معاون تولید کانون تأکید کرد: اسباب بازی کالایی است که کمتر قابل ثبت سفارش است و همین امر باعث می‌شود تولید داخلی افزایش پیدا کند و بازار نیز تشنه محصولات داخلی است.

بازار  اسباب بازی  تشنه محصولات داخلی است/  باید به فکر ایجاد یک شهرک صنعتی اسباب بازی باشیم

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، نشست رسانه‌ای پنجمین جشنواره ملی اسباب‌بازی کانون پرورش فکری با حضور حسین ربانی‌غریبی معاون تولید کانون و رییس جشنواره، محسن حموله دبیر جشنواره صبح امروز سوم دی ماه در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون واقع در خیابان حجاب برگزار شد.

در ابتدای این نشست، ربانی غریبی با اشاره به ادوار گذشته این جشنواره اظهار کرد: سال گذشته وقتی چهارمین دوره این جشنواره را برگزار کردیم یکی از مسئولان عنوان کرد با توجه به اینکه بچه‌های امروز درگیر فضای مجازی و کنسول‌های بازی هستند اسباب بازی اهمیت گذشته را ندارد و من در پاسخ گفتم که اتفاقا امروز اسباب بازی به همین دلایل بیش از گذشته اهمیت دارد. ممکن است در فضای مجازی برخی مهارت ها رشد کند اما یادگیری حرکتی، جسمی و تعامل با همسالان رشدی نخواهد داشت.

رئیس جشنواره ملی اسباب بازی در ادامه افزود: ما با تعریف جدیدی از اسباب بازی روبه‌رو هستیم. امروز فضای تربیتی حوزه کودکان به معنای واقعی پر از فرصت و چالش است و باید تلاش کنیم اهمیت اسباب بازی را تقویت کنیم. فرصت‌هایی که پیش روی اسباب بازی است، خلق شخصیت‌ها، قصه و انیمیشن های حوزه کودک و ... فرصت قابل توجهی برای تولیدات محصولات جانبی و اسباب بازی است.

ربانی غریبی تاکید کرد: خوشبختانه در عرصه اسباب بازی تعداد فروشگاه‌ها زیاد است و باعث شده این حوزه بازار بهتری پیدا کند و محصولات وارد مراحل پرتیراژ شدند. ما تولیدکنندگان اسباب بازی هفتاد ساله داریم که فکر نمی‌کنم در هیچ جای دنیا شاهد چنین چیزی باشیم. اینها همه درحال طی کردن مراحل صنعتی شدند هستند و نیازهایشان را مطرح و پیگیری می کنند و همه این موارد فرصتی برای جامعه اسباب بازی است.

معاون تولید کانون در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد: اسباب بازی کالایی است که کمتر قابل ثبت سفارش است و همین امر باعث می‌شود تولید داخلی افزایش پیدا کند و بازار نیز تشنه محصولات داخلی است و این جشنواره محلی برای گردهمایی فعالان صنعت اسباب بازی است. این‌ها فرصت‌های مهمی است که با آن روبه‌روییم. اما در کنار این نقاط مثبت چالش‌هایی هم وجود دارند.

وی ادامه داد: به نظرم باید فعالان صنعت اسباب بازی و نظام تولید و توزیع، حوزه سیاستگذاری و صنعتی دور هم جمع شوند و چالش‌های موجود بررسی شود. یکی از موضوعات مهم در این رابطه این است که هنوز هم قصه‌ها و افسانه‌های امروزی تری وجود دارند که باید از آنها بهره برد. همچنین باید حوزه سریال و سینمای کودک و انیمیشن را تقویت کنیم. پیگیری عدم وجود اتحادیه باید در دستور کار قرار گیرد. دولت هنوز مشوق خاصی به ما ارائه نکرده است. تخفیف‌های مالیاتی در دیگر حوزه‌های فرهنگی لحاظ شده اما در حوزه صنعت اسباب بازی شاهد چنین چیزی نیستیم. در حالی که ما باید به فکر ایجاد یک شهرک صنعتی اسباب بازی باشیم که خودش می‌تواند در سطح کلانی اشتغال زایی کند و نیروهای آن نیز از خدمات و حمایت‌های دولتی برخوردار شوند.

