رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در دیدار سفیر چین گفت: برجام همچون بدنی نیمه جان مرحله حساسی را سپری می‌کند، اما از تلاش‌های چین و روسیه برای جلوگیری از هم‌پاشیدن برجام خوشحالیم.

خرازی: برجام همچون بدنی نیمه جان مرحله حساسی را سپری می‌کند

به گزارش قدس آنلاین، سیدکمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی امروز (سه شنبه) در ملاقات «چانگ هوا» سفیر چین در ایران با بیان اینکه حجم همکاری‌های ایران و چین با شرایط مطلوب فاصله دارد، گفت: دلیل نرسیدن این روابط به سطح مطلوب، تحریم‌های ظالمانه و تحمیلی آمریکا علیه ایران است.

وی با قدردانی از مواضع چین در موضوع برجام تصریح کرد: متاسفانه خروج یکجانبه آمریکا از این توافق هسته‌ای، آن را با خطر مواجه ساخته و ایران در راستای حفظ منافع خود چاره‌ای جز برداشتن گام‌هایی در جهت کاهش تعهدات برجامی خود، مطابق با متن این توافق نداشته است.

خرازی تاکید کرد: برجام همچون بدنی نیمه جان مرحله حساسی را سپری می‌کند، اما از تلاش‌های چین و روسیه برای جلوگیری از هم‌پاشیدن برجام خوشحالیم.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به قدمت هزاران ساله روابط ایران و چین به عنوان دو تمدن بزرگ، تصریح کرد: روابط ایران و چین در عصر کنونی، از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

وی با استقبال از ایجاد مرکز ایرانشناسی در چین و تعامل آن با مرکز چین شناسی در ایران، بر ضرورت تقویت هر چه بیشتر تبادلات علمی و دانشگاهی بین دو کشور تاکید کرد.

خرازی با اشاره به لغو یکطرفه روادید از سوی ایران برای تسهیل سفر اتباع چین به کشورمان گفت: افزایش مراودات در سطح ملت‌های دو کشور به تقویت شناخت طرفین از یکدیگر کمک فراوانی خواهد کرد.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در پاسخ به سوال سفیر چین درباره مناسبات منطقه‌ای ایران تصریح کرد: ایران همواره خواهان روابط مسالمت‌آمیز با کشورهای منطقه بوده است و از هر گامی برای حل و فصل اختلافات استقبال می‌کند.

وی ادامه داد: ریشه اختلافات در منطقه به وابستگی برخی از کشورها به قدرت‌های غربی و به ویژه آمریکا برمی‌گردد.

خرازی با اشاره به اینکه ایران سیاست خود را بر مبنای استقلال از دیگر قدرت‌ها تعریف کرده است، گفت: سوءاستفاده آمریکا از منابع کشورهای منطقه کاملا آشکار است و حتی ترامپ، رئیس جمهور آمریکا به صورت رسمی، عربستان را گاو شیرده خطاب کرده که این نوع وابستگی و تحقیر عربستان توسط آمریکا باعث تاسف است.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی با تاکید بر اینکه نگاه ایران تامین امنیت منطقه توسط کشورهای منطقه است، گفت: طرح صلح هرمز که به صورت رسمی از سوی جمهوری اسلامی ایران مطرح شده، در همین راستاست.

وی با بیان اینکه امنیت منطقه برای آمریکا اهمیتی ندارد، بلکه در پی منافع خود است، تصریح کرد: آمریکا نفت سوریه را به غارت می‌برد، در عراق مداخلات آشکار دارد و با وجود 18 سال حضور در افغانستان، هیچ امنیتی را در این کشور ایجاد نکرده است.

خرازی با اشاره به حضور نظامی تحمیلی آمریکا در کشورهای منطقه تصریح کرد: این سیاست‌های آمریکا با سیاست‌های استقلال‌طلبانه ایران مغایرت دارد.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی با ابراز خشنودی از سیاست‌های چین در زمینه کمک به توسعه کشورها که متفاوت از سیاست‌های آمریکاست، گفت: طرح یک کمربند، یک جاده را در همین راستا ارزیابی می‌کنیم.

وی افزود: اشتراک سیاست ایران و چین در قبال خاورمیانه سرمایه بزرگی است که می‌تواند عامل هم‌افزایی سیاست‌های منطقه‌ای دو کشور باشد.

چانگ هوا، سفیر چین در ایران هم در این ملاقات با ابراز خرسندی از همکاری اندیشکده‌های چینی با شورای راهبردی روابط خارجی، تاکید کرد: روابط ایران و چین راهبردی است و اعتماد متقابل بین دو کشور در حال تقویت است.

وی با اشاره به مقاله اخیر خود با عنوان «آمریکا؛ عامل اصلی ناآرامی در خاورمیانه» تصریح کرد: چین با سیاست‌های توسعه‌طلبانه آمریکا مخالف است.

چانگ هوا با بیان اینکه سطح همکاری‌های ایران و چین در سال‌های اخیر در مسیر خوبی رو به جلو پیش می‌رود، گفت: تلاش داریم تا تقویت روابط دو کشور سرعت بگیرد. اراده طرف چینی توسعه مشارکت راهبردی دو کشور است.

سفیر چین همچنین در این ملاقات بر حمایت پکن از اجرا و تداوم برجام حمایت کرد و گفت: ایران کشوری مهم در مسیر جاده ابریشم بوده و از نظر چین، شریکی مهم برای اجرای طرح یک کمربند یک جاده محسوب می‌شود.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.