حامد عنقا و بهرنگ توفیقی که تجربه های مشترکی چون سریال های «پدر»، «بر سردوراهی» و «انقلاب زیبا» را در کارنامه هنری خود دارند در جدیدترین تجربه همکاری برای نمایش خانگی سریال «آقازاده» را جلوی دوربین بردند به طوری که تجربه جدید عنقا برای شبکه نمایش خانگی پس از «قلب یخی» چهارمین همکاری او با توفیقی را رقم می زند.

«آقازاده» خواب را از چشم مسئولان می‌گیرد

به گزارش قدس آنلاین، این سریال علاوه بر لوکیشن های تهران در مشهد و شمال هم فیلمبرداری دارد اما عنقا برای عرض ارادت به آستان مقدس علی بن موسی الرضا (ع) فیلمبرداری لوکشین های خارج از تهران را از مشهد آغاز کرده است. در این سریال که برای شبکه نمایش خانگی آماده می شود امین تارخ، امیر آقایی، مهدی سلطانی، ثریا قاسمی، لعیا زنگنه، جمشید هاشم پور، سینا مهراد، دیبا زاهدی، سامیه لک، مسعود فروتن و امین حیایی با حضور کامبیز دیرباز و هنرمندی نیکی کریمی و چند بازیگر دیگر ایفای نقش می کنند که هم چهره جدید خواهد داشت و هم اینکه از بازیگران مشهدی استفاده می کند.

چند روز است که گروه تولید سریال به مشهد آمده اند تا صحنه های مربوط به این شهر را فیلمبرداری کنند، صحنه هایی که بخش هایی از آن در حرم مطهر امام رضا (ع) گرفته می شود.

یکی از لوکشین های این سریال در یکی از هتل های مشهد است و ما به پشت صحنه کار رفتیم تا با عوامل آن گفت و گو کنیم. حامد عنقا طراح، نویسنده و تهیه کننده «آقازاده» درباره کار جدیدش به خبرنگار ما می گوید: برای من مهم بود و دوست داشتم کار را در مشهد کلید بزنم اما هماهنگی ها با آستان برای گرفتن سکانس های حرم طول کشید و به جهت فصل هم باید به این روزها می رسیدیم و یکی دو نفر از بازیگرانمان زمانشان هماهنگ نمی شد اما تصمیم گرفتیم وقتی می خواهیم بخش های خارج از تهران را بگیریم چون به جز مشهد در شهرستان ها و نقاط دیگری هم کار داریم، اول از اینجا شروع کنیم.

تهیه کننده و نویسنده «آقازاده» با بیان اینکه همچنان افتخار می کنم که مثل سریال های دیگرم در این سریال هم به موضوع حیا بپردازم و این موضوع نیاز جامعه امروز است، می گوید: واقعیت این است که در کنار همه اهدافی که برای تولید این سریال همچون روحیه عدالت خواهی و مبارزه با فساد برشمردیم، «آقازاده» پیشکش فقیرانه ای به آستان مقدس علی ابن موسی الرضا(ع) است و سجل «آقازاده» را به نام وجود ایشان زده ایم چون اتمسفر وجود آستانشان با توجه به اینکه بخش هایی از سریال در مشهد ضبط می شود، بر همه کار غلبه دارد.

دغدغه ساخت سریالی متفاوت دارم

عنقا درباره انتخاب بازیگران می گوید: بازیگرانی را که برای کار انتخاب کردیم بدون توجه به شهرت و مطرح بودنشان و نگاه به گیشه، تلاش کردیم درست ترین انتخاب برای نقششان باشند. بنابراین اگر سعی کردیم از امیر آقایی، امین حیایی، خانم نیکی کریمی استفاده کنیم، به این علت است که مناسب ترین فرد برای این نقش هستند. من عادت دارم نقش را قالب بازیگر کنم تا وقتی او دیده شد احساس شود نمی شده به بازیگر دیگری برای آن نقش فکر کرد.

او با اشاره به حضور سازمان هنری اوج به عنوان مشارکت کننده در سرمایه گذاری که البته همراهی این سازمان صرفا در بحث سرمایه نیست و از حیث ذهنی، فکری و اجرایی نیز هست، تاکید می کند: انگیزه ما برای «آقازاده» خیلی بالا است. بعد از مدتها که به شبکه نمایش خانگی برگشتیم با یک نگاه و دغدغه جدید اصرار داریم که شبیه خیلی از سریالهایی که در این سالها ساخته شده نباشیم.

