سمنان- متأسفانه براثر رانش زمین که در روزهای آغازین سال ۹۸ روی داد، ۳۳۰ خانه در روستای حسین‌آباد کالپوش شهرستان میامی در شرق استان سمنان خسارت دید که ۱۶۳ خانه به علت شدت آسیب‌ها و خطر برای ساکنان تخلیه شد.

وضعیت روستای رانش شده کالپوش به کجا رسید؟

قدس آنلاین-گروه استان ها  بخش کوهستانی کالپوش میامی به مرکزیت روستای رضوان شامل ۱۲ روستا است که دست‌کم ۲۰ هزار نفر جمعیت دارد و شغل بیشتر مردم این منطقه کشاورزی و دامداری است و این بخش در ۲۰۰ کیلومتری شمال شرقی شاهرود قرار دارد.

رانش زمین در این منطقه موجب شد تا مسئولان جابجایی این روستا را در دستور کار قرار دهند اما این تصمیم  و دیر کرد در واگذاری زمین ها موجب شد تا  در طی ماه‌های گذشته صدای اعتراض بسیاری از آسیب دیدگان  بلند شود.

در همین رابطه معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان پیش‌ازاین در گفت‌وگو با قدس در خصوص روند کند ساخت و ساز اظهار کرد: برای اطمینان خاطر و حصول نتیجه از اینکه جابجایی این روستا به مکان جدید روستائیان را با مشکلی مواجه نخواهد کرد لذا این پروژه به تأخیر افتاد.

فخری در این رابطه توضیح داد: در این راستا می‌بایست رعایت استانداردها درمطالعات مکان‌یابی انجام می‌شد و موافقت دستگاه‌های مربوطه اخذ می‌شد که این مطالعات پروسه‌ای زمان‌بر بود.

آخرین وضعیت کالپوش

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان حال در خصوص جزئیات و آخرین وضعیت این روستای دچار رانش اظهار می‌کند: ساخت‌وساز منازل مسکونی در سایت جدید روستای حسین‌آباد آغازشده و لذا تاکنون پی‌کنی ۱۰۸ واحد، آرماتوربندی ۸۷ واحد، اجرای فونداسیون ۸۴ واحد و نصب اسکلت ۲۱ واحد انجام‌شده و بقیه مراحل ساخت نیز با روند مطلوبی در حال انجام است.

منوچهر فخری اذعان کرد: حسین‌آباد کالپوش یکی از نقاط استراتژیک استان است که استاندار نیز در تمامی جلسات مختص این مهم، بر رسیدگی به مشکلات و تسریع در حل کمبودها و موانع تأکید داشت است.

وی بابیان اینکه دولت از هیچ کمکی برای جابجایی این روستا و ایجاد سازه‌های جدید دریغ نورزیده است افزود: با واگذاری ۹۲ قطعه به متقاضیان احداث مسکن در شهرک جدیدالاحداث روستای حسین‌آباد کالپوش عملیات ساخت‌وساز سرعت گرفته است.

وی بابیان اینکه تعداد ۱۰۸ خانوار روستای حسین‌آباد کالپوش برای دریافت تسهیلات احداثی و معیشتی به بانک معرفی شدند. ادامه داد: در همین راستا  ۴۶ هزار مترمکعب خاک‌برداری و خاک‌ریزی در سایت جدید صورت گرفته و همان‌طور که عنوان شد تعداد ۹۲ خانوار اصلی و ۱۸ خانوار فرعی برای ساخت مسکن در این سایت، زمین دریافت کردند.

معاون استاندار سمنان گفت: در همین راستا تاکنون ۳۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال تسهیلات احداثی به ۷۹ خانوار، ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال تسهیلات معیشتی به ۱۸ خانوار، ۱۶ میلیارد و ۱۷۰ میلیون ریال کمک بلاعوض به ۷۷ خانوار و ۶ میلیارد و ۵۱۰ میلیون ریال کمک بلاعوض از محل تنخواه به ۲۰۹ خانوار پرداخت‌شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان با تأکید بر اینکه تا به امروز تمامی خواسته‌های مردم این روستا اجرایی شده است گفت: اقدامات لازم برای زمین‌شناسی، اعطای تسهیلات و وام بلاعوض ازجمله اقدامات لازم برای کمک به مردم این روستا بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.