خوزستان_ مدیرکل ثبت احوال خوزستان از کاهش ازدواج در خوزستان خبر داد و گفت: با ثبت ۶۵ هزار و ۲۴۵ واقعه ولادت در هشت ماه نخست سال ۹۸، این استان رتبه دوم در فرزند آوری را به خود اختصاص داد.

رتبه دوم فرزند آوری با وجود کاهش ازدواج در استان خوزستان

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین ، پیش از ظهر امروز در نشست خبری به مناسبت نامگذاری سه دی ماه به عنوان روز ثبت احوال، مجتبی فاطمی مدیرکل اداره ثبت احوال استان خوزستان  با اشاره به اینکه در همچون مرز جغرافیا، مرز هویتی نیز داریم، تاکید کرد: اگر کارمندان ثبت احوال در خصوص آن تعهد و وجدان کاری نداشته باشند لطمات بسیاری به کشور وارد می شود؛ اگر این مرز را جدی نگیریم دستگاه ها قضایی، امنیتی و انتظامی قطعا دچار مشکل می شوند.

 وی افزود: : با حفاطت از مرزهای هویتی آلودگی هویتی، نسبی و سببی نخواهیم داشت؛ اما اگر شناسنامه فردی بعد از فوت به دست افراد سودجو برسد آن وقت حتی برای تردد تروریست ها نیز قابل استفاده می شود.

مدیرکل ثبت احوال خوزستان با ذکر این مهم که هیچ دفتر پیشخوان، پست و ثبت احوالی حق اجبار کردن مردم برای تعویض شناسنامه را ندارد؛ یادآور شد: شناسنامه تعویضی باید چهار روزه و شناسنامه المثنی نیز باید یک ماهه به متقاضیان تحویل داده شود، شهروندان هم در صورت معطلی بیش از این زمان می توانند به بازرسی ثبت احوال اطلاع دهند تا پیگیری لازم انجام شود.

فاطمی تصریح کرد: با مکانیزه شدن شناسنامه ها در سال ۹۱ تعداد یک میلیون و ۴۰۰هزار شناسنامه جلد قرمز قدیمی در خوزستان تعویض شد؛ شناسنامه های مکانیزی نوزاد دو برگه شده که جای الصاق عکس ندارد و بعد از ۱۵ سال آن را تعویض می کنیم. امسال هم ۲۰۴ هزار شناسنامه جلد قرمز را در خوزستان تعویض و به مردم تحویل داده ایم.
وی خبر داد: در هشت ماهه امسال ۲۴هزار و ۱۶۰ واقعه ازدواج را ثبت کردیم در حالی که به نسبت سال گذشته ۲۶ هزار و ۵۰۸ مورد، در استان خوزستان مانند سایر نقاط کشور شاهد کاهش ازدواج بوده ایم.

مدیرکل اداره ثبت احوال استان خوزستان آمار ازدواج در این استان را نیز رو به کاهش اعلام کرد و گفت:  با وجود کاهش ۹ درصدی خوزستان در کشور رتبه ششم را دارد.
وی اضافه کرد: میانگین سن ازدواج برای مردها در خوزستان ۲۸ سال و ۹ماه و برای دختران ۲۳سال و ۹ ماه است.

فاطمی با اشاره به اینکه از ازدواج های ثبت شده امسال ۴۲ درصد ازدواج برای کسانی رخ داده که تحصیلات زیردیپلم و بی سواد بوده اند، افزود: در این مدت ۳۲۵مرد بالای ۶۰ سال و ۲۵ بانوی بالای ۶۰ ازدواج کرده اند و ۲۲ مورد عروس و داماد هر دو در رنج سنی بالای ۶۰ بوده اند.

مدیرکل اداره ثبت احوال استان  بیان کرد: در هشت ماهه امسال پنج هزار و ۹۹۴واقعه طلاق را ثبت کردیم و در ۸ ماهه نخست سال گذشته ۶هزار و ۱۰۸واقعه طلاق ثبت شده است.

فاطمی در خصوص میزان فراوانی اسامی در خوزستان اطلاع داد: در میان مردان حسین، علی، محمد، امیرعلی و امیرحسین و در میان بانوان نیز فاطمه، زینب، زهرا، رقیه و ریحانه بیشترین فراوانی نام را در خوزستان دارند.

وی با تاکید بر اینکه اسامی ائمه به هیچ عنوان عوض نمی کنیم، توضیح داد: در ۹ ماه اول امسال سه هزار و ۲۷۹نفر از خوزستانی ها برای تغییر نام اقدام کردند، هفت هزار و ۷۳۶ نفر هم برای تغییر نام خانوادگی اقدام کردند.

وی خبر داد: تاکنون هفت و نیم میلیون برگ را در خوزستان آرشیو و به صورت سند نگهداری می کنیم. در استان خوزستان در هشت ماهه امسال از تعداد ۶۵ هزار و ۲۴۵ ولادت تعداد ۶۳ هزار و ۲۵۵ مورد تک زایی، ۹۵۷ دوقلو، ۲۴ مورد سه قلو و یک مورد هم چهارقلو در اهواز داشتیم.

این مسئول گفت: برای جلوگیری از فساد مالی و فرار مالیاتی باید کارت ملی هوشمند مورد توجه قرار بگیرد، در استان خوزستان سه میلیون و ۶۰۰هزار نفر باید برای دریافت کارت ملی هوشمند اقدام کنند که از این میزان سه میلیون و ۲۵۰ هزار نفر اقدام کرده اند.

وی بیان کرد: هر خانواده ای که عضو معلول و یا دارای مشکل حرکتی و جسمی دارد و نمی تواند برای اقدام کارت هوشمند به دفاتر پیشخوان و پست اقدام کند، به بازرسی ثبت احوال اطلاع رسانی کند تا با ایستگاه سیار به آنها خدمات  سانی شود.

وی خبر داد: در حال حاضر ۲۲هزار کارت ملی هوشمند از شهروندان خوزستانی در ادارات پست و دفاتر پیشخوان دولت موجود است که از مردم درخواست داریم تا برای دریافت کارت ملی خود مراجعه کنند.

مدیر کل اداره ثبت احوال استان خوزستان اشاره کرد: به کودکان زیر ۱۳سال گواهی رشد برای ازدواج داده نمی شود و ازدواج آنها غیر قانونی است.

فاطمی در پایان تاکید کرد: همه مردم می توانند برای ارتباط با بازرسی و اعلام تخلفات با شماره ۳۳۳۸۹۲۹۸ داخلی ۲۱۹ تماس بگیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.