وی یادآور می شود: من به عنوان کسی که اولین سریال شبکه نمایش خانگی را کار کردم، همیشه این دغدغه را داشتم که اگر مجددا به این فضا برگردم، با شکل و نگاه دیگری، کاری متفاوت چه نسبت به آثار تلویزیونی خودم و چه نسبت به آثاری که این سالها در شبکه نمایش خانگی ساخته شده بسازم.

تهیه کننده «آقازاده» در پایان می گوید: هیچ حرفی مبنی بر بهتر یا بدتر بودن ما نسبت به دیگران نیست، بلکه می خواهیم کار جسورانه ای بکنیم و متفاوت بودن برایمان مهم بود، درباره بد یا خوب بودنمان مردم باید تصمیم بگیرند.

دیرباز: من «آقازاده» نیستم

کامبیزدیرباز، بازیگر «آقازاده» که نقشی دوگانه در سریال ایفا می کند، چهره ای به ظاهر خشن و تند دارد که کلید ماجرا به دست او است. دیرباز پیش از این در «پیکسل» به عنوان اولین سریال تعاملی با حامد عنقا همکاری داشته که قرار است به زودی پخش شود. «پشت بام تهران» و «زیر پای مادر» نیز از همکاری های او با بهرنگ توفیقی است. این بازیگر درباره اینکه چطور به این پروژه اضافه شده است به خبرنگار ما می گوید: با توجه به همکاری مشترکی که پیش از این با بهرنگ توفیقی و حامد عنقا داشتم، این کار به من پیشنهاد شد. ضمن اینکه بعد از توضیح نقش و خواندن چند قسمت از فیلمنامه از نقش خوشم آمد و پذیرفتم.

او درباره نقشی که در این سریال بازی می کند، توضیح می دهد: این قصه ساختاری غیرخطی دارد و شخصیتی که من ایفاگر آن هستم، شخصیتی دوگانه است که شاید نتوان در چند جمله آن را توصیف کرد ضمن اینکه من نقش «آقازاده» را بازی نمی کنم.

دیرباز با بیان اینکه نقشی متفاوت را نسبت به کارهای قبلی اش در این سریال بازی کرده است، ادامه می دهد: اگر خط کشی نقش های منفی و مثبت را در نظر بگیریم، بعد از سریال «تب سرد» اولین نقش منفی و خاکستری است که ایفا می کنم، سالها بود که نقش منفی بازی نکرده بودم.

او درباره اینکه همکاری مشترک با یک کارگردان باعث تیپ سازی از آن بازیگر در ذهن کارگردان نمی شود، می گوید: وقتی به زوایای مختلف یک شخصیت در سریالی پرداخته می شود آن شخصیت تبدیل به تیپ نمی شود. ضمن اینکه اینجا نویسنده و کارگردان، یک نفر نیستند و این تفاوت دیدگاه باعث می شود که بازیگر هم فضای متفاوتی را در آن نقش تجربه کند.

این بازیگر اضافه می کند: من با کارگردان های مختلفی کار کردم و بهرنگ، آرامش خاصی به گروه می دهد، ضمن اینکه آقای عنقا و آقای توفیقی در تعامل با اعضای گروه هستند و نظرات آنها را مد نظر قرار می دهند.

اولویتم، فیلمنامه خوب است

دیرباز با بیان اینکه اولویت انتخاب نقش هایش، فیلمنامه خوب است تاکید می کند: معمولا برایم اهمیتی نداشته که یک فیلم سینمایی به من پیشنهاد می شود یا سریال تلویزیونی یا سریال نمایش خانگی در حالیکه برای بسیاری از بازیگران این مسئله مهم است، برای من متن خوب و شخصیت جذاب اهمیت دارد. اگر ۱۰ تا شخصیت خوب برای تلویزیون به من پیشنهاد شود و یازدهمی کاراکتری سینمایی باشد من آن ده تا را از دست نمی دهم که بگویم چون ۱۰ بار مدیوم سریال به من پیشنهاد شده پس اینبار روی پرده عریض سینما دیده شوم، اینطور نیست. همیشه شخصیت جذاب و قلم نویسنده برای من اهمیت داشته است.

