رئیس بنیاد نخبگان خراسان رضوی گفت: بسیاری از افراد به رزومه‌سازی و تولید مقاله پرداخته‌اند و حتی در این زمینه از کشورهای پیشرفته نیز پیشی گرفته‌ایم که این امر بلای جان کشور شده است.

تولید مقاله برای رزومه‌سازی بلای جان کشور/ کشورهای پیشرفته در تولید علم سرآمد نیستند

به گزارش قدس آنلاین، رضا لطفی در نشست «از ایده تا عمل» با موضوع بررسی مطالبات مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب که در دفتر نهاد رهبری در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: وقتی به واسطه تولید مقالاتی که هیچ کاربردی برای جامعه ندارد به این باور برسیم که خیلی خوب پیشرفت کرده‌ایم، دیگر برای مسائل لازم کشور تلاش نخواهیم کرد.

وی ادامه داد: در حوزه تولید علم پیشرفت‌های بسیار داشته‌ایم ولی چه مقدار از این علم نافع بوده و به حل مسائل اساسی کشور منجر شده است؟

عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: نقطه مقابل اخلاص در عمل، رزومه‌سازی است که بیشتر به اعداد و ارقامی خلاصه می‌شود که کاری از پیش نمی‌برد و باید به این نکته توجه داشت که کشورهای پیشرفته در تولید علم سرآمد نیستند و بیشتر به دنبال تربیت نیروی متخصص و مدیر هستند، باید ارزش و ارزش آفرینی دوباره تعریف گردد.  

در جنگ اقتصادی به سر می‌بریم اما فقط برای پنج بازیکن سرخابی حدود ۲۰ میلیارد تومان هزینه پرداخت می‌شود

لطفی افزود: در میان یک دوگانگی قرار گرفته‌ایم و اعلام می‌کنیم در جنگ اقتصادی به سر می‌بریم و آن وقت فقط برای پنج بازیکن سرخابی حدود ۲۰ میلیارد تومان هزینه پرداخت می‌شود. با این رقم می‌توان استارتاپ‌های بسیار به راه انداخت و حمایت کرد که نتیجه آن پیشرفت کشور است ولی انگار هنوز این جنگ اقتصادی را باور نکرده‌ایم.

وی ادامه داد: دانشگاه‌ها ارتباطی با جامعه پیدا نکرده‌اند و فناوری‌های تولید شده توسط مردم مورد استفاده قرار نگرفته است.

وقتی توانایی ساقط کردن پهپاد متجاوز را داریم چرا در تولید خودرو ناکارآمدیم

وی گفت: بسیاری از افراد می‌پرسند، وقتی توانایی ساقط کردن پهپاد متجاوز را داریم چرا در تولید خودرو ناکارآمد هستیم که موجب آلودگی هوا و مصرف زیاد بنزین شده و همچنین حوادث منجر به جرح و فوت به واسطه استفاده از این خودروها بسیار است.

لطفی افزود: مسئله‌هایی که ارزش حل کردن دارند در دانشگاه کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد و بیشتر مقاله‌ها برای گرفتن ترفیع تولید می‌شوند، کمتر به مسائلی که ارزش فکر و تحلیل دارد در دانشگاه‌ها پرداخته می‌شود در حالی که پروژه‌های تحقیقی سایر کشورها مسئله محور است.

وی ادامه داد: نیاز به اصلاح طرز تفکر و سبک زندگی وجود دارد و باید به سوی اقتصاد دانش بنیان حرکت کرد.

این استاد دانشگاه گفت: مهمترین ظرفیت امید بخش کشور ما نیروی انسانی است که مستعد و کارآفرین و با زیربنای عمیق و اصیل دینی تربیت شده‌اند.

وی افزود: در خودباوری، دچار افراط و تفریط هستیم، بسیاری از جوانان به فکر رفتن از کشور هستند ولی نمی‌دنند چرا، جوانان نباید بدون آگاهی قصد خروج از کشور را در پیش گیرند.

رئیس بنیاد نخبگان خراسان رضوی اظهار داشت: باید در مصرف سرمایه‌های خود صرفه‌جویی کنیم و در عین حال زمان کار مفید و مطالعه را افزایش دهیم.

وی گفت: باید بپذیریم دستیابی به فناوری‌های برتر، صبر و هزینه زیاد می‌طلبد و باید برای به دست آوردن تکنولوژی از این دو ابزار استفاده کرد.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.