ماجرا از آنجا شروع شد که رسانه‌ها اعلام کردند «دورهمی» یک بار دیگر در شب یلدا روی آنتن می‌رود. پخش دوباره دورهمی هرچند سورپرایزمسئولان صداوسیما به حساب می‌آمد، اما نه تنها مثل دوره‌های قبل مورد استقبال آنچنانی قرار نگرفت، بلکه انتقاد تند و تیز رسانه‌ها و کاربران فضای مجازی را هم به دنبال داشت.

محمد تربت‌زاده

ماجرا از آنجا شروع شد که رسانه‌ها اعلام کردند «دورهمی» یک بار دیگر در شب یلدا روی آنتن می‌رود. پخش دوباره دورهمی هرچند سورپرایزمسئولان صداوسیما به حساب می‌آمد، اما نه تنها مثل دوره‌های قبل مورد استقبال آنچنانی قرار نگرفت، بلکه انتقاد تند و تیز رسانه‌ها و کاربران فضای مجازی را هم به دنبال داشت. موضوع انتقادها البته ربطی به میهمان‌ها یا سطح کیفی برنامه نداشت. چیزی که این بار سروصدای کاربران فضای مجازی را درآورده، بحث دستمزدهای نجومی مهران مدیری و عوامل این برنامه است. حالا اگر چرخی در فضای مجازی بزنید، متوجه خواهید شد مهران مدیری که در این مدت با انتقادهای جور واجور از مسئولان، خودش را حسابی توی دل مردم جا کرده بود، درحال حاضر پایگاه مردمی اش را تا حد زیادی از دست داده و بخش زیادی از کاربران فضای مجازی، انتقادهای او از مسئولان را نه همزادپنداری با مردم، بلکه یک نمایش عوام فریبانه برای پر کردن جیب‌های خودش می‌دانند!

شب‌های کمدی با کاپل

طراحی «دورهمی» را در اصل «مهراب قاسم‌خانی» انجام داده است. قسمت‌های اول آن هم با کارگردانی قاسم‌خانی روی آنتن رفت، اما پس از ماجرای ممنوع التصویری‌اش، مهران مدیری مجبور شد مهراب قاسم خانی را کنار بگذارد و خودش کارگردانی برنامه را بر عهده بگیرد. البته رسانه‌ها پیش از اینکه مهراب قاسم خانی از برنامه کنار گذاشته شود، ماجرای تقلیدش از یک برنامه کمدی هندی به نام «شب‌های کمدی با کاپل» را پیش کشیدند تا دورهمی در همان قسمت‌های اول وارد حاشیه شود. هرچند عوامل این برنامه هرطور بود ماجرای تقلیدشان از یک برنامه هندی را ماست‌مالی کردند، اما چند صباح بعد بحث هزینه‌های سنگین دورهمی، یک بار دیگر برنامه را به حاشیه برد.

منتقد نیستند، دشمن‌اند!

مهران مدیری حدود دو سال پیش که بحث دستمزدهای بالا مطرح شده بود، در برنامه رضا رشیدپور حضور یافت تا به شائبه‌هایی که در فضای مجازی مطرح می‌شود، پاسخ دهد. وقتی رضا رشید پور از مجری برنامه دورهمی پرسید که پاسخش به کسانی که می‌گویند مهران مدیری ساعت مچی چندصد میلیونی می‌بندد، خودروی چند میلیاردی سوار می‌شود و برای حضور در مراسم‌های مختلف بادیگارد اجاره می‌کند، اما از آن طرف از دردهای کارگران و قشر ضعیف جامعه می‌نالد، چیست؟ آقای مدیری از ارائه پاسخ روشن طفره رفت و مدعی شد که این افراد با او دشمن هستند! مجری برنامه دورهمی در ادامه هم توضیح داد که اگر امروز در این جایگاه ایستاده، به این خاطر است که در جوانی کارگری کرده و هزارجور سختی کشیده. مهران مدیری اما هیچ جوره حاضر نشد که خالص درآمدش از هر قسمت برنامه دورهمی را لو بدهد. با این همه، ماجرای دریافتی‌های نجومی مدیری از برنامه دورهمی، در هیاهوی جشنواره فجر آن‌سال گم شد، اما از چند روز پیش و پس از گزارش جنجالی روزنامه «فرهیختگان» از قرارداد سری جدید دورهمی، این ماجرا یک بار دیگر با جدیت بیشتر در رسانه‌ها و فضای مجازی مطرح شده است.

