اهواز- اگر قصد عزیمت به کوی بهروز و یا منازل سازمانی بهزیستی، کوی آریا ، بهارستان و یا محله «عین دو» و سایر نقاط دیگری در اهواز و خرمشهر رادارید به‌جای خودرو باید از قایق استفاده کرده، به‌جای اتاق‌خواب بر روی پشت‌بام استراحت کنید و در خانه نیز به‌جای لباس راحتی از چکمه بلند و لباس غواصی استفاده کنید چون این محله‌ها هنوز غرق در آب هستند!

آبادان و خرمشهر در حصر «روان آب‌ ها»/علیه شهرداری و شرکت آب و فاضلاب اهواز اعلام جرم شد

قدس آنلاین-گروه استان ها: با گذشته یک هفته از بارندگی و در پی آن آب‌گرفتگی معابر و محله‌های خرمشهر، برخی مناطق این شهر همچنان در محاصره روان آب‌ها یا اگر بخواهیم واقعیت را منعکس کنیم در حصر فاضلاب هستند.

بارندگی شدید دوشنبه گذشته در خوزستان موجب آب‌گرفتگی در چندین شهر این استان به‌ویژه اهواز، آبادان، کارون و خرمشهر شد که به دلیل غفلت و کوتاهی مسئولان در ایجاد زیرساخت‌های لازم برای دفع آب‌های سطحی هنوز در آب و فاضلاب بالا زده غوطه‌ور هستند.

اگرچه تلاش برای تخلیه آب‌های باران توسط دستگاه‌های امدادرسان در  بسیاری مناطق ازجمله محله‌های همچون کوی شهید بهروز مرادی، منازل بهزیستی، کوی نیرو، کوی آریا، کوی منازل پیش‌ساخته و کوی سوم خرداد همچنان ادامه دارد اما با همه تلاش‌های انجام‌شده تاکنون وضعیت نابسامانی در خیابان‌ها به چشم می‌خورد.

در این مدت البته مسئولان شهرداری تنها زبان عذرخواهی را پیش‌گرفته و آن‌طور که سرپرست شهرداری خرمشهر خبر می‌دهد تا ۴ روز آینده هم امیدی به تخلیه کامل آب‌های سطحی نیست!

گفتنی است باگذشت یک هفته از بارندگی ، کوی ولیعصر(عج) آبادان همچنان دچار آب‌گرفتگی است  وزندگی به وضعیت عادی برنگشته است.

ادعاهای عجیب

باوجوداینکه بسیاری از واحدهای مسکونی در آب غوطه‌ور است اما برخی مدیران مانند مدیرکل آبفای خوزستان از اقدام‌های پیشگیرانه در این رابطه خبر داده و حتی ادعا می‌کند که برای موجب بارش‌های هفته آینده نیز آمادگی لازم را دارد!

صادق حقیقی پور روز شنبه در حاشیه بازدید از منطقه بهارآبادان به خبرنگاران گفت: « از مرداد امسال تمامی اقدام‌های پیشگیرانه در خصوص دفع سریع آب باران در کل خوزستان انجام شد. »

این مدیر حتی مدعی شد «با تمهیدات اندیشیده شده برای دفع سریع آب‌های سطحی ناشی از بارندگی هفته جاری آمادگی لازم راداریم».

این در حالی است که بسیاری از مردم در خانه‌های آب‌گرفته خواستار جدی دستگاه قضایی برای برخورد با مسببان این وضعیت هستند و می‌گویند با کمک بلاعوض ۱۰ میلیون تومانی حتی یک یخچال نمی‌توان خریداری کرد چه برسد که باقی لوازم زندگی را تأمین کنیم!

تهدید بهداشت عمومی

بالاخره آب فروکش خواهد کرد و روان آب‌ها تخلیه می‌شود اما وقتی از دبیر شورای سلامت شهرستان اهواز می‌شنویم که در آستانه یک بحران زیست‌محیطی روبرو هستیم کمی نگران می‌شویم.

مهرداد شریفی می‌گوید: تعداد ۲۱ هزار و ۶۰۰ نفر در منطقه «عین دو» سکونت دارند و پنج سال است که به بهانه‌های مختلف اعم از نبود اعتبار، تحریم و دیگر بهانه‌ها مشکل فاضلاب این منطقه حل‌نشده است.

شهر اهواز پس از سرریز فاضلاب در مناطق، با یک بحران زیست محیطی روبه روست و شهروندان در معرض بیماری قرار دارندوی بابیان اینکه سلامتی مردم برای برخی مسئولان اهمیتی ندارد می‌افزاید: ما با چه زبانی باید هشدار بدهیم؟

دبیر شورای سلامت شهرستان اهواز  ادامه می‌دهد: شهر اهواز پس از سرریز فاضلاب در مناطق، با یک بحران زیست‌محیطی روبه‌روست و شهروندان در معرض اپیدمی انواع بیماری‌ها همچون وبا و سالک هستند.

وی  یادآور می‌شود: در غرب اهواز، محله‌هایی همچون عین ۲، بهارستان، انتهای کوی مجاهد، کیانشهر و کوی علوی ازنظر آب شرب مشکلاتی داشتند  و لذا مسئولان تعهد کرده بودند که آب بسته‌بندی در اختیار مردم قرار دهند، اما این کار انجام نشد.

شریفی عنوان می‌کند: توزیع غذا در مناطق آب‌گرفته نیز غیربهداشتی بود زیرا هلال‌احمر با خودروهای روباز از میان فاضلاب‌ها عبور و در میان مردم غذا توزیع می‌کرد که این برای مردم سم است.

وی بابیان اینکه علیه شهرداری اهواز و شرکت آب و فاضلاب اهواز به دلیل آب‌گرفتگی و تهدید بهداشت عمومی، در مراجع قضایی اعلام‌جرم شده است.  اظهار می‌کند: شهرداری و شرکت آبفا اهواز متولیان اصلی آب‌گرفتگی هستند و باوجود هشدارهایی که قبل از بارندگی داده شد، به وظایف خود عمل‌نکرده‌اند، به همین دلیل علیه آن‌ها اعلام‌جرم کردیم.

وی تصریح می کند: پیش‌ازاین نیز در زمینه آب و فاضلاب ورود کرده و برای ۲ مدیر سابق آب و فاضلاب اهواز پرونده قضایی تشکیل دادیم.

کم‌کاری دستگاه‌های دولتی

مدیرکل مدیریت بحران استان خوزستان با قبول اینکه در حوزه مدیریت آب‌های سطحی کوتاهی شده است بیان کرد: مصوبات بسیاری نیز برای پیشگیری از بحران‌ها در جلسات مختلف با حضور استاندار به‌عنوان نماینده عالی دولت در استان گذارندِ شده  اما برخی دستگاه‌ها آن‌ها را اجرایی نمی‌کنند.

کیامرث حاجی‌زاده اظهار می‌کند: در شهریور سال جاری کارگروه مقابله با سیلاب از همه شهرداران و مدیران متولی در حوزه آب و فاضلاب خواستیم اقدامات خود را برای مقابله با بارندگی‌ها آغاز و میزان آمادگی و تجهیزات خود برای جلوگیری از حوادث این‌چنینی را بازبینی کنند.

وی بابیان اینکه گاهی اوقات این وظیفه هم کاملاً به‌درستی انجام نمی‌شود توضیح داد: اگر از گذشته تاکنون به‌درستی انجام می‌شد امروز با چنین مشکلاتی روبه‌رو نبودیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.