ربانی غریبی با اشاره به فعالیت های کانون عنوان کرد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با ساخت دو سریال و یک فیلم انیمیشن درصدد است که محصولات جانبی آنها را هم تقویت کند. راه اندازی برند آفرینش دیگر فعالیت ماست که دو شعبه آن هم افتتاح شده و به فکر توسعه جدی فروشگاه های کودک و نوجوان هستیم.

وی افزود: کانون به عنوان قدیمی ترین تولیدکننده اسباب بازی با برگزاری نشست‌های تخصصی به سمتی رفته که قرار است تصدی کانون از تولید کمتر شده و غالب وقت و انرژی آن صرف ایده پردازی شود و تولید به بخش خصوصی واگذار شود. هدف اصلی این جشنواره نشست مشترک همه نقش آفرینان و تولیدکنندگان اسباب بازی کشور است.

رئیس جشنواره ملی اسباب بازی گفت: من همین جا از تمام استارت آپ‌هایی که در این حوزه کار می‌کنند، از مدیران ارشد حوزه فرهنگ و صنعت و همچنین از کسانی که به عنوان نماینده در انتخابات مجلس پیش رو ثبت نام کرده‌اند دعوت می‌کنم در این جشنواره حضور پیدا کنند و چرا که ما درصددیم سیاست‌های حوزه اسباب بازی را در مجلس جدید پیگیری کنیم.

 

در ادامه  محسن حموله دبیر پنجمین جشنواره ملی اسباب بازی طی سخنانی گفت: این دوره از جشنواره در سال رونق تولید و با شعار «تمرین زندگی» برگزار می‌شود. مسئولیت این دوره از جشنواره به عهده کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است و شورای نظارت بر اسباب بازی، جشنواره ملی اسباب بازی و ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت ساز در این دوره مشارکت دارند.

وی در ادامه با اشاره به اهداف این دوره از برپایی جشنواره یادآور شد: حمایت از کالای ایرانی، رونق تولید، توسعه و ترویج کاربرد اسباب بازی، برقراری ارتباط مؤثر میان فعالان و تولیدکنندگان این حوزه و کمک به سازماندهی اصناف از جمله برنامه‌های ترویجی این جشنواره است.

حموله تاکید کرد: همچنین معرفی اسباب بازی های موثر در رشد، آشنایی تولیدکنندگان با نیاز مخاطب، ارائه آخرین دستاوردهای تولیدات و کارآفرینی و همچنین حمایت از تولید و ایجاد بستر مناسب از رویکردهای جشنواره محسوب می‌شود. علاوه بر این مخاطبان این جشنواره شامل همه طراحان، تولیدکنندگان و فعالان حوزه اسباب بازی و بازی، دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها، والدین، کودکان و مربیان پرورشی است.

دبیر جشنواره با اشاره به بخش‌های مختلف این جشنواره اظهار کرد: برگزاری نمایشگاه ترویج بازی، برگزاری نشست و کارگاه های تخصصی و انتخاب برترین اسباب بازی جشنواره از بخش های مختلف این جشنواره است. امسال شاهد رشد چشمگیری از حضور تولیدکنندگان هستیم و ۱۶۰ تولیدکننده با دو هزار اسباب بازی ایرانی در این دوره از جشنواره حضور دارند. همچنین ۶۰ طراح و عروسک ساز با ۶۰۰ عروسک، ۲۷ شرکت و نهاد مردمی در بخش ترویج بازی از میان ۹۰۰ اثر رسیده به دبیرخانه در جشنواره حضور خواهند داشت.

حموله ادامه داد: همچنین شادپیمایی عروسک‌های غول پیکر، معرفی ۱۰۰ عروسک ایرانی با شناسنامه، پخش روزانه برنامه تلویزیونی «مل مل» از محل برپایی جشنواره، اجرای نمایش محیطی «مارو پله» هر روز در دو نوبت، معرفی طراحان خلاق اعزام بازی خانه سیار به سیستان و بلوچستان از دیگر برنامه‌های این دوره از جشنواره خواهد بود.