یک پروژه کاملاً اقتصادی؟

آن طور که رسانه‌ها گفته اند، ویژه برنامه یلدایی دورهمی، مقدمه پخش فصل جدید دورهمی است. هرچند که مصطفی احمدی، تهیه‌کننده دورهمی در خرداد همین امسال  اعلام کرده بود تصمیمی برای ادامه ساخت این مجموعه گرفته نشده است. البته سال گذشته هم وقتی فصل قبلی دورهمی به پایان رسید، مسئولان صداوسیما تلاش کردند دورهمی را تا نوروز ۹۸ روی آنتن ببرند، اما این اتفاق نیفتاد و فقط در شب سیزدهم فروردین، ویژه برنامه سیزده‌به‌درِ روی آنتن رفت. ‌ اما باتوجه به دکور جدید و پر هزینه ای که برای آن برنامه تهیه شده بود، خیلی‌ها احتمالش را دادند که دورهمی برخلاف ادعای تهیه کننده‌اش، احتمالاً در آینده نه چندان دور یک بار دیگر روی آنتن برود. این اتفاق اگرچه قرار بود در اردیبهشت رقم بخورد، اما تهیه کننده و عوامل این برنامه یک بار دیگر از ساخت آن طفره رفتند و حتی اعلام کردند که این برنامه برای همیشه به پایان رسیده، اما همان طور که خیلی‌ها پیشبینی کرده بودند، پیش از پایان سال ۹۸، برنامه دورهمی یک بار دیگر به شبکه نسیم برگشت.

رسانه‌های منتقدِ دورهمی می‌گویند مهران مدیری و مصطفی احمدی –تهیه کننده این برنامه-  در تمام این مدت مشغول بازی دادن مسئولان صداوسیما برای بالا بردن بودجه ساخت دورهمی بوده‌اند. این منتقدان حتی می‌گویند پخش ویژه برنامه سیزده به در که با انتقادهای بی‌سابقه مهران مدیری از مسئولان دولتی همراه بود هم بخشی از این طرح اقتصادی بوده و عوامل این برنامه با این انتقادهای بی‌سابقه قصد داشته‌اند مخاطب را قانع کنند که قطع چند ماهه برنامه دورهمی، به خاطر انتقادهای شجاعانه مدیری از مسئولان است و از این طریق بیشتر از قبل مخاطب و مسئولان صداوسیما را تشنه ساخت سری جدید دورهمی نگاه دارند!

من هم خبر نداشتم!

با تمام این حواشی اما قسمت اول فصل جدید دورهمی، شب یلدا روی آنتن رفت. در این برنامه مهران مدیری میزبان سروش صحت، محمدرضا علیمردانی و پژمان بازغی بود. سه مجری شبکه نسیم که برنامه‌های «کتاب باز»، «چهل تکه» و «کودک شو» را اجرا کرده بودند. مهران مدیری مثل همیشه، در این برنامه هم بنا را گذاشت به انتقاد از مسئولان دولتی و شخص رئیس جمهور. مدیری در بخشی از استندآپ‌اش که به صورت گسترده در فضای مجازی بازنشر شد، درباره پخش سری جدید دورهمی و در کنایه به رئیس دولت، گفت: «گفتم شما برید تصمیم بگیرید هر وقت خواستید دورهمی را پخش کنید. به من هم نگویید. من خودم صبح جمعه بیدار شدم و دیدم دورهمی در حال پخش شدن است».

هرچند بازنشر این فیلم در فضای مجازی در ابتدا نام مهران مدیری و برنامه دورهمی را به عنوان یک مجری و برنامه مردمی، یک بار دیگر سر زبان‌ها انداخت، اما پس از چاپ گزارش افشاگرانه روزنامه فرهیختگان از پشت پرده‌های فصل جدید دورهمی، تمام معادلات عوامل دورهمی و مسئولان صداوسیما به هم ریخت.

