رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: در جریانات سال جاری مانند سیل و آلودگی هوا، بخش قابل توجهی ناشی از ترک فعل‌ها بود، دستگاه‌های اجرایی وظایفی داشتند که انجام ‌ندادند از این رو سازمان بازرسی ورود داشته، بررسی کرده و موارد متعددی به عنوان متخلف معرفی شده‌اند.

ورود سازمان بازرسی به موضوع آلودگی هوا و معرفی متخلفان

به گزارش قدس آنلاین، حجت‌الاسلام حسن درویشیان شب گذشته  در جلسه شورای اداری استان در استانداری خراسان رضوی، اظهار کرد: نظارت از حکمرانی و مدیریت خوب جزو لاینفک مدیریت مطلوب و اسلامی است، گرچه در همه نظام‌ها یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که مورد توجه بوده و اگر به آن توجه کافی شود، آثار و برکات زیادی دارد، موضوع نظارت است، البته نظارت نه به معنای عدم اعتماد به دیگران و کسانی که مشمول نظارت می‎‌شوند.

وی افزود: وقتی مدیری را منصوب می‌کنید حتما به او اعتماد دارید و حتما شایستگی‌های لازم را دیدید که به این پست منصوب کردید، اما برای تداوم آن اعتماد بر او نظارت می‌کنید. لازمه تداوم این اعتماد نظارت است. نظارت برای کمک به دستگاه‌ها و مدیران اجرایی در انجام مسئولیت‌ها و ماموریت‌های قانونی آنها بوده و نگاه ما به نظارت این است که حتما همه مدیران و دستگاه‌ها باید به این وظیفه مهم توجه کنند.

درویشیان ادامه داد: تنها وظیفه یک دستگاه نظارتی بیرونی نیست، بلکه مدیران اجرایی برای این وظیفه نظارتی خود مورد سوال ‌واقع خواهند شد. یکی از کارهای انجام نشده این است که اگر سوءجریان، ایراد و انحراف از ضوابط و مقررات در دستگاهی مشاهده می‌شود باید اولین سوال را از مدیر انجام داد که وظیفه نظارتی را انجام داده یا نه، اگر خوب انجام دهد، شاید نظارت بیرونی لازم نباشد. اهمیت نظارت برای دستگاه‌ها و مدیران در تمام سطوح و دستگاه‌های خارجی نظارت پیش‌بینی شده که کمک می‌کند تا دستگاه‌ها در مسیر صحیح خود حرکت کنند.

سازمان بازرسی امسال به موضوع سیل و آلودگی هوا ورود داشته و موارد متعددی به عنوان متخلف معرفی شده‌اند

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه نظارت و بازرسی به معنای توقف نیست، بلکه کمک به تسریع در انجام مسئولیت‌ها است، عنوان کرد: در قانون سلامت نظام اداری هر فعل و ترک فعل، فساد محسوب می‌شود. گاه ترک فعل‌ها خسارت بیشتری از اقدام خلاف برای آن مجموعه و کشور دارد.

وی بیان کرد: نظارت به معنای بررسی عملکرد و اقدامات دستگاه‌ها و تطبیق با چیزی است که باید انجام می‌شد. اگر باید فرایند تسهیلاتی ظرف ۱۰ روز، کمتر یا بیشتر، طی می‌شد، اما نشده، باید مورد سوال و بررسی قرار گیرد. یکی از اشکالاتی که در نطام اداری با آن مواجه هستیم، این است که علیرغم اینکه مقام معظم رهبری چند سال قبل سیاست‌های کلی اصلاح نظام اداری را ابلاغ کردند، اما اتفاق قابل توجهی نیفتاد و هنوز شاهد مشکلات ساختاری در نظام اداری هستیم که این مشکلات موجب تخلف، فساد و ناکارآمدی شده است.

درویشیان با اشاره به اینکه یکی از اقداماتی که در اولویت کاری ما قرار دارد، شناسایی و اصلاح بسترها، گلوگاه‌ها و منشاءهای فساد است، تصریح کرد: گاه برخی مسایل به برخی قوانین ناکارآمد ما بر می‌گردد که منشاء فسادها و ناکارآمدی هستند. اگر امروز در خصوصی‌سازی و واگذاری‌ها با اشکال، ایراد و فساد مواجه هستیم و مصادیق متعددی نیز داریم، بخشی مربوط به ساختار خصوصی‌سازی است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور اضافه کرد: زمین به عنوان یک مولفه در واگذاری واحدهای تولیدی با قیمت‌های بالا، در برخی مناطق ارزش بالایی دارد، فرد نمی‌گوید که می‌خواهد تغییر کاربری دهد، بلکه می‌گوید قصد راه‌اندازی دارد، بنابراین زمین با قیمت پایین داده می‌شود، اما بعد از مدتی آن واحد تعطیل شده و تعدادی کارگر گرفتار می‌شوند، بعد از آن دستگاه قضایی و احرایی باید دنبال حل مشکل باشد.

