رئیس پارلمان لبنان گفت که جنبش «امل» و حزب‌الله تلاش خود را برای تشکیل دولت جدید توسط حریری انجام دادند، اما او اصرار بر کناره‌گیری داشت.

نبیه بری: جنبش امل و حزب‌الله خواهان نخست‌وزیری حریری بودند

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، به نقل از اسپوتنیک، «نبیه بری»، رئیس پارلمان لبنان گفت که جنبش «امل» و حزب‌الله تمام تلاش خود را برای تشکیل دولت جدید توسط «سعد حریری» نخست‌وزیر مستعفی لبنان انجام دادند، اما او اصرار بر کناره‌گیری داشت.

بنا بر گزارش روزنامه «الجمهوریه» لبنان، بری گفت که وی پیشنهاد تشکیل دولتی متشکل از ۲۴ وزیر (۱۸ تکنوکرات و ۶ سیاستمدار) را به حریری داده است.

او افزود: «ما تا دقیقه آخر در تلاش بودیم که او را متقاعد به قبول تکلیف کنیم؛ آخرین تلاش نیز از سوی «علی حسن خلیل» وزیر دارایی سابق و «حسین خلیل» مشاور سیاسی دبیر کل حزب‌الله صورت پذیرفت تا از او بخواهیم که کنار نکشد...، اما وی به‌ویژه پس از تصمیم حزب «نیروهای لبنان» مبنی بر نامزد نکردن او، اصرار بر کناره‌گیری داشت.»

سعد حریری روز ۲۹ اکتبر و تنها ۱۳ روز پس از اعتراض‌های مردمی از سمت نخست‌وزیری لبنان استعفا کرد.

با این حال، باز هم شانس او برای تشکیل کابینه بیشتر از سایر نامزدها بود، اما در نهایت، اختلاف سایر گروه‌های سیاسی لبنان با وی، تأکید او بر تشکیل دولت تکنوکرات و مخالفت با دولت تکنوسیاسی و همچنین وابستگی حریری به خارج از لبنان سبب شد تا مجبور به انصراف از تشکیل کابینه جدید شود.

سرانجام، میشل عون، رئیس‌جمهور لبنان، «حسّان دیاب» از شخصیت‌های اهل سنت و وزیر پیشین آموزش عالی این کشور را به عنوان نخست‌وزیر جدید، معرفی و مأمور به تشکیل کابینه کرد.

رسانه‌های لبنان، حسان دیاب را سیاستمداری نزدیک به حزب‌الله می‌دانند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.