کیم جونگ اون رهبر کره شمالی چندی قبل از سورپرایزی برای آمریکا در ماه ژانویه خبر داده بود؛ سورپرایزی که به زعم برخی مقامات ارتش آمریکا آزمایش یک موشک بالستیک دوربرد توسط کره شمالی خواهد بود؛ دونالد ترامپ اما این مسئله را باور ندارد و گفته است که شاید رهبر کره­ شمالی قصد دارد هدیه‌ای زیباتر به او بدهد.

هدیه غیرکریسمسی «مرد موشکی» به «پیرمرد خرفت»

به گزارش خبرنگار بین الملل قدس آنلاین، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در این باره اینگونه اظهار نظرکرده است که «شاید سورپرایز کیم یک هدیه قشنگ باشد».

اشاره رئیس­ جمهوری آمریکا به اظهار نظر اخیر کیم جونگ اون است که گفته بود برای آمریکا در ماه ژانویه یک سورپرایز دارد. به همین دلیل در آمریکا به آن هدیه کریسمس «اون» می­‌گویند.

طبق گزارش روزنامه نیویورک تایمز، مقامات ارتش آمریکا گفته­ اندکه انتظار دارند کره­ شمالی در کریسمس یک موشک بالستیک دوربرد را آزمایش کند اما دونالد ترامپ این مسئله را باور ندارد و در پاسخ به این پرسش که اگر پیونگ­ یانگ یک موشک جدید در ایام کریسمس شلیک کند، چه واکنشی خواهد داشت؟ گفت که "شاید رهبر کره­ شمالی قصد دارد هدیه ­ای زیباتر به من بدهد." 

در عین حال ترامپ که در اقامتگاه خود در مارالاگو ایالت فلوریدا در حال سپری کردن تعطیلات جشن سال نو میلادی است، گفت: «خواهیم دید که غافلگیری چه خواهد بود و به طور کامل به آن رسیدگی خواهیم کرد». ترامپ افزود: "شاید هدیه ­ای که قرار است برای من بفرستد، یک گلدان زیبا باشد نه یک آزمایش موشکی؛ احتمال دارد که من یک گلدان هدیه بگیریم. شاید من هم برایش یک هدیه زیبا بگیرم."

به نوشته سی ­ان­ ان، اگرچه ادبیات به کار گرفته شده از سوی ترامپ همراه با شوخی بوده است اما کره ­شمالی با زبانی غیرکریسمسی آمریکا را تهدید کرده که یک هدیه برای این کشور خواهد فرستاد. این اشاره رئیس‌جمهوری آمریکا به نگرانی‌هایی است که می‌گوید ممکن است پیونگ‌یانگ در حال آماده‌سازی برای انجام یک آزمایش موشکی جدید باشد. کره شمالی از سال ۲۰۱۷ آزمایش این نوع موشک‌ها همراه با آزمایش‌های هسته‌ای را متوقف کرده است.

کره شمالی چندی پیش به کاخ سفید هشدار داد تا پایان سال جاری میلادی پیشنهاد عملی خود را برای خلع سلاح اتمی و برداشته شدن تحریم‌های این کشور ارائه دهد، در غیر این صورت با واکنش غیره منتظره‌اش که آن را «هدیه کریسمس» توصیف کرده، روبرو خواهد شد. یک منبع نزدیک به کره شمالی به شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان گفته است احتمالا پیونگ‌یانگ موضوع هسته‌ای را از مذاکرات با واشنگتن خارج کند و موضع سخت‌گیرانه‌تری نسبت به آمریکا در پیش بگیرد. رهبران آمریکا و کره­ شمالی طی یکسال گذشته سه بار با هم دیدار کرده‌اند، اما کره شمالی می‌گوید کاخ سفید حاضر به دادن هیچ امتیازی در مذاکرات نیست و سیاست «خصمانه همیشگی» خود را ادامه می‌دهد. آمریکا این ادعا را رد کرده و گفته است در مذاکرات انعطاف‌پذیر است.

تنش‌های لفظی میان دو کشور اخیرا اوج گرفته‌است. پیش تر ترامپ رهبر کره­ شمالی را «مرد موشکی» و کیم جونگ اون، رئیس‌جمهوری آمریکا را «پیر خرفت» خطاب کرده بود.  در این شرایط استیون بیگان، نماینده ویژه آمریکا در امور کره ­شمالی، روز ۲۵ آذر در سفر به کره جنوبی گفت واشنگتن ضرب‌الاجلی برای مذاکرات نمی‌پذیرد و آماده گفت‌وگو درباره همه موضوعات مورد علاقه میان طرفین هستیم. ترامپ به رهبر کره شمالی هشدار داده‌ است: «اگر رفتاری خصمانه انجام دهد، در واقع همه چیز را از دست خواهد داد».