وی خاطرنشان کرد: منظورم این نیست که خصوصی‌سازی انجام نشود، بلکه این یکی از اشکالات است. اشکالات متعدد و علل زیادی وجود دارد، به همین دلیل واگذاری‌های ناموفق داریم. چرا کارکنان هپکو، دشت مغان تبریز و ... باید به کف خیابان بیایند؟ این به اشکالاتی برمی‌گردد که باید ساختار آن اصلاح شود.

درویشیان با بیان اینکه فرایندهای طولانی و رفت و آمدهای مستمر برای اخذ مجوز از دستگاه‌ها و ادارات گوناگون موجب می‌شود که اتفاقاتی برای یک کار اقتصادی رخ دهد، ارتباطاتی برقرار شود و فساد شکل بگیرد، ادامه داد: حتما در کنار شناسایی بسترهای فسادزا و گلوگاه‌ها، باید با عواملی که به دنبال فرصت فساد هستند و از این وضعیت کشور که مردم مشکل اقتصادی و معیشتی دارند، با بهانه‌دور زدن تحریم‌ها به دنبال پر کردن جیب خود است، برخورد لازم صورت گیرد.

گاه تاثیر فسادهای غیر مالی در ناامیدی مردم بیشتر از فسادهای مالی است

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: هیچ ایرانی موافق نیست که عده‌ای فساد انجام داده و حقوق مردم را تضییع کنند. فساد نیز صرفا مالی و اقتصادی نیست، گاه فساد اداری بوده که موجب نارضایتی مردم می‌شود. عدم انجام وظیفه و سهل‌انگاری، فساد است. گاه تاثیر این فسادهای غیر مالی در ناامیدی مردم بیشتر از فساد مالی و اقتصادی است.

وی بیان کرد: یکی از رویکردهای جدی و خواهش ما از مدیران، تقویت نظارت‌های درون دستگاهی است که مطالبه نیز خواهیم کرد تا وظیفه خود را درست انجام دهند. اگر تخلف صورت گیرد، مسئول باید پاسخگو باشد. رویکرد دیگر حمایت از تولید و سرمایه‌گذاری سالم است. برخی پوشش سرمایه‌گذاری دارند اما در واقع کارشان سرمایه‌برداری است.

درویشیان افزود: در استان خراسان رضوی به برکت حضور آقای رزم‌حسینی و همت همکاران این طرح بسیار امیدوارکننده بوده و می‌تواند الگویی در کشور باشد که ۱۲۸ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شروع شده و در حال انجام است. استان بیش از این نیز ظرفیت دارد، باید کمک کرد تا اشتغال محقق و امنیت اقتصادی به طور کامل برقرار شود که سرمایه‌گذار احساس امینت کند.

بیش از  ۵۰۰ واحد تولیدی از زمان ریاست جدید قوه قضاییه فعال شده است

رئیس سازمان بازرسی کل کشور ادامه داد: باید از مدیرانی که در جهت حمایت از این نوع تولید و سرمایه سالم تلاش می‌کنند، حمایت کنیم. در سازمان بازرسی دفتری را ایجاد و تقویت کردیم و دستورالعمل آن را به استان‌ها ابلاغ کردیم تا سراغ تولیدکننده برویم و ببینیم مشکل چیست، اشکالات ساختاری و اساسی را منتقل کرده و کمک کنیم. از زمانی که آقای رئیسی مسئول قوه قضاییه شدند، بیش از ۵۰۰ واحد تولیدی با کمک قوه قضاییه فعال شده‌، مخصوصا در سفرهای استانی بسیاری از این واحدها که ‌مشکل جدی دارند، ریاست قوه قضاییه دستور بررسی می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه موضوع‌ دیگری که دنبال تحقق آن هستیم، ارزیابی عملکرد دستگاه‌ها و ‌پایش سلامت اداری در کشور است، تصریح کرد: مقدمات این کار را را فراهم کردیم و سال آینده ارزیابی همه دستگاه‌های اجرایی را انجام می‎دهیم. موضوع دیگری که مورد پیگیری و بررسی و اولویت ما بوده، تغییر رویکرد بازرسی به نظارتی در سال جاری و آینده است. بازرسی را خواهیم داشت اما نظارت به موقع و کارآمد مخصوصا در موضوعات مهم و مسایل کلان کشور می‎‌تواند به نظام اداری و اجرایی کمک کرده و پیشگیری کند.

