مدیر امور زائران غیرایرانی معاونت تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی گفت: مسیحیان بیشترین گردشگران بارگاه منور رضوی را تشکیل می‌دهند.

حرم مطهر؛ مقصد گردشگران ۱۹۰ کشور جهان


محمدحسین مروج کاشانی/

 مدیر امور زائران غیرایرانی معاونت تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی گفت: مسیحیان بیشترین گردشگران بارگاه منور رضوی را تشکیل می‌دهند.

سیدمحمدجواد هاشمی‌نژاد که در سالروز میلاد حضرت عیسی مسیح(ع) با خبرنگار قدس گفت‌وگو می‌کرد، ‌افزود: مطابق آمار و ارقام موجود، حدود ۵۰درصد از این گردشگران خارجی را مسیحیان، ۳۰درصد را مسلمانان کشورهای غیرمسلمان و ۲۰درصد را هم پیروان سایر ادیان  تشکیل می‌دهند.

وی در توضیح گردشگران خارجی مسلمان بیان کرد: افرادی هستند که در کشورهایی مانند آمریکا، آلمان، فرانسه، استرالیا و... زندگی می‌کنند که مردم آن کشورها عمدتاً غیرمسلمان بوده و دین اصلی جامعه آن‌ها اسلام نیست.

مدیر امور زائران غیرایرانی افزود: بخش راهنمای زائر، ادیان و توریست این مدیریت ارائه خدمات فرهنگی به گردشگران خارجی که از کشورهای غیرمسلمان دنیا و بعضاً مسلمان در بارگاه مطهر امام رضا(ع) حضور پیدا می‌کنند را بر عهده دارد و ارائه خدمات فرهنگی به زائران کشورهای مسلمان بر عهده بخش‌های دیگر است.

هاشمی‌نژاد گفت: در این بخش به گردشگران خارجی بیش از ۱۹۰ کشور از پنج قاره جهان خدمات فرهنگی ارائه می‌شود.

رواق دارالمرحمه، گوشه‌ای برای گردشگران

این مقام مسئول در پاسخ به این پرسش که چه خدمات فرهنگی به گردشگران خارجی در حرم مطهر رضوی ارائه می‌شود، گفت: در ابتدای ورود گردشگران خارجی به حرم مطهر حضرت رضا(ع) در مبادی ورودی، خادمیاران فرهنگی این بخش که مترجم هم هستند به محل ورود این گردشگران مراجعه و آنان را به بخش راهنمای زائر، ادیان و توریست در رواق دارالمرحمه در طبقه زیرین رواق امام خمینی(ره) راهنمایی می‌کنند.

هاشمی‌نژاد توضیح داد: پس از استقرار گردشگران خارجی در این بخش، ابتدا یک کلیپ مستند چند دقیقه‌ای مربوط به معرفی حرم مطهر رضوی به زبان‌ انگلیسی و برخی زبان‌های خارجی که زیرنویس می‌شوند(مانند فرانسوی، چینی، آلمانی، ایتالیایی و...) پخش می‌شود و پس از پایان این مستند، توسط کارشناسان مذهبی این بخش و به منظور شناخت گردشگران از شخصیت حضرت رضا(ع) توضیحاتی در زمینه جایگاه و شخصیت حضرت ثامن‌الحجج(ع) به عنوان امام معصوم و هشتمین جانشین پیامبر گرامی اسلام(ص) به همراه توضیحات مختصری درباره اماکن متبرکه حرم منور امام هشتم(ع) ارائه شده و به پرسش‌های مطرح شده از سوی گردشگران پاسخ داده می‌شود.

مدیر امور زائران غیرایرانی اضافه کرد: بازدید از اماکن متبرکه و برخی از بخش‌های حرم مطهر امام رضا(ع) شامل بازدید از موزه‌ها، کتابخانه‌ها، صحن‌ها، رواق‌ها و... از دیگر برنامه‌ها و خدمات فرهنگی است که با همراهی یکی از خادمیاران رضوی این بخش (مسلط به زبان انگلیسی) برای این افراد برگزار می‌شود.

وی یادآور شد: چنانچه گردشگران خارجی، متقاضی بازدید از سایر مؤسسه‌ها و شرکت‌های وابسته به آستان قدس رضوی مانند مؤسسه‌ها و شرکت‌های اقتصادی، مؤسسه تربیت بدنی، دانشگاه‌ها و... باشند، پس از هماهنگی با مسئولان مربوط، این گونه بازدیدها هم انجام می‌شود.

این مقام مسئول افزود: یکی دیگر از خدمات فرهنگی این بخش برای گردشگران خارجی، اهدای محصولات فرهنگی مانند کتاب، CD، کارت‌پستال و... به زبان‌های خارجی مختلف، علاوه بر موارد اشاره شده بوده، ضمن اینکه افزون بر این خدمات، برای زائران مسلمان کشورهای خارجی خدمات دیگری مانند برگزاری کلاس‌های آداب زیارت، مراسم مختلف مذهبی، مراسم ادعیه، مراسم گوناگون با توجه به مناسبت‌های مختلف دینی و مذهبی، جلسه تلاوت قرآن کریم، مسابقات فرهنگی و اهدای جوایز و... هم پیش‌بینی شده است.

بازدید سالانه ۸ هزار گردشگر از حرم مطهر

مدیر امور زائران غیرایرانی به آمار و ارقام گردشگران خارجی در بارگاه مطهر امام هشتم(ع) هم اشاره کرد و گفت: در هشت ماه ابتدایی سال جاری از بیش از ۱۰۰ کشور مختلف جهان بیش از ۳هزار و ۷۰۰ گردشگر غیرمسلمان از کشورهای گوناگون دنیا و حدود یک هزار و ۶۰۰ گردشگر از کشورهای مسلمان جهان در بارگاه مطهر حضرت ثامن‌الحجج(ع) حضور یافته‌اند.

