وزیر خارجه آمریکا در تماس تلفنی با همتای کانادایی، به او اطمینان داده که واشنگتن در تنش‌های اوتاوا با پکن در کنار کانادا است و به حمایت از این کشور ادامه می‌دهد.

حمایت آمریکا از کانادا در بحبوحه تنش‌های اوتاوا با پکن

قدس آنلاین؛ در حالی که تنش‌ها بین کانادا و چین بر سر ادامه بازداشت مدیر ارشد شرکت «هوآوی» به درخواست واشنگتن و به اتهام «نقض تحریم‌های ایران» ادامه دارد، وزرای خارجه آمریکا و کانادا در یک تماس تلفنی علیه چین رایزنی کردند.

طبق بیانیه وزارت خارجه آمریکا، «مایک پامپئو» وزیر خارجه دولت «دونالد ترامپ» با «فرانسوا فیلیپ شامپِین» وزیر خارجه کانادا تلفنی صحبت و درباره روابط دو کشور، بازداشت دو کانادایی در چین و مسائل بین‌المللی از قبیل ونزوئلا رایزنی کرده است.

بنا بر اعلام این وزارتخانه، پامپئو در این تماس تلفنی بازداشت «مایکل اسپاوُر» و «مایکل کووریک» در چین را «خودسرانه» خواند و گفت: «ایالات متحده در فراخواندن چین برای آزادی فوری این دو مرد و رد توسل به چنین بازداشت‌های غیرقابل توجیهی به منظور اعمال فشار بر کانادا، در کنار کانادا قرار دارد».

وزارت خارجه آمریکا همچنین از رایزنی پامپئو و همتای کانادایی در زمینه مسائل مرتبط با ونزوئلا و کوبا خبر داد و از ارائه توضیحات بیشتر در این باره خودداری کرده است.

فرانسوا فیلیپ شامپِین که از ۲۰ نوامبر (۲۹ آبان) کار خود را به عنوان وزیر خارجه کانادا شروع کرده، با رجوع به توئیتر درباره این تماس تلفنی با پامپئو توضیح کوتاهی داده است.


«فرانسوا فیلیپ شامپِین» وزیر خارجه کانادا

وزیر خارجه کانادا در صفحه توئیتر خود  ضمن استفاده از هشتگ «دوستان، شرکا، متحدان» نوشت: «گفت‌وگوی خیلی سازنده‌ای با مایک پامپئو همتای آمریکایی‌ام داشتم. ما درباره نشست آتی گروه ۷ به ریاست آمریکا و حوزه‌های همکاری مشترکمان از قبیل ونزوئلا و چین صحبت کردیم».

رایزنی وزرای خارجه آمریکا و کانادا در شرایطی مطرح شده که تنش‌ها بین اوتاوا و پکن بر سر ادامه بازداشت «منگ وانژو» مدیر ارشد شرکت هوآوی ادامه دارد.

کانادا ۱۵ آذر سال گذشته و بنا به درخواست آمریکا، منگ وانژو را بازداشت کرد. واشنگتن او را به نقض تحریم‌های ایران متهم کرده‌ است .

مقام‌های پکن پیش از این بارها به کانادا درباره تبعات این بازداشت هشدار داده‌اند و شرکت هوآوی هم مکرر اعلام کرده که منگ وانژو هیچ کار غیرقانونی مرتکب نشده است و باید آزاد شود.

به فاصله کوتاهی بعد از بازداشت وانژو، «مایکل اسپاوُر» و «مایکل کووریک» که یکی دیپلمات سابق و دیگری بازرگان کانادایی است، در چین دستگیر شدند و بازداشت آنها همچنان ادامه دارد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.