وزیر دفاع آمریکا هم پس از تهدید کره ­شمالی گفته است که حتی همین امروز هم آمریکا آماده جنگ با پیونگ ­یانگ است.  مورگن اورتگاس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا هم با رد ادعای گفته ­های مقامات پیونگ­ یانگ، تصریح کرد که هیات ایالات متحده ایده‌های خلاقانه‌ای را با هیات کره­ شمالی مطرح و مذاکرات خوبی داشته است. در مقابل کره شمالی این ادعا را رد کرده و گفته از آن به بعد هیچ مذاکره‌ای میان هیات‌های دو کشور انجام نشده است. اورتگاس اما می‌گوید آمریکا و کره­ شمالی نمی‌توانند به تنهایی طی یک روز مذاکره بر تمامی میراث ۷۰ ساله جنگ و دشمنی فایق آیند. اینها مسائل اساسی هستند و پرداختن به آنها نیازمند تعهد جدی از سوی دو کشور است. ایالات متحده چنین تعهدی را دارد.

انجام یک سری از آزمایش ­های موشکی که از سوی مقامات کره ­شمالی نیز تایید شده است، به گفته کارشناسان به نظر می ­رسد که مقدمه یک واقعه بزرگ برای روز ۳۱ دسامبر باشد. فرمانده نیروی هوایی اقیانوس آرام می­ گوید: «این احتمال وجود دارد که کر­ه­ شمالی بتواند یک موشک برد بالا را آزمایش کند. به گفته سی­ان­ان، ترامپ با همتایان چینی و ژاپنی خود در این­باره صحبت کرده است.

بازگشت به مشاجره با کره­ شمالی، کوشش­های پر از دست­انداز ترامپ را برای برقراری روابط عادی با کیم جونگ اون، خنثی می­کند. ترامپ پیشتر نامه­ های «اون» را نامه ­های عاشقانه خطاب کرده بود. به نظر می ­رسد اما ترامپ که در تعطیلات کریسمی به سر می­ برد، نگرانی چندانی از تهدیدهای رهبر کره­ شمالی ندارد. او می­گوید که مشتاق سورپرایز رهبر کره­ شمالی است. این در حالی است که تهدیدهای رو به رشد کره­ شمالی نگرانی­ هایی را در داخل کاخ سفید ایجاد کرده است. این تهدیدها در شرایطی افزایش یافته است که تیم ترامپ در حال آماده­ سازی کارزار انتخاباتی وی برای سال ۲۰۲۰ است. با اینکه بارها رابطه بین ترامپ و کیم جونگ اون مورد پرسش بوده اما وی از پاسخ صریح به آن خودداری کرده است.

اینگونه که از قرائن پیداست، ترامپ اصلا اهمیتی به این سخنان نداده است و در مقابل تلاش خود را روی حملات لفظی ­اش به دموکرات­ها معطوف کرده است. در این زمینه ترامپ پس از پایان کنفرانسش با سربازان گفت: «آنها (دموکرات­ها) باید به یک سالی که گذشت نگاه کنند و ببینند چه بلایی سر کشور آورده ­اند.» او سپس با اشاره به خود گفت: «خوشبختانه ما یک رئیس­ جمهوری داریم که می­ تواند تمامی این مسائل را شخم بزند».

از زمان خارج شدن ترامپ از واشنگتن، وی سعی کرده است روی دموکرات­ها و پرونده استیضاح تمرکز داشته باشد. او در حالی در قامت یک قهرمان زخمی و گرسنه وارد «پالم بیچ» شد که چندین هفته جنگ و گریز با دموکرات‌­ها او را خسته کرده بود.  ترامپ به محض ورود به «پالم بیچ» در میان خبرنگاران حضور یافت وخطاب به دموکرات­‌ها گفت: "شما پلیس ‌های کثیفی دارید و آنها را مامور جاسوسی از کارزار انتخاباتی من کرده‌اید؛ آنها دست به کارهای وحشتناکی زده اند که در تاریخ این کشور، این میزان جفا در حق هیچکس صورت نگرفته است و این بسیار غم­ انگیز است".

دونالد ترامپ در حالی وارد استراحتگاه خود شد که از طرف نزدیکان خود همچون «سارا سندرز»، سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید و «لورا اینگراهام» مجری محبوبش در شبکه فاکس نیوز و «دونالد ترامپ جونیور» مورد استقبال قرار گرفت.

به نوشته گاردین، پیشتر ترامپ با حضور در یک گردهمایی پر شور در جمع جوانان هوادارش علیه قطعنامه تغییر اقلیم و آب و هوایی پاریس صحبت کرد و عمده انتقادهای وی به آسیاب‌­های بادی بود که آنها را بیمصرف و کم­ عمر و هزینه‌بر خواند. البته به گفته کارشناسان سخنان وی غیرکارشناسی و بدون پشتوانه اطلاعاتی بوده است. به عنوان مثال ترامپ گفته که عمر آسیاب­‌های بادی به ۱۰ سال میرسد، این در حالی است که متوسط عمر آنها ۲۰ سال است.

دونالد ترامپ سومین رئیس­ جمهور در تاریخ آمریکا است که استیضاح شده و قرار است در سال جدید میلادی مجلس سنا به پرونده استیضاح وی به دو اتهام برتری دادن منفعت شخصی بر منافع ملی و اخلال در تحقیقات مجلس نمایندگان محاکمه شود؛ البته به اعتقاد بسیاری از کارشناسان بعید است که ترامپ در این مجلس سنا که اکثریت آن را جمهوری­ خواهان و همحزبی‌های وی تشکیل می‌دهند با مشکل مواجه شود. 

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.