یک عضو کمیسیون انژری مجلس شورای اسلامی از طرح سوال خود از وزیر نفت درباره نقش بنزین در آلودگی هوا خبر داد و گفت که این سوال از سوی هیات رئیسه به کمیسیون انرژی ارجاع شده است.

سوال از وزیر نفت درباره نقش بنزین در آلودگی هوا

قدس آنلاین: علی بختیار اظهار کرد: متاسفانه تعدادی از پالایشگاه‌های ما رعایت جهات زیست محیطی نکردند و بخشی از آلودگی هوای تهران و کلانشهرها ناشی از عدم رعایت استانداردهای زیست محیطی است دلیلش هم این است که ما در کل کشور قیمت یکسانی داریم و برای برخی از پالایشگاه‌ها استفاده از کاتلیست‌ها مقرون به صرفه نیست در حالی که بخشی از پالایشگاه‌ها از آن استفاده می‌کند.

وی با بیان این که «پالایشگاه ستاره خلیج فارس بنزین با کیفیتی را تولید و صادر می‌کند» یادآور شد: در مقابل برخی از پالایشگاه‌های دیگر بنزین بدون کیفیت و بدون رعایت استانداردهای زیست محیطی تولید می‌کند که همین امر باعث آلودگی هوا آن هم در شرایط وارونگی هوا می‌شود.

بختیار یادآور شد: ما هم در بنزین و هم در گازوئیل که مربوط به خودروهای سبک و سنگین است دچار مشکل هستیم به همین دلیل من سوالی را از وزیر نفت مطرح کردم تا ایشان راجع به نقش بنزین در آلودگی هوا به نمایندگان توضیح دهد. این سوال روز یکشنبه تحویل هیات رئیسه مجلس شد و هیات رئیسه آن را به کمیسیون انرژی ارجاع داد که قاعدتا بعد از تعطیلات هفته آینده در دستور کار کمیسیون قرار می‌گیرد.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: رگولاتور پالایشگاه‌های کشور شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی است که باید نظارت لازم را انجام دهد و سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان متولی امر محیط زیست در کشور موظف است تهمیدات لازم را در این زمینه داشته باشد.

بختیار با بیان این که «به گفته شهرداری تهران ۳۵ درصد آلودگی هوا  مربوط به صنایع آلاینده است» گفت: این صنایع باید به شعاع ۱۲۰ کیلومتری از تهران منتقل شود. اما متاسفانه نه تنها این جابجایی صورت نگرفته بلکه همین الان ما شاهد توسعه صنایع در اطراف تهران هستیم در حالی که اگر خودروسازی‌های بزرگ و صنایع آلاینده‌ را به شهرستان‌ها ببریم هم شهرستان‌ها را آباد می‌کنیم و در آن جا اشتغال پایدار ایجاد می‌کنیم هم تمرکز جمعیت را از تهران می‌گیریم و هم معضل بزرگ تهران و ترافیک و آلودگی پایتخت حل خواهد شد.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.