۳۵۰ میلیون به علاوه ۳۰ درصد از تبلیغات

بر اساس گزارش روزنامه فرهیختگان، مصطفی احمدی، تهیه‌کننده دورهمی در ابتدا برای ساخت این سری از برنامه مبلغ یک‌میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان برای هر قسمت را پیشنهاد داده که با موافقت مرتضی میرباقری، معاون سیما همراه بوده است. پس از اینکه رقم قرارداد به دست مسئولان بالادستی سازمان صداوسیما رسیده، با پرداخت مستقیم این رقم به برنامه دورهمی مخالفت کرده اند و تصمیم گرفته اند این مبلغ یا حتی مبلغی بالاتر از آن را به شکلی که زیاد جلب توجه نکند در اختیار سازندگان دورهمی قرار دهند!

به همین خاطر مسئولان در نهایت تصمیم می‌گیرند قرارداد سری جدید دورهمی را به شکلی تنظیم کنند که هر قسمت حدود ۳۵۰ میلیون تومان برای صداوسیما آب بخورد و ۳۰ درصد از درآمد حاصل از تبلیغات بازرگانیِ قبل، حین و بعد از برنامه هم به حساب تهیه کننده دورهمی واریز شود.

وقتی دغدغه مخاطب گم می‌شود

انتشار این گزارش در شبکه‌های اجتماعی مختلف کافی بود تا جرقه حمله به برنامه دورهمی، مهران مدیری و مصطفی احمدی در فضای مجازی زده شود و کار حتی تا جایی بالا بگیرد که دستمزدهای هنگفت عوامل دورهمی تبدیل به داغ ترین سوژه توییتر و اینستاگرام شود. حالا علاوه بر دستمزدهای بالا، بخشی از انتقادهای کاربران، روی محور موضوع برنامه دورهمی هم می‌چرخد. این بخش از کاربران معتقدند مهران مدیری به سبک برنامه‌های زرد ماهواره ای، چند سلبریتی‌ را به برنامه اش دعوت می‌کند و از آن ها درباره آب و هوا و غذای مورد علاقه‌شان سؤال می‌کند. آقای مدیری در این میان چند استندآپ کوتاه و سرشار از کنایه به مسئولان و آقازاده‌ها را هم در دستور کارش قرار می‌دهد تا وجهه مردمی برنامه‌اش حفظ شود. یکی از کاربران در این‌باره نوشته است: «مهم‌ترین سؤال مدیری از مهموناش اینه که تا حالا عاشق شدن یا نه. واقعاً دغدغه مخاطب امروز تلویزیون اینه که سلبریتی‌ها عاشق شدن یا نه؟ حالا گیریم چهارتا متلکم این وسط نثار آقازاده‌ها شد، اما اصل ماجرا رو که نمی‌شه تغییر داد».

انتقادهای پاستوریزه شده

درحال حاضر دایره انتقادها از بحث دستمزدها، محتوا و میهمان‌های برنامه فراتر رفته و کار به بررسی سوابق اسپانسر اصلی برنامه یعنی شرکت «اول مارکت» رسیده است. منتقدان دورهمی می‌گویند مهران مدیری و مصطفی احمدی، مدیرانِ اصلی شرکت اول مارکت هستند که اسپانسر برنامه خودشان شده‌اند.

گذشته از تمام این انتقادهای تند و تیز اما بخشی از رسانه‌ها و کاربران هم معتقدند نباید مهران مدیری را با این حجم از بدبینی و بی‌انصافی قضاوت کنیم. هرچه نباشد خیلی‌هایمان سالیان طولانی با طنز درجه یک مدیری خندیده‌ایم و خاطره ساخته‌ایم. این دسته از حامیان مدیری در پاسخ به منتقدان دو آتشه، می‌گویند: بی‌انصافی است اگر مدیری را به عوام فریبی از طریق انتقادهای پاستوریزه متهم کنیم؛ چون آقای مجری بارها در برنامه‌اش علاوه بر دولت، به رفتارهای اشتباه مردم ایران، فضای مجازی، مسئولان مختلف و حتی سلبریتی‌ها تاخته است.

با این وجود اما مهران مدیری هنوز واکنشی به انتقادهای گسترده رسانه‌ها و کاربران فضای مجازی در روزهای اخیر نشان نداده و باید منتظر بمانیم تا ببینیم مدیری و عوامل دورهمی، قصد دارند پاسخ شک و شبهه‌هایی که در روزهای اخیر گریبانگیر برنامه‌شان شده را بدهند یا این بار هم می‌خواهند مثل دو سال پیش ماجرا را با تعریف چند خاطره از دوران نوجوانی مهران مدیری ماست‌مالی کنند!؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.