به مناسبت هفته سوادآموزی معاون سوادآموزی آموزش و پرورش خراسان رضوی در نشستی با خبرنگاران، اعلام کرد: تعلیم و تربیت و آموزش و یادگیری فرصت‌های ارزنده‌ای است که می‌توانیم در حوزه فرهنگی نقیصه بی‌سوادی که لکه ننگی برای انسان است را از دامن جامعه پاک نماییم.

سال ۱۴۰۰؛ پایان بی‌سوادی در خراسان رضوی

حسین پورحسین/

به مناسبت هفته سوادآموزی معاون سوادآموزی آموزش و پرورش خراسان رضوی در نشستی با خبرنگاران، اعلام کرد: تعلیم و تربیت و آموزش و یادگیری فرصت‌های ارزنده‌ای است که می‌توانیم در حوزه فرهنگی نقیصه بی‌سوادی که لکه ننگی برای انسان است را از دامن جامعه پاک نماییم.

مصطفی اسدی افزود: هم اکنون توانسته‌ایم در شاخص‌های مختلف چه در بخش شهری و روستایی و چه عشایری و نواحی مرزی در راستای عدالت آموزشی قدم برداشته و در حوزه آموزش سوادآموزی به اتباع خارجی هم بیشترین توفیق را بدست آورده‌ایم و امیدواریم در سال ۱۴۰۰ مشهد بدون بی‌سواد را تجربه نماییم.

وی با اعلام اینکه ۲۸۰ میلیارد تومان برای سال جاری با همه تنگناهای مالی به آموزش بی‌سوادان اختصاص داده شده است، افزود: مراکز یادگیری و یاددهی و آموزش نظری کلاس سوادآموزی و در کنار آن آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارت‌آموزی در این حوزه فعالند، مراکز یادگیری در طول سال دایر است و سوادآموزان و آن‌هایی که دوره کارآموزی فنی و حرفه‌ای را طی کرده‌اند پس از آزمون گواهی‌نامه از سازمان فنی و حرفه‌ای دریافت کرده و می‌توانند با استفاده از وام خوداشتغالی در بازار کار فعالیت نمایند.

وی با تأکید بر اینکه تفاهم‌نامه وقف سواد با شهرداری مشهد و شورای اسلامی شهر مشهد به امضا رسیده است، گفت: شورای اسلامی شهر مشهد و شهرداری در این زمینه ۶ میلیارد تومان در حوزه سوادآموزی را متقبل شده است.

مصطفی اسدی در حاشیه این نشست در گفت‌وگو با قدس گفت: سوادآموزی در استان خراسان رضوی کارنامه درخشانی را رقم زده است و برای نخستین بار نسبت به آمار دوره قبل (۱۳۹۰) ۲۳۹ هزار نفر افزایش باسوادی را به ثبت رسانیده و میانگین باسوادی گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال در آمارگیری سال ۹۵ معادل ۹۶ درصد است که از میانگین کشوری ۳/۱ درصد بالاتر را نشان می‌دهد.

وی گفت: میزان باسوادی خراسان رضوی ۹۵/۹۷ درصد است و در راستای عدالت جنسیتی اختلاف درصد باسوادی زنان و مردان استان در سال ۹۷، ۵/۱ درصد کاهش یافت که این آمار در سطح کشور ۷/۲ درصد است. در راستای عدالت آموزشی اختلاف درصد باسوادی شهر و روستا در استان در سال ۹۷ معادل ۵/۴ درصد کاهش یافته که میانگین این آمار در کشور ۱/۷ درصد است.

وی یادآور شد: بر اساس آخرین آمار جمعیت ۱۰ تا ۴۰ سال خراسان رضوی در مجموع ۴ میلیون و ۱۱۱ هزار و ۹۵۲ باسواد، ۱۲۲ هزار و ۵۲۲ نفر بی‌سواد، ۵۴ هزار و ۸۷۰ نفر مرد بی‌سواد و ۶۷ هزار و ۶۷۰ نفر زن بی‌سواد به شمار می‌آید. وی افزود: درصد باسوادی مردان ۷/۹۸ و درصد باسوادی زنان ۲/۹۷ است و میانگین باسوادی استان هم اکنون به رقم ۹۵/۹۷ درصد رسیده است.

اسدی در زمینه استخدام نیروهای نهضتی هم گفت: عده‌ای از آموزش یاران هیچ مشکلی برای استخدام ندارند و دسته‌ای هم از آموزش دهندگان که قبل از سال ۹۲ دو دوره مستمر را طی کرده و حداقل دو نفر یا بیشتر را آموزش سوادآموزی داده‌اند شامل تبصره‌ای می‌شوند که برای آن‌ها آزمون برگزار می‌شود. تعدادی هم تک دوره‌ای که هم اکنون در حال تدریس به بی‌سوادان هستند و به عنوان حق‌التدریس جذب شده و مشمول آزمون به شمار نمی‌آیند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.