همچنین در ادامه حامد رهنما دبیر اطلاع رسانی جشنواره ملی اسباب بازی هم از اعزام تمام واحدهای سیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به مناطق کم برخوردار و اهدای اسباب بازی‌های تولید کانون در این مناطق خبر داد و گفت: در بخش بین‌الملل جشنواره ملی اسباب بازی از سفارتخانه‌های مختلف برای حضور در نمایشگاه دعوت کردیم تا در طول سال بتوانیم با آن‌ها انواع همکاری‌ها را داشته باشیم.

محسن رجبی مسئول کمیته نمایشگاه تخصصی جشنواره در ادامه درباره هزینه جشنواره، قیمت و کیفیت اسباب‌بازی‌ها توضیح داد: جشنواره خیلی یکپارچه در بخش نمایشگاه تخصصی برگزار می‌شود و از یک ماه قبل برنامه‌ریزی کردیم. به دلیل افزایش قیمت بنزین قیمت بسیاری از کالاها گران شده ولی افزایش قیمت در عرصه اسباب‌بازی نداشتیم و تولیدکنندگان قیمت کالای خود را بالا نبرده‌اند و قیمت داخل بازار پایین‌تر است؛ از این رو تخفیفی را در نظر نگرفته‌ایم.

وی ادامه داد: در جشنواره یک اتاق بازی نمونه راه انداخته‌ایم که به مدیران و معلمان آموزش و پرورش به عنوان نمونه برای راه‌اندازی اتاق‌های بازی در مدارس آموزش و پرورش نشان دهیم.

ربانی در ادامه این سخنان تأکید کرد: ما بنایی برای فروش محصولات ایرانی نداریم. الان فقط کالای تولید شده در داخل در نمایشگاه عرضه می‌شود. ما پنجمین جشنواره ملی اسباب‌بازی را با حداقل هزینه برگزار می‌کنیم.

در بخش پایانی این نشست نیز اعلام شد بخش بازی‌آزمایی برای کودکان و نوجوانان و همچنین قدردانی از محصولات جدیدی که توانسته باشند نظر کودکان و نوجوانان را جذب کرده باشند، در نظر گرفته شده است.

در پایان نشست، تیزر پنجمین جشنواره ملی اسباب‌بازی پخش شد.

پنجمین جشنواره ملی اسباب‌بازی ۷ دی در مرکز آفرینش‌های فکری کودکان و نوجوانان گشایش می‌یابد. این نمایشگاه از ساعت ۹ تا ۱۹ برگزار می‌شود و تا ۱۳ دی ادامه دارد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امیر ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۳
    0 0
    به نظر من با توجه به شرایط قیمت دلار و گران شدن اسباب بازی های خارجی، الان وقت سرمایه گذاری در این مورد هست و البته شرکتهایی رو می بینم در بازار اسباب بازی که تونستن سهمی از بازار داخل رو صاحب بشن. فراموش نکنیم که این تب و تاب دلار به مرور محو می شه و با سیاست های دولتها نرخ دلار در مقابل نرخ تورم ثابت خواهد شد و اگر در زمینه کیفیت اسباب بازی های تولید داخل کم کاری بشه، مردم مجدد به سراغ نمونه های چینی میرن و کارخانه های داخلی ورشکست می شن.
  • امیر ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۳
    0 0
    به نظر من با توجه به شرایط قیمت دلار و گران شدن اسباب بازی های خارجی، الان وقت سرمایه گذاری در این مورد هست و البته شرکتهایی رو می بینم در بازار اسباب بازی که تونستن سهمی از بازار داخل رو صاحب بشن. فراموش نکنیم که این تب و تاب دلار به مرور محو می شه و با سیاست های دولتها نرخ دلار در مقابل نرخ تورم ثابت خواهد شد و اگر در زمینه کیفیت اسباب بازی های تولید داخل کم کاری بشه، مردم مجدد به سراغ نمونه های چینی میرن و کارخانه های داخلی ورشکست می شن.