وی با بیان اینکه فیلمنامه این سریال به روز و داغ به دستشان می رسد و گاهی بازیگران از ادامه ماجرا هم اطلاع جزئی و دقیق ندارند، می گوید: وقتی می خواستم قرارداد کار را ببندم، شش یا هفت قسمت از ۲۰ یا ۲۴ قسمت سریال آماده بود. نقش برای من توضیح داده شد و قبول کردم. مهم بود که حامد عنقا به عنوان نویسنده کار بداند چه کسی قرار است نقش «شهنام» را ایفا کند. من به او گفتم که اعتماد کامل به قلمش دارم و یاعلی می گوییم و جلو می رویم. در واقع نویسنده می داند که چه کسی روی نقش سوار است و براساس مدل بازی او می تواند قصه را پیش ببرد. جالب اینکه وقتی گروه یک سکانس را ضبط می کنند حتی کارگردان هم به جز کلیات از جزییات به شکل دقیق مطلع نیستند.

او با بیان اینکه اولین باری نیست که در مشهد، کار می کند و پیش تر، بخشی از فیلمبرداری سریال «زیر پای مادر» در این شهر انجام شده، خاطرنشان می کند: کار قبلی ما خیلی به حرم وابسته بود و بارگاه منور امام رضا (ع) همچون آهنربایی بود که همه ما را جذب خودش می کرد.

مغناطیس حرم، آدم را جذب می کند

این بازیگر ادامه می دهد: در سریال «آقازاده» هنوز به سکانسهای حرم امام رضا (ع) نرسیدیم البته نقش من خیلی در حرم بازی ندارد ولی همیشه این مغناطیس و انرژی جذب کننده به سمت حرم در مشهد وجود داشته است، چه سر صحنه فیلمبرداری باشیم و چه نباشیم. مشهد یک جذابیت دیگر هم دارد که هربار به این شهر آمدم حتما به آنجا سر زدم، آسایشگاه شهید «فیاض بخش» که خانه فرشته های بدون بال خداوند است.

وی با بیان اینکه شخصیت «شهنام» شخصیتی نزدیک به آقازاده ماجراست، یادآور می شود: آقای عنقا گفته که قرار است با سریال «آقازاده» خواب را از چشم مردم بگیریم. قرار است که ذهنشان را درگیر کنیم. قصه این سریال، موضوع روز و مبتلابه جامعه است. آقازاده ها، کسانی هستند که از نظر عموم جامعه، شایستگی و لیاقت زندگی مرفه را ندارند و با پا گذاشتن روی آدم های ضعیف تر و استفاده از رانت و موقعیت پدران شان به زندگی تجملاتی دست یافته اند. قرار است که این سریال، فرصتی برای نمایش چهره منفور و خبیث این افراد باشد و مردم از فسادی که توسط آقازاده ها اتفاق می افتد، باخبر شوند. مطرح کردن همین موضوع، دل آدم را خنک می کند. این سریال قرار است که از زاویه دراماتیک و نمایشی به این ماجرا بپردازد.

به باور او، سریالهای نمایش خانگی، خط قرمزهای کمتری نسبت به سریالهای تلویزیونی دارند و کار کردن درباره این موضوعات مهم و مبتلابه جامعه اهمیت دارد با وجود اینکه تعداد تماشاگران سریالهای تلویزیونی و نمایش خانگی با هم قابل قیاس نیست اما موضوعاتی از این دست در شبکه نمایش خانگی با محدودیت های کمتری مواجه است.

گفتنی است سینا مهراد هم به صحنه آمده و به عنوان حامد قصه در سکانس هایی که بازی ندارد هم همراه پروژه است. امیر آقایی که نقش کلیدی در سریال بازی می کند، سخت درگیر نقش است و در گفتگوی بین او و حامد عنقا، گویی یک سکانس جدید خلق می شود.

از گفتگو با اهالی پشت صحنه و حرفهای کارگردان و دستیاران او به نظر می رسد حامد عنقا در این سریال هم مثل دیگر آثارش همانطور که قصه ای پیچیده را در قالب ماجرایی عاشقانه با چاشنی تند و تیز اجتماعی می گوید علایق شخصی و خاطراتش را نیز در دل قصه مرور می کنند و این بار هم بازیگران دنیای ذهنی او را بازی می کنند. دنیایی که خیلی زود و با آغاز پخش «آقازاده» ما نیز به آن وارد خواهیم شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.