احکام اولیه دستگاه قضایی عربستان سعودی علیه عاملان قتل روزنامه‌نگار منتقد جنجال‌های گسترده‌ای را به همراه داشته است که در پی تبرئه شدن متهمان ردیف اول این پرونده، واکنش‌ها با انتقاد به دستگاه قضایی همراه بوده است.

عربستان| تبرئه متهم اول قتل خاشقچی جنجال‌آفرین شد

قدس آنلاین؛ به نقل از عربی ۲۱، تصمیم دادگاه سعودی برای تبرئه «سعود القحطانی» مشاور سابق دربار سلطنتی، که به عنوان متهم ردیف اول وحشتناک‌ترین جنایت عصر حاضر در حق یک روزنامه‌نگار منتقد شناخته می‌شد، جنجال‌های گسترده‌های در شبکه‌های اجتماعی ایجاد کرده است.

به نظر می‌رسد شخصیت‌های برجسته از تبرئه سعودی القحطانی در پرونده رسیدگی به قتل «جمال خاشقجی» استقبال کرده‌اند. آنها با انتشار توییت‌هایی، او را «دولتمرد وفادار» توصیف کرده و از «شفافیت» دستگاه قضایی عربستان سعودی تمجید کرده‌اند.

استقبال‌کنندگان از این تصمیمات دستگاه قضایی معتقدند که تبرئه القحطانی و «احمد العسیری» سیلی قوی به طرف‌ها و کشورهای متخاصم عربستان سعودی و شخص «محمد بن‌سلمان» ولیعهد این کشور است.

برخی دیگر نیز بر این باورند که تصمیمات دستگاه قضایی ناعادلانه است و جلسات محاکمه به صورت علنی و شفاف برگزار نشد تا جایی‌که حضار را نیز مجبور کرده‌اند که جزئیات جلسات را فاش نکنند.

در همین راستا، تعدادی از فعالان و حساب‌های کاربری معارضان برخی از گزارش‌های خبری منتشر شده در رسانه‌های بین‌المللی را بازنشر کرده‌اند که شواهد مشارکت سعود القحطانی، مشاور رسانه‌ای ولیعهد و نیز شخص ولیعهد در قتل خاشقجی را با استناد به گزارش‌های سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا، که بخش‌هایی آن سال گذشته در «وال استریت ژورنال» منتشر شد، ذکر کرده‌اند از جمله تبادل مکاتبات میان این دو شخص قبل، و در جریان و بعد از عملیات قتل خاشقجی.

«سعید بن ناصر الغامدی» معارض عربستانی، که مقیم لندن است، احکام صادره توسط دستگاه قضایی سعودی درباره پرونده قتل خاشقجی را به باد تمسخر گرفته و گفته است ولیعهد سعودی «مدال (حاکم عادل) را از کمیسیون عدالت جهانی در کره‌شمالی گرفته است.»

«عبدالله العوده» پسر «سلمان العوده» مبلغ زندانی نیز گفته است: «تبرئه شدن سعود القحطانی و احمد العسیری در پرونده ترور جمال خاشقجی محافظت از دایره کوچک قاتلان واقعی و قربانی کردن شخصیت‌هایی است که حتی اسامی‌شان را نمی‌دانیم.»

«محمد المختار الشنقیطی» نویسنده برجسته نیز ابراز عقیده کرده که احکام صادر شده به مثابه «مسخره قرن ۲۱» معتبر است و این احکام، عجیب‌ترین احکام در تاریخ قضایی معاصر است؛ چرا که آن علیه افرادی ناشناسی صادر شده است که نه قاضی و نه دادستان کل اسامی آنها را اعلام نکرده‌اند.

برخی دیگر نیز تأکید کرده‌اند که دلیل این‌که احکام الان و بدون ذکر جزئیات و یا اسامی متهمان صادر شده‌اند به این دلیل است که کنگره از سازمان اطلاعاتی مرکزی آمریکا خواسته گزارشی را درباره قتل خاشقجی آماده کند و دلیل دوم تحقیقاتی است که «آگنس کالامارد» مخبر سازمان ملل انجام می‌دهد آن هم در حالی‌که عربستان سعودی ریاست گروه ۲۰ را بر عهده دارد.

«حسام الشوربجی» روزنامه‌نگار مصری نیز نوشته است: «کسانی‌که امروز محاکمه می‌شوند صرفا عروسک‌هایی هستند که فقط برای اجرای دستورات حرکت می‌کنند. ولی رهبران امنیتی و سیاسی آزاد شدند و اصلا آنها محاکمه نشده‌اند. این پرونده، که در آن مسئول مستقیم قتل خاشقجی محاکمه نشد، به‌هیچ وجه ارزشی ندارد.»

دادستانی کل عربستان سعودی، روز گذشته احکام اعدام پنج تن و حبس ۳ تن دیگر در مجموع به مدت ۲۴ سال در پرونده قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد عربستانی در استانبول را صادر کرد.

دادستانی کل عربستان اسامی کسانی را که دوشنبه حکم‌هایشان صادر شد، اعلام نکرد ولی مخبر ویژه سازمان ملل در امور اعدام‌های فراقانونی در گزارش ماه ژوئن، هویت ۱۱ تن را که در عربستان محاکمه می‌شدند، مشخص کرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.