۶ نفر از شهروندان مشهدی امروز سوم دی ماه دچار مسمومیت با گاز منواکسیدکربن شده و برای مداوا به بیمارستان انتقال یافتند

منواکسیدکربن ۶ نفر را در مشهد مسموم کرد

به گزارش قدس آنلاین، مسئول روابط عمومی مرکز مدیریت بحران و فوریت‌تهای پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: این افراد صبح امروز در یک منزل مسکونی واقع در بلوار توس مشهد دچار این حادثه شدند.  

محمد علیشاهی افزود: برای امدادرسانی به مسموم‌شدگان دو دستگاه آمبولانس اورژانس به محل اعزام شدند.

وی گفت: وضعیت این شهروندان دچار مسمومیت باز گاز منواکسیدکربن که در بیمارستانهای رضوی و امام رضا (ع) بستری هستند مساعد است.  

گرچه همه‌ساله حدود هزار نفر بر اثر مسمومیت با گاز منواکسیدکربن در کشور جان خود را از دست می‌دهند اما افکار عمومی هنوز آنطور که بایسته است نسبت به خطرات مسمومیت با منواکسیدکربن و رعایت نکات ایمنی برای پرهیز از ابتلا به این مسومیت مرگبار حسا و آگاه نیست.

منواکسیدکربن که با عنوان "قاتل خاموش" نیز از آن یاد می‌شود ناشی از احتراق ناقص سوختهای فسیلی از جمله گاز طبیعی است. این گاز "بی‌رنگ، بی بو و بدون مزه" که به شدت سمی و کشنده قابل تشخیص با حواس طبیعی انسان نیست.

یکی از عوامل ایجاد منواکسیدکربن در منزل احتراق ناقص وسایل گرمایشی همچون بخاری است. "نرسیدن اکسیژن کافی به شعله بخاری، فقدان تهویه کافی در فضای محل نصب آن، وجود موانع در مسیر لوله خروج دود و گاز ناشی از احتراق و یا استفاده از دودکشهای غیراستاندارد" عوامل اصلی احتراق ناقص در وسایل گرمایشی و ایجاد گازمنواکسیدکربن هستند.  

پخش شده گاز منواکسیدکربن به میزان کم در محیط باعث خواب‌آلودگی، خستگی، سردرد، سرگیجه، تاری دید، ضعف و بی حالی، تهوع و گاهی استفراغ می‌شود. غلظت بالای این گاز در محیط تنفسی خفگی و مرگ را در پی دارد بطوی که استنشاق گاز منواکسیدکربن باعث کوری، اختلالات عصبی، صدمات مغزی، از کار افتادن و فلج اندامها می‌شود.  

یکی از راههای تامین ایمنی در برابر منواکسیدکربن، بررسی رنگ شعله وسایل حرارتی است زیرا رنگ شعله بخاری همیشه باید آبی باشد لذا آگاه باشید که اگر رنگ شعله نارنجی شده حتما بخاری در دفع گاز ناشی از احتراق دچار مشکل شده و احتراق ناقص است لذا باید با فوریت مورد بررسی قرار گیرد.

پارسال ۴۴ نفر در خراسان رضوی به دلیل مسمومیت با گاز منواکسیدکربن جان باختند.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.