۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۹
کد خبر: 684655

یادداشت

دولت برای عدم ثبات قیمت های مواد اولیه چاپخانه ها فکری کند

علی مغانی/ رئیس اتحادیه چاپخانه داران خراسان رضوی

قیمت های مواد اولیه در صنعت چاپ کشور و خراسان رضوی همچون سایر اقلام روند رو به رشدی را دارد، به عنوان مثال اگر چاپخانه داران امروز مقوا را با قیمت ۱۵ هزار تومان خریداری کنند، هفته آینده این ماده اولیه را مجبور هستند ۲۰ هزار تومان خریداری کنند و این عدم ثبات قیمت های مواد اولیه یکی از مشکلات مهم برای چاپخانه داران شده است.
در گذشته خراسان رضوی به دلیل برخورداری از تعداد زیادی چاپخانه بعد از تهران رتبه دوم را در کشور از لحاظ تولیدات و بسته بندی های مختلف ناشی از صنعت چاپ داشت و این ظرفیت سبب شده بود تا به کشورهایی از جمله قزاقستان، تاجیکستان و قزاقستان تولیدات خود را صادر کند، اما عدم ثبات قیمت در مواد اولیه یکی از عواملی شد که خراسان رضوی دیگر نتوانست تولیدات صنعت چاپ خود را به کشورهای مذکور صادر کند.
از سوی دیگر تحریم ها نیز یکی از دیگر موانع صادرات تولیدات صنعت چاپ محسوب می شوند، زیرا دولت های کشورهای بازار هدف صنعت چاپ برای بازرگانان خود در صورت واردات این نوع از کالاها به کشورشان عوارضی در نظر گرفتند، یعنی اگر بازرگانان از ایران تولیدات صنعت چاپ را وارد کنند باید عوارض بپردازند اما اگر از کشورهای دیگر به عنوان مثال ترکیه این تولیدات را وارد کنند، لازم نیست تعرفه و عوارضی بپردازند، بنابراین برای بازرگانان کشورهای بازار هدف تولیدات صنعت چاپ صرفه اقتصادی ندارد تا از ایران این نوع تولیدات را وارد کنند.
نتایج تحریم ها به اینجا ختم نمی شود، بلکه یکی دیگر از موضوعات مهم که واردات ماشین آلات جدید را نیز تحت الشعاع قرار داده، است، بنابراین اگر قرار به تولیدات جدید باشد، نخستین مرحله بهره گیری از ماشین آلات جدید است، این در حالی است که نه تنها چاپخانه داران به دلیل تحریم ها نمی توانند با ارز ۱۴ هزار تومان ماشین آلات جدیدی را خریداری کنند، همچنین اگر برای فروشنده مبلغی را به بان های خارجی واریز کنند حساب آنها بلوکه می شود.
این موضوع در حالی است که خرید ماشین آلات جدید در لیست کالاهایی که به آن ارز نیمایی تعلق می گیرد نیز قرار ندارد و شرایط را برای فعالان عرصه چاپ و چاپخانه داران سخت می کند، البته نمی توان گفت، در شرایط فعلی بخشی از چاپخانه ها در خراسان رضوی تعطیل شده، اما برخی از آنها با ۵۰ درصد ظرفیت خود همچنان در حال فعالیت و تولید هستند.
به نظر می رسد لازم است دولت ایران با دولت های کشورهای بازار هدف تولیدات صنعت چاپ جلسات و نشست هایی برگزار کند تا مشکل عوارض و ... رفع شود. 
انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.