اهواز- تامین سوخت برای عشایر جنوب کشور در خوزستان یکی از ضرورت هایی است که رابطه مستقیم با تخریب طبیعت دارد زیرا هنگامی که عشایر سوختی بابت پخت و پز و گرم کردن چادر های خود پیدا نکنند از سر ناچاری دست به طبیعت برده و مجبور به قطع درختان برای تامین نیاز خود می شوند.

جنگل های جنوب از کمبود سوخت می سوزند

قدس آنلاین-گروه استان ها: همه ساله در آستان فصل پائیز با برودت و سرمای هوا در استان های ییلاقی، کوچ عشایر از دهستان «احمدفداله» و «دره کاید» آغاز و عشایر به صورت مالرو از ارتفاعات «سالندکوه» عبور و در شهرستان دزفول مستقر می شوند.

به طور معمول بیش از یک هزار خانوار عشایری از مناطق ییلاقی استان لرستان از مسیر «پل کول» به دزفول کوچ می‌ کنند و این عشایر هشت ماه از سال را در شهرستان دزفول سکونت می کنند.

پل کول ۱۶۵ کیلومتر با شهر دزفول فاصله دارد و آخرین نقطه مرزی دزفول و استان لرستان است.

تخریب جنگل ها

شهرستان دزفول با داشتن حدود ۲۳۰ هزار هکتار جنگل دومین میزان جنگل را در استان خوزستان بعد از ایذه دارد اما بنا بر گفته رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری دزفول این جنگل ها به دلیل اجرای طرح تنفس در شمال کشور و هم چنین تامین نیازهای عشایر مدتی است که زیر تیغ قلع و قمع قرار گرفته است.

 علیرضا فتح‌الهی با اشاره به این موضوع که در حال حاضر شاهد تخریب در جنگل های منطقه هستیم ابراز می کند: با توجه به طرح تنفس جنگل‌های شمال، کاهش واردات چوب و تامین نشدن چوب کارخانه‌ها، تقاضاها برای چوب از شمال به سمت خوزستان به ویژه دزفول آمده اند.

وی با بیان اینکه قیمت چوب حدود هشت برابر شده و همه برای قطع و فروش درخت انگیزه پیدا کرده اند بیان می کند: نهادهای مختلف نیز به بهانه‌های واهی از جمله خطر سقوط درختان بر روی کابل‌های برق و مسیر جاده درخواست قطع درخت می‌دهند.

وی با بیان اینکه خوشبختانه در دزفول زغال‌گیری نداریم و کوره زغال تاکنون در منطقه مشاهده نشده است  می افزاید: این در حالی است که از چوب‌های افتاده برای مصارف شهری یا روستاهای اطراف و عشایر استفاده می شود.

فتح الهی با اشاره به این نکته چوب‌های جنگلی خشک شده و افتاده را فقط می توان در حد متعارف و برای مصارف جنگل نشین‌ها استفاده کرد ادامه می دهد: متاسفانه به دلیل تغییرات اقلیمی، کشت اراضی مرتعی، تخریب جنگل‌های پایین دست، چرای بی رویه و مصرف بذر سبز شده توسط دام، تخریب‌ جنگل‌ها شدت یافته است.

ضرورت تامین سوخت عشایر

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری دزفول تامین سوخت عشایر را با تخریب جنگل ها دارای ارتباط مستقیم می داند و می گوید: با توجه به اینکه تامین سوخت مناطق عشایری و سخت‌گذر دزفول از طریق ثبت‌نام اینترنتی انجام می‌شود و افراد بسیاری با این موضوع مشکل دارند، پیگیری‌های زیادی برای تامین سوخت مورد نیاز این مناطق در سال گذشته انجام شد.

فتح‌الهی ادامه می دهد: متاسفانه سال گذشته عشایر به دلیل نبود نفت مجبور به چوب‌سوزی شدند و در مواردی که نتوانستند چوب خشک تهیه کنند اقدام به قطع درختان کردند که همین موضوع موجب شد تا میزان خسارن به جنگل ها افزون بر ۲۰۰ میلیارد ریال برسد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر این رقم به دلیل تامین نشدن سوخت مناطق کوهستانی و عشایر به یک هزار میلیارد ریالرسیده است ادامه می دهد: عشایر برای حمام، گرم‌کردن و پخت و پز نیاز به نفت یا گاز دارند که در صورت تامین نشدن، تخریب جنگل ادامه خواهد داشت لذا اگراعتبار موردنیاز برای تامین کپسول گاز و انجام جریان پخت نان انجام شود، تخریب جنگل و چوب‌سوزی کاهش می‌یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.