتخت فرانسه، ۸ خط از ۱۴ خط مترو بسته بود و خطوط دیگر نیز فعالیت نامنظمی داشتند.

پیش‌بینی می‌شود میلیون‌ها فرانسوی در چند روز آینده سفرهای کریسمس داشته باشند. بسیاری از مردم این کشور سرویس‌های جایگزین همچون شرکت‌های اتوبوسرانی را برای تردد برگزیده اند.

پس از شکست مذاکرات بین نخست وزیر فرانسه و رهبران اتحادیه سازمان‌های حمل و نقل در دستیابی به توافق، برای ادامه اعتصاب در تعطیلات کریسمس فراخوان داده شده است.

نتایج تازه‌ترین نظرسنجی در فرانسه حاکی است اکثر فرانسوی‌ها از بیم افزایش سن بازنشستگی، همچنان از اعتصاب حمایت می‌کنند، اما در عین حال اکثریت پرسش‌شوندگان نیز با به تعویق افتادن اعتصاب و اعتراضات در تعطیلات کریسمس موافق هستند. در عین حال دولت معتقد است به تعویق افتادن این طرح، هزینه‌ اجرای آن در دولت‌های آینده را دوچندان می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.