درویشیان اضافه کرد: پیشگیری و اصلاح امور قبل از اینکه اتفاق، انحراف و فسادی رخ دهد، مهم‌تر است، بنابراین نظارت حین یکی از موضوعات در دستور کار ما در سال آینده است. در حال حاضر باید در تصمیم‌سازی‌ها و تصمیمگیری‎ها کمک کنیم و اگر در موضوعی لازم است، هشدار و تذکر داده شود. انتطار ما از مدیران و دستگاه‌های اجرایی این است که از نظارت استقبال کنند تا فرهنگ نظارت‌پذیری در کشور تقویت شود.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: یکی از موضوعاتی که از روز اول ورود کردیم، سامانه‌های جامع مالیاتی است که از سال ۸۱ شروع شده اما تاکنون تکمیل نشده، در حال پیگیری هستیم، چندین جلسه با سازمان امور مالیاتی و عوامل دیگر برگزار کردیم، جدول زمانی خواستیم که قرار است بسیاری از بخش‌ها تکمیل شود تا مالیات‌ها از طریق این سامانه شناسایی شوند.

۲۲۰ هزار میلیارد تومان مالیات قطعی شده معوق تا ابتدای آذر داریم

وی خاطرنشان کرد: منابع زیاد مالیاتی در کشور داریم که از دادن مالیات فرار می‌کنند. اگر از این منابع به درستی مالیات گرفته شود، شاید نیاز نباشد که از کارکنان دولت مالیات بگیریم. سقف مالیاتی که ‌مجلس تصویب می‌کند، جواب نمی‎‌دهد. این موضوع جزو اولویت‌های ما است. تا اول آذر ۲۲۰ هزار میلیارد تومان مالیات‌های قطعی شده معوق داشتیم که ۳۳ هزار میلیارد تومان مربوط به کارت‌های اجاره‌ای است و در حال پیگیری آن هستیم.

درویشیان بیان کرد: نظارت‌های الکترونیک جزو اولویت‌های ما بوده که به جد پیگیری می‌کنیم، از جمله سامانه‌های تجارت که اگر فعال شود، هوشمند و قابل رصد باشد، از بسیاری فسادها جلوگیری می‌شود. تلاش ما پیگیری و نظارت‌های الکترونیکی و هوشمند است.

سه چهارم نیروهای یک دستگاه ما توصیه‌ای هستند

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: نظام استخدام از همان نکاتی است که اگر به سیاست‌های کلی نظام اداری توجه شود، باید تمام این اشکالات در آن اصلاح شود که یکی نظام عزل و نصب‌ها، و ارزیابی‌های شایسته‌سالاری است، نظام استخدام نخبه‌محور نیست، بلکه توصیه‌پذیر است. دستگاهی داریم که سه چهارم نیروها موردنیازش نیست و توصیه‌ای هستند.

وی در خصوص تفویص اختیار به استان، عنوان کرد: تفویض اختیار بسیار حایز اهمیت است که باید پیگیری شود. مجلس و مسئولان دولتی نیز می‌توانند کمک کنند. این به نظام اداری ما برمی‌گردد که زورشان می‌آید تفویض کنند.

حجت‌الاسلام محمد فتوحی، رئیس سازمان بازرسی خراسان رضوی در این جلسه اظهار کرد: در حال حاضر هیچ کاری مهم‌تر و مقدس‌تر از کار نظارتی نیست. نظارت به‌ معنای عمومی مقدس‌ترین کار در حال حاضر است.

وی افزود: نظارت بر اساس منابع دینی، عقلی و قرآنی ما به معنای دانستن و عمل به آنچه‌ که می‌دانیم مقدس‌ترین کار در حال حاضر است. مسئولی که حوزه کاری خود و قوانین و مقررات را می‌داند و به آن عمل می‌کند، سلامت اداری را ارتقا می‌دهد، سلامت اداری موجب ارتقای رضایتمندی مردم می‌شود، ارتقای رضایتمندی، ارتقای کارآمدی نظام که حفظ آن اوجب واجبات است را به دنبال دارد.

فتوحی بیان کرد: کاری مقدس‌تر از این سراغ نداریم که حوزه مسئولیتی خود را بفهمیم و به وظایف خود عمل کنیم. ما در سازمان بازرسی معتقدیم‌ نظارت محور توسعه است و توسعه بدون‌ نظارت محقق نمی‌شود، به لحاظ اینکه ابزار توسعه محدود بوده و این ابزار، منابع انسانی و مالی هستند.

رئیس سازمان بازرسی خراسان رضوی با بیان اینکه کار نظارت جلوگیری از انحراف در به‌کارگیری منابع انسانی و مالی است، عنوان کرد: با این تعریف نه تنها چوب لای چرخ توسعه نیستیم، بلکه گریس و روغن چرخ هستیم تا توسعه بهتر بچرخد. منادی گفت‌وگو هستیم و با توسعه نظارت و گسترش چتر نظارتی می‌توانیم از وقوع هرگونه سوءجریان، تخلف و جرم در دستگاه‌های اداری اجرایی و مشمول نظارت جلوگیری کرده و کاهش دهیم، به همین دلیل منادی گفت‌وگو و توسعه بوده و در این حوزه مدعی هستیم.

منبع: ایسنا 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.