علی‌رغم تهدید آنکارا به اخراج نظامیان آمریکایی از پایگاه‌هایش در ترکیه، اکنون خبر می‌رسد که پنتاگون حدود صد میلیون دلار بودجه برای ارتقای این پایگاه‌ها در نظر گرفته است.

بودجه صد میلیون دلاری آمریکا برای ارتقای پایگاه‌هایش در ترکیه
به گزارش گروه بین‌الملل قدس آنلاین، نیروی هوایی ارتش ایالات متحده، در بحبوحه تهدیدهای آنکارا به اخراج نظامیان آمریکایی از پایگاه‌های مورد استفاده این کشور در ترکیه، ده‌ها میلیون دلار برای ارتقا و نوسازی این پایگاه‌ها در نظر گرفته است.

به نوشته بخش مجله «وار زون» در وبگاه «دِ درایو»، نیروی هوایی آمریکا اعلام کرده که ده‌ها میلیون دلار بودجه به هشت شرکت مختلف ترکیه‌ای ارائه می‌کند تا زیرساخت‌های پایگاه‌های مورد استفاده آمریکا در ترکیه را ارتقا داده و پروژه‌های عمرانی در دست ساخت در این پایگاه‌ها را طی پنج سال آینده تکمیل کند.

این وبگاه با بیان اینکه آمریکا در پایگاه هوایی «اینجرلیک» حدود ۵۰ بمب اتمی «بی61» مستقر کرده، نوشت: «پنتاگون می‌گوید رقم قراردادهای نیروی هوایی به ارزش مجموع ۹۵ میلیون دلار است... این بیانیه البته مشخص نکرد که هر کدام از شرکت‌های ترکیه‌ای چه میزان بودجه دریافت می‌کنند».

بر این اساس، بیانیه وزارت دفاع آمریکا همچنین توضیح نمی‌دهد که کدام پایگاه‌های مورد استفاده نظامیان این کشور در ترکیه محل پروژه‌های عمرانی خواهد بود اما می‌گوید که این بودجه‌ها فقط محدود به تاسیسات نیروی هوایی می‌شود.


مکان حدودی پایگاه‌های آمریکا در ترکیه

این وبگاه بر اساس آخرین اسناد منتشر شده توسط پنتاگون درباره تاسیسات برون‌مرزی آمریکا در سپتامبر ۲۰۱۷، نوشت ارتش آمریکا (تا آن زمان)‌ هشت پایگاه فعال در ترکیه در اختیار داشت. نیروی هوایی آمریکا با هفت پایگاه، بیشتری تعداد تاسیسات در جمع نیروهای مسلح این کشور در ترکیه را در اختیار دارد.

وبگاه درایو همچنین می‌نویسد: «شرکت‌های ترکیه‌ای که اکنون تحت قرارداد با نیروی هوایی [آمریکا] قرار دارند، می‌توانند کار خود را به صورت روزانه روی پروژه‌هایی مانند آسفالت مجدد جاده‌ها و راه‌های [منتهی به پایگاه‌ها]، نوسازی لوله‌کشی‌های آب و فاضلاب و دیگر کارهای مرتبط با این تاسیسات بر مبنای پروژه‌های ارتش آمریکا، شروع کنند».

بر این اساس، ممکن است که شرکت‌های ترکیه‌ای در طراحی و ساخت ویژگی‌های امنیتی جدید یا بازنگری‌شده برای پایگاه‌های مورد استفاده آمریکا، از جمله اینجرلیک، دخیل شوند.

روابط آمریکا و ترکیه در ماه‌های گذشته به واسطه مجموعه متعددی از اختلافات به شدت پرتنش شده و حتی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا تهدید کرده است که ممکن است اقتصاد ترکیه را «نابود» کند. آمریکا همچنین ترکیه را از برنامه تولید مشترک جنگنده «اف-۳۵» کنار گذاشته و جنگنده‌های فروخته‌شده به این کشور را هم تحویل نداده است.

پیشتر «مولود چاووش‌اوغلو» وزیر خارجه ترکیه تهدید کرد اگر واشنگتن بخواهد تحریم‌های جدیدی بر آنکارا وضع کند، خواستار خروج نظامیان آمریکایی از پایگاه هوایی اینجرلیک و «کورِجیک» می‌شوند. (جزئیات بیشتر)


بخشی از پروژه‌های عمرانی در پایگاه اینجرلیک در سال 2015

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.