وی یادآور شد: در سال گذشته هم حدود ۸ هزار نفر از گردشگران غیرمسلمان و مسلمان از بیش از ۱۰۰ کشور مختلف جهان در حرم مطهر رضوی حضور پیدا کرده‌اند.

هاشمی‌نژاد در مورد انگیزه حضور گردشگران غیرمسلمان در بارگاه مطهر حضرت ثامن‌الائمه(ع) گفت: با توجه به اینکه بسیاری از گردشگران حضور یافته در حرم مطهر رضوی غیرمسلمان بوده (حدود ۷۰درصد) بنابراین انگیزه اصلی آنان از حضور در حرم مطهر امام هشتم(ع) بازدید از اماکن متبرکه این آستان نورانی و آثار تاریخی، فرهنگی، موزه‌ای و هنرهای اسلامی موجود در آن و آشنایی با سبک و شیوه زیارت مسلمانان در این مکان مذهبی است.

هاشمی‌نژاد درباره برگزاری نشست‌های تخصصی برای گردشگران خارجی نیز گفت: برخی از این گردشگران خارجی بر اساس تقاضای خود، متقاضی برگزاری جلسات و نشست‌های تخصصی با موضوعاتی نظیر جایگاه مسیحیت در دین اسلام، حجاب و عفاف در اسلام، سیاست در اسلام و... هستند که در این صورت با استفاده از استادان مجرب این بخش که کارشناسان خبره از حوزه و دانشگاه هستند، این جلسات به صورت اختصاصی، علمی و کارشناسی شده و در راستای پاسخ به پرسش‌های آنان در حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود.

وی می‌افزود: در هشت ماه ابتدای سال جاری، حدود ۴۰ نشست و در سال گذشته هم حدود ۹۰ نشست تخصصی در این زمینه توسط این مدیریت برای گردشگران خارجی در بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) برگزار شده است.

تلاش غرب برای اسلام‌هراسی نتیجه کاملاً معکوس داشته

این مقام مسئول به تشرف غیرمسلمانان به دین مبین اسلام در حرم ملکوتی امام رضا(ع) هم اشاره کرد و گفت: در طول سال، بعضی از مراجعه‌کنندگان به این مدیریت درخواست تشرف به دین مبین اسلام را دارند که عمدتاً کسانی هستند که  در کشور مبدأ خود، تحقیقاتی راجع به دین اسلام داشته‌اند و برای مشرف شدن به اسلام درخواست انجام مراسم و آداب آن را در حرم مطهر رضوی به صورت تیمن و تبرک دارند که به همین منظور در جریان برگزاری این مراسم چنانچه پرسش‌هایی در حوزه اعتقادات و احکام از سوی آنان مطرح شود، توسط  کارشناسان دینی این حوزه به این پرسش‌ها پاسخ داده می‌شود.

وی ‌افزود: همچنین ممکن است یک شخص تازه‌مسلمان، پرسش‌های متعددی از موضوعات مختلف دینی و اعتقادی برایش پیش آید که باید توسط این مدیریت تدابیری برای این مورد اندیشیده شود که بدین منظور از وسایل ارتباط الکترونیکی و روز دنیا برای ارتباط و پاسخگویی به این اشخاص استفاده می‌کنیم. ضمن اینکه چنانچه نیازی به ارسال کتاب یا محصول فرهنگی هم باشد در این زمینه هم اقدامات لازم انجام می‌شود.

مدیر امور زائران غیرایرانی درباره تلاش‌های دشمنان برای القای موضوع اسلام‌هراسی نیز گفت: پس از تهاجم غرب و صهیونیسم به اسلام در سال‌های اخیر، افزایش چند برابری حضور گردشگران خارجی برای تشرف به اسلام در حرم مطهر رضوی و کیفی بودن مشرف‌شدگان به اسلام را در این بارگاه مطهر شاهد بوده‌ایم؛ به گونه‌ای که اغلب درخواست‌کنندگان برای تشرف به دین مبین اسلام کسانی هستند که در مورد اسلام تحقیق کرده و حقانیت و جامعیت آن را به طور قلبی و وجدانی قبول کرده‌اند.

این مقام مسئول تصریح کرد: در سال‌های اخیر شاهد حضور سالانه بیش از ۳۰ تشرف‌ یافته به اسلام در حرم مطهر رضوی بوده‌ایم؛ در یک نمونه از این تشرف‌ها، حدود ۱۱ نفر از تحصیلکردگان کشور سوئد به صورت گروهی به دین اسلام گرویدند که مدت‌ها قبل از آن، مبنای دین اسلام را مورد مطالعه و تحقیق قرار داده بودند و به لحاظ سن و سال هم بیش از ۴۰ سال عمر این افراد بود که عمدتاً تغییر دین و اعتقادات در این سن و سال کار چندان ساده‌ای نیست، مگر اینکه اشخاص، وجدان، تفکرات و اعتقادات آنان کاملاً از دین و آیین جدید، قانع و راضی شود و دین جدید را با میل و اختیار و رغبت خود قبول کرده باشند.

وی معتقد است: این مطلب نشان می‌دهد تلاش غرب برای اسلام‌هراسی، نتیجه‌ای کاملاً معکوس داشته و ذهن مخاطبان غیرمسلمان را در مورد اسلام و پیوستن به این دین مبین، بیشتر دغدغه‌مند کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.