زنجان -رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران گفت:۳۹درصد واحدهای معدنی به دلیل عدم وجود بازار مناسب تعطیل اند.

بخش اعظمی از معادن کشور توسط بخش دولتی اداره می شود

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین:رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران بعد از ظهر روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران استان زنجان  گفت: شورای عالی معادن با بررسی پرونده های معادن رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران درصدد حل مسائل مختلف مطروحه دز این زمینه دارد و در این راستا در استان زنجان ۲۰پرونده معادن طی چند روز حضور در استان بررسی شد و هیچ پرونده بررسی نشده در شورای معادن کشور وجود ندارد.

اسماعیلی با بیان  اینکه متاسفانه تعداد پرونده هایی که به شورا معادن رسیده است زیاد است گفت: :برخی از پرونده‌ها تا یک سال و نیم در  نوبت بررسی شورا قرار می‌گیرند.

 وی ادامه داد:با پیشنهاد شورای معادن طی  سفر چند روزه به استان های مختلف  علاوه بر بررسی مسائل مربوط به هر استان ۱۸۰ پرونده مربوط به استان‌های مختلف را بررسی کردیم و با بررسی ۱۵۰ پرونده دیگر بررسی پرونده‌های معادن در سراسر کشور به پایان خواهد رسید.

 وی با اشاره به اینکه در استان  حدود ۸۸۰  نفر عضو  سازمان نظام مهندسی معدن  هستند  اذعان داشت:  بیش از ۳۳۰نفر پروانه اشتغال دارند و در مجموع ۳۳درصد اعضا پروانه اشتغال دارند که در مقایسه با کشوری رقم خوبی است.

 اسماعیلی با تاکید بر این که همکاری خوبی بین سازمان نظام مهندسی معدن و سازمان صمت و بخش خصوصی حاکم است اظهار داشت؛استان زنجان در بخش  صنایع معدنی در کشور پیشرو است.

اسماعیلی بااذعان به اینکه کیفیت پایین ماده معدنی  حدود۱۶درصد واحدهای تعطیل را بخود اختصاص داده است افزود: مشکلات مربوط به محیط زیست ۲درصد ،نبود تجهیزات یک درصد اختلاف بین شرکا نیز یک درصد تعطیلی معادن را به خود اختصاص داده است.
وی  ابطال پروانه ۵ درصد، معارضین محلی۱۲درصد، آماده سازی جهت تجهیز۶ درصد ،اکتشافات نیاز به تکمیل ۱۲ درصد، نبود بازار مناسب ۳۹ درصد، مسائل فنی   نیز ۳درصد تعطیلی واحدهای معدنی را شامل می شود.
 رئیس سازمان نظام مهندسی معدن در پاسخ به سوال خبرنگار ما  در خصوص معدن انگوران نیز گفت:از نظر ما معدن انگوران در حال کار است و ما مجموعه کارهای فنی را دنبال می‌کنیم وسیاست گذاری و تصمیم گیری  معادن برعهده ما نیست.
 اسماعیلی یادآور شد:وظیفه سازمان نظام مهندسی مراقبت و برداشت  فنی و کارشناسی  معادن  است.
وی در پاسخ به این سوال خبرنگار قدس آنلاین که آیا با اتمام عمر معدن انگوران معدن جایگزینی در کشور وجود دارد یا خیر  افزود: معدنی که در خاورمیانه حرف اول را می زند  معدن مهدی آباد یزد است   که به بخش خصوصی سپرده شده است در حال حاضر فعالیت می کند  و صنایعی که در کشور ما ایجاد شده ومواد اولیه آنها سرب و روی است  نباید نگران باشند.
 وی در توضیح اینکه  حدود ۸۰شرکت فعال روی  در استان با اکسیده کار می کنند در صورت عدم  فعالیت معدن انگوران به هر دلیلی سرنوشت شرکتهای فعال استان چه خواهد بود.ادامه داد: مجموعه معادن استان معادن کوچکی هستند و معادن سرب  و روی  زیادی هستند که اکتشاف می شوند و جای  نگرانی نیست، گرچه صنایع باید تجهیزات خود را به روز کنند.
 اسماعیلی با اشاره به اینکه اگر تشخیص بر این بود که طی چند سال  آینده ذخایر معدن انگوران به اتمام می رسداظهارداشت: واحدهای صنایع چاره‌ای ندارند تا تجهیزات  خود رابه سولفوره تغییر دهند.
 وی خاطرنشان کرد: در سطح کشور بیش از ۹۰ درصد معادن بزرگ ما در دست بخش خصوصی است  ولی در پروانه های بهره برداری در سنگ آهن بیش از ۸۰درصد  در دست بخش دولتی است.
اسماعیلی یاد آور شد:مجموعه گل گهر، چادر ملو و سنگان بیش  از ۸۵درصد سنگ آهن کشور را دارد.
 وی ادامه داد:ما  رضایت چندانی از این وضعیت نداریم چرا که دولت نباید هیچ تصدی گری داشته باشد ومعادن را به بخش خصوصی واگذار کند ولی همچنان  به  عناوین مختلف معادن در دست بخش های دولتی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.