امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه روز شنبه در جریان یک سفر منطقه‌ای به قاره سیاه و در کنفرانس خبری مشترک با آلاسان واتار، رئیس جمهوری ساحل عاج ضمن انتقاد از ادامه نگاه آفریقا به فرانسه به‌عنوان یک قدرت استعمارگر، استعمارگری را «اشتباه بزرگ جمهوری فرانسه» دانست.

سید احمد موسوی/

 امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه روز شنبه در جریان یک سفر منطقه‌ای به قاره سیاه و در کنفرانس خبری مشترک با آلاسان واتار، رئیس جمهوری ساحل عاج ضمن انتقاد از ادامه نگاه آفریقا به فرانسه به‌عنوان یک قدرت استعمارگر، استعمارگری را «اشتباه بزرگ جمهوری فرانسه» دانست.

اظهارات مکرون اما با واکنش احزاب و گروه‌های مخالف در داخل فرانسه مواجه شد و مارین لوپن، رهبر حزب راست‌افراطی فرانسه امانوئل مکرون را به «کثیف کردن» تاریخ این کشور و به خطر انداختن جان سربازان فرانسوی در آفریقا متهم کرد.

در حالی که رئیس جمهور فرانسه تمام تلاشش را می‌کند تا گذشته استعماری کشورش را - که منجر به کشته شدن بیش از 2 میلیون انسان شده- کم اهمیت جلوه دهد، فرانسه همچنان در پی یافتن راه‌های جدید برای حضور در آفریقا و تسلط بر این قاره است. مکرون در بازدید روز یکشنبه از استان ابیجان در ساحل عاج، از اینکه شهروندان آفریقایی به فرانسه به عنوان کشوری که هنوز لباس استعمارگری بر تن دارد نگاه می‌کنند، ابراز ناراحتی کرد، اما او نه تنها از تاریخ خونبار استعمار فرانسه در آفریقا عذرخواهی نکرد، حتی اعلام نکرد که چه زمانی پایش را از اقتصاد ساحل عاج و آفریقا بیرون خواهد کشید. فرانسه متهم است که به واسطه حضور نظامی در بسیاری از کشورهای آفریقایی از منابع آن‌ها همچون اورانیوم ، آهن و نفت در راستای تأمین منافع خود استفاده کرده است.

تحولات اقتصادی

اتحادیه اقتصادی و پولی آفریقای غربی (UEMOA) روز دوشنبه اعلام کرد از سال آینده استفاده از «فرانک سی‌.اف‌.ای(CFA)»، یعنی ارز مورد استفاده در دوره ۷۴ ساله استعمار را لغو و واحد پول مشترک و مستقل اکو (ECO ) را جایگزین آن می‌کند. بر اساس سیستم جدید، انتظار می‌رود فرانسه نمایندگان خود را از بانک مرکزی کشورهای آفریقای غربی (BCEAO) و کمیسیون بانکی و شورای سیاست گذاری پولی خارج کند و به نگه داشتن ۵۰درصد از ذخایر ارزی کشورهای آفریقایی در بانک مرکزی فرانسه پایان دهد. در عین حال فرانسه در صورت بروز بحران اقتصادی، کشور ضامن خواهد بود. پائولین تتیلون، رئیس انجمن تحقیق بر سیاست‌های فرانسه در آفریقا در این رابطه گفت: فرانسه تسلط خود را بر پول جدید حفظ خواهد کرد.

تاریخ تاریک

تاریخ فرانسه در آفریقا بسیار بیشتر از یک اشتباه است. با فعالیت های استعمارگرایانه که در سال ۱۵۲۴ آغاز شد ، پاریس بر بیش از ۲۰ کشور در غرب و شمال آفریقا مسلط شد. ۳۵ درصد آفریقا برای ۳۰۰ سال تحت کنترل فرانسه باقی ماند. کشورهایی مانند سنگال، ساحل عاج و بنین در آن سال‌ها به عنوان مراکز تجارت برده فرانسه مورد استفاده قرار می‌گرفتند و از تمام منابع منطقه بهره‌برداری می‌شد.

دوره استعماری قرن پنجم و جنگ‌های استقلال در منطقه قتل عام بیش از ۲ میلیون آفریقایی را دربرداشت. در جنگ استقلال الجزایر از فرانسوی‌ها حدود ۱.۵ میلیون نفر جان باختند. در حالی که دولت پاریس به دلیل سیاست‌های استعماری خود به طور رسمی از الجزایر عذرخواهی نکرده است، وزارت مجاهدین الجزایر اظهار می‌دارد که چهار پرونده مربوط به سال‌های استعمار و دوره پس از استعمار هنوز بین دو کشور در حال تعقیب است و فرانسه از بازگرداندن بایگانی الجزایر که شامل صدها سند و اثر است، به این کشور امتناع می ورزد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.