طبق ادعای وزارت نیرو در پویش «الف. ب. ایران» که نیمه‌دوم امسال شروع شده، قرار است ۲۲۷ پروژه آب و برق در سراسر کشور با هزینه‌ای حدود ۳۳ هزار میلیارد تومان به بهره‌برداری برسد. برای همین منظور وزیر نیرو با سفر به استان‌های مختلف شخصاً پروژه‌های مدنظر را افتتاح می‌نماید.

انتقال آب از دریای عمان چاره‌کار نیست، مصرف را مدیریت کنیم

هاشم رسائی‌فر/

 طبق ادعای وزارت نیرو در پویش «الف. ب. ایران» که نیمه‌دوم امسال شروع شده، قرار است ۲۲۷ پروژه آب و برق در سراسر کشور با هزینه‌ای حدود ۳۳ هزار میلیارد تومان به بهره‌برداری برسد. برای همین منظور وزیر نیرو با سفر به استان‌های مختلف شخصاً پروژه‌های مدنظر را افتتاح می‌نماید.

رضا اردکانیان تاکنون طی ۹ هفته به همین منظور به استان‌های مختلف سفر کرده و دیروز در هفته دهم  پویش «الف. ب. ایران» به خراسان‌رضوی سفر کرد.

• افتتاح پست برق زکریا مشهد

روز گذشته ۱۳ پروژه آبی برقی با سرمایه‌گذاری ۵۷۵ میلیارد تومان در شهرستان‌های مختلف خراسان‌رضوی به بهره‌برداری رسید که از مهم‌ترین آن‌ها پست ۴۰۰ کیلوولت زکریاست.

وزیرنیرو در مراسم افتتاح پست برق زکریا مشهد گفت: وزارت نیرو علاوه بر پروژه‌هایی که امروز افتتاح می‌کند، ۴۶ پروژه آب، برق و فاضلاب شهری و روستایی در استان خراسان‌رضوی با حجم سرمایه‌گذاری بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان در دست بهره‌برداری دارد.

اردکانیان با بیان اینکه هر یک از این پروژه‌ها به طور متوسط از پیشرفت ۵۱ درصدی برخوردار هستند، اظهار امیدواری کرد: بخش عمده‌ای از این پروژه‌ها تا پایان دولت دوازدهم به بهره‌برداری برسد.

وی ادامه داد: علاوه بر پست ۴۰۰ کیلوولت زکریا که نقش مهمی در پایداری شبکه برق این منطقه دارد، عملیات اجرایی پست امام رضا(ع) هم کلنگ‌زنی شد و مطابق برنامه در دو سال آینده به اتمام می‌رسد.

وزیر نیرو با بیان این موضوع که پست امام رضا(ع) از مهم‌ترین سازه‌های صنعت برق در مشهد است، گفت: این پست نخستین پستی است که در منطقه داخلی شهر ساخته می‌شود و نقش تعیین‌کننده در پایداری برق به‌ویژه منطقه حرم مطهر امام‌هشتم(ع) و مناطق اطراف آن دارد.

•         افتتاح سد «زنگانلو»

علاوه بر طرح‌هایی که گفته شد امروز(دیروز) در خراسان‌رضوی در بخش آب و نیز سد «زنگانلو» در درگز که نقش مهمی در تأمین آب شرب و بهداشت منطقه و مصارف صنعتی دارد با سرمایه‌گذاری ۲۱۵ میلیارد تومان به اتمام رسیده و افتتاح می‌شود که کار آبرسانی به ۳۹ روستا با جمعیت ۲ هزار و ۵۰۰ نفر را انجام می‌دهد و هموطنان روستایی از موهبت دسترسی به شبکه پایدار آب برخوردار می‌شوند.

 رضا اردکانیان همچنین در جمع خبرنگاران درباره غیرفعال شدن نیروگاه فردوسی به دلیل بدهی به پیمانکاران گفت: بحث مطالبات یک بحث جدی است و از حدود دو سال پیش که بنده مسئولیت وزارت نیرو را به دست گرفتم، میزان بدهی‌های صنعت آب و برق به پیمانکاران و سازندگان بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان بود. البته باید گفت وزارت نیرو از بدهکارانِ معتبر است به این معنا که طلبکاران در عین مطالبه، مشتاق انجام کار جدید هستند، چرا که اطمینان دارند برق، یک صنعت زیربنایی است که نمی‌توان کار را تعطیل کرد. همچنین پرداخت مطالبات آن‌ها در دستور کار است.

وی با بیان این نکته که موفق شدیم با سازوکارهای قانونی در بودجه سال گذشته و امسال بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومان از مطالبات را تسویه کنیم و این امر ادامه دارد، در خصوص نیروگاه فردوسی تصریح کرد: بحث جابه‌جایی تجهیزات به طور کلی مختص یک نقطه نیست، اما موضوع را پیگیری می‌کنم تا هم مشکلات پیمانکار این نیروگاه تخفیف یابد و هم تعهدات خود را به موقع انجام دهد.

•         آخرین خبرها از انتقال آب دریای عمان

وزیر نیرو در پاسخ به اینکه شرایط انتقال آب دریای عمان در حال حاضر چگونه است، گفت: بحث انتقال آب از دریا به فلات‌مرکزی و سرزمین اصلی از مدت‌ها در دست مطالعه بوده و ۱۷ استان ما می‌توانند یا امکان خواهند داشت از این منبع بهره‌مند شوند. این مطالعات به پایان رسیده و گزارش آن در شورای عالی مطرح شده و به تأیید و تصویب این شورا رسیده است. همزمان با این موضوع ما در همه استان‌ها به تصویب رساندن طرح‌های سازگاری با کم‌آبی را در دستور کار قرار دادیم. براساس مصوبه اسفند ۹۶ هیئت وزیران استان خراسان‌رضوی هم این طرح را به شکل بسیار مناسبی با همکاری همه سازمان‌ها و ارگان‌ها تهیه کرد. این طرح در کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی تصویب شد، به عنوان یک پیش‌نیاز برای تخصیص آب از دریا، چرا که چنانچه ما تمهیدی برای سازگار کردن مناطق مختلف با کم‌آبی نداشته باشیم، این انتقال‌ها هم با صرف مبالغ سنگین و سال‌های زیاد نمی‌تواند چاره اصلی کار باشد. ما باید همزمان مصرف خود را مدیریت کنیم. تخصیص لازم داده شده و منابع آن غیردولتی است. این با سازمان‌ها و بخش خصوصی مثل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌رضوی است که باید پا پیش بگذارند و مطابق ضوابط در جلو بردن طرح پیشگام باشند.

اردکانیان در رابطه با برنامه وزارت نیرو برای کاهش آلودگی هوا اظهار کرد: وزارت نیرو از مدت‌ها پیش درصدد انجام نقش فعال در کاهش آلودگی هوا بوده و استفاده از گاز به جای سوخت‌های مایع برنامه جدی ماست که از همکاری نزدیک با وزارت نفت هم برخوردار هستیم.

وزیر نیرو افزود: یکشنبه هفته جاری در جلسه هیئت وزیران تصمیمات خوبی در این زمینه گرفته شد و انتظار داریم هر چند فصل سرما آغاز شده، همکاران ما در وزارت نفت بتوانند میزان بیشتری گاز برای مصرف به نیروگاه‌ها برسانند تا در کاهش آلودگی هوا تأثیرگذار باشیم. البته باید روند ساخت و به بهره‌برداری رساندن نیروگاه‌های تجدیدپذیر را که انرژی پاک تولید می‌کنند، توسعه دهیم، چراکه این نیروگاه‌ها نقش تعیین‌کننده در کاهش آلودگی هوا دارند.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خراسان نیز در مراسم افتتاح نیروگاه زکریا گفت: اگر پست ۴۰۰ کیلوولت زکریا در تابستان امسال به بهره‌برداری نمی‌رسید، مجبور بودیم در شهر مشهد روزی ۱۰۰ مگاوات خاموشی اعمال کنیم. اگر این پست دو روز دیرتر به بهره‌برداری می‌رسید، مجبور به اعمال خاموشی در شهر مشهد بودیم، اما همکاران ما در ماه رمضان سه شیفت کار می‌کردند.

رضا ریاحی افزود: پروژه ۴۰۰ کیلوولت زکریا در رینگ جنوبی شهر مشهد واقع شده و قرار است بار عمده برق شهر مشهد را تأمین کند. ارزش این پروژه ۵۰ میلیارد تومان بوده و در سه سال گذشته با همت مهندسان این استان به بهره‌برداری رسیده است.

بهره‌برداری از بزرگ‌ترین طرح جایگزینی پساب با آب کشاورزی

همچنین روز گذشته بزرگ‌ترین طرح جایگزینی پساب با آب کشاورزی در کشور با حضور وزیر نیرو در مشهد به بهره‌برداری رسید.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌رضوی در این مراسم گفت: در این راستا ایستگاه پمپاژ شماره ۶ انتقال پساب تصفیه‌خانه خین‌عرب به پرکندآباد مشهد با هزینه‌ای افزون بر ۴۰۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و از طریق بیع‌متقابل با ظرفیت یک‌هزار لیتر در ثانیه ایجاد شده است.

علایی افزود: جایگزینی پساب با آب کشاورزی در راستای تعادل‌بخشی سفره‌های آب‌زیرزمینی، ارتقای کیفی پساب، کاهش مشکلات بهداشتی در حاشیه مشهد، جلوگیری از آلودگی آبخوان‌ها و کمک به تأمین آب مشهد از مهم‌ترین اهداف این طرح به شمار می‌رود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌رضوی همچنین با اشاره به افتتاح ایستگاه پمپاژ مزرعه نمونه مشهد توسط وزیر نیرو ادامه داد: این طرح با هزینه ۲۰۰ میلیارد ریال با هدف جایگزینی پساب با چاه‌های آب کشاورزی مزرعه نمونه در مشهد از طریق اعتبارات دولتی اجرا شده است.

وی گفت: ایستگاه پمپاژ انتقال پساب تصفیه‌خانه‌های اولنگ و التیمور به اراضی مزرعه نمونه و پایاب سد طرق با خط انتقال ۵/۱ کیلومتر از سال ۱۳۹۳ آغاز شده است.

اردکانیان همچنین روز گذشته پنج طرح آب و فاضلاب با هزینه یک‌هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال را افتتاح کرد.

در این مراسم مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد گفت: بهره‌برداری از مخزن ۶۰ هزار مترمکعبی آب و حفاری، لوله‌گذاری، تجهیز و احداث ابنیه ۳۰ حلقه چاه از پروژه‌هایی است که مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

حسین اسماعیلیان افزود: اجرای پروژه نبی‌اکرم(ص)، پهنه‌های B و C و خطوط جمع‌آوری چاه‌ها به طول ۱۰ کیلومتر و اصلاح و توسعه شبکه آب شرب مشهد به طول ۱۲ کیلومتر از دیگر پروژه‌هایی است که بهره‌برداری شد.

وی ادامه داد: همچنین بخشی از شبکه فاضلاب مشهد به طول ۴۸ کیلومتر وارد مدار شد.

گفتنی است، روز گذشته عملیات اجرایی سه طرح آب و فاضلاب در شهرستان سبزوار با حضور اردکانیان آغاز شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.