قم – جمعی از بانوان طلبه هندی در تجمعی اعتراض‌آمیز در جامعه الزهرا قم، قانون اصلاح حقوق شهروندی را که چندی پیش در مجلس سنای هند به تصویب رسید، محکوم کردند.

بانوان طلبه هندی خواستار لغو قوانین جدید اصلاح شهروندی شدند/حقوق مسلمانان نیاز به دفاع دارد

به گزارش روز پنجشنبه روابط عمومی جامعه الزهرا، جمعی از بانوان طلبه هندی از حوزه‌های علمیه خواهران استان قم با حضور در صحن جامعه‌الزهرا  نسبت به تصویب قانون اصلاح حقوق شهروندی موسوم به CAA که ۲۰ آذر در مجلس سنای هند به تصویب رسید، اعتراض کردند.

بانوان طلبه هندی ضمن برگزاری تظاهرات اعتراض‌آمیز، خواستار لغو قوانین جدید اصلاح شهروندی شدند و تصویب این قانون را محکوم کردند.

در این مراسم که بانوان طلبه هندی به همراه فرزندان خود حضور داشتند، چند نفر از طلاب هندی، بیانیه‌ای را به زبان‌های فارسی، انگلیسی و اردو قرائت کردند؛ در این بیانیه تصریح‌شده که این قوانین اولین قدم در جهت پاک‌سازی مسلمانان از هند است.

بر اساس این قانون، پناه‌جویان کشورهای بنگلادش، افغانستان و پاکستان در هند که دارای آیین سیک، بودایی، جین، پارسی، مسیحی و هندو هستند و پیش از سال ۲۰۱۵ میلادی بدون اوراق معتبر وارد این کشور شده‌اند، می‌توانند شهروندی این کشور را دریافت کنند، اما این قانون شامل حال پناه‌جویان مسلمانان نمی‌شود.

خانم بوجانی یکی از طلاب هندی در این مراسم، به تبیین قانون اصلاح شهروندی پرداخت و اظهار داشت: اقلیت مسلمانان با این استدلال مسئولان که خطری آنان را در کشورهای مسلمان تهدید نمی‌کند، از این قانون حذف شدند.

وی افزود: مساله اصلی اعتراضات مردم هند برای ورود این مهاجران نیست، بلکه اعتراضات مردمی می‌گوید این قانون بر خلاف قانون اساسی هند است که در بند ۱۴ آمده همه افراد باهم برابر هستند و در بند ۵ قانون اساسی هند تصریح‌شده حکومت حق ندارد به هیچ شخصی بر اساس رنگ، مذهب و نژاد امتیاز دهد.

این بانوی طلبه بابیان اینکه هندوستان یک کشور سکولار است، گفت: مسئولان هند می‌گویند ما بر خلاف قانون اساسی عمل نمی‌کنیم، اما این قانون بر خلاف ادعای آنان است و قانون اصلاح شهروندی، سکولار بودن هند را به چالش می‌کشد.

خانم رخسانه یکی دیگر از طلاب هندی نیز در حاشیه این مراسم با اشاره به قانون اصلاح حقوق شهروندی هند،گفت: حزب حاکم هند به غیرمسلمانان حق شهروندی می‌دهد، اما به مسلمانان حق شهروندی اعطا نمی‌شود و آنان را به اردوگاه می‌برند.

وی تصریح کرد: آنان می‌خواهند مسلمانان را از هندوستان بیرون کنند، حتی غیرمسلمانان هم به این قانون اعتراض دارند، زیرا معتقدند که همه ما از یک سرزمین و متعلق به هند هستیم.

خانم رئیسه اختر، طلبه سطح سه نیز در حاشیه این مراسم، ضمن محکوم کردن این قانون در هند، گفت: دو هفته پیش، مجلس سنای هند قانون اعطای حق شهروندی به اقلیت‌های غیرمسلمان را با ۱۲۵ رای موافق در برابر ۱۰۵ رای مخالف تصویب می‌کند؛ بر اساس این قانون، اقلیت‌های غیرمسلمان اعطای شهروندی هند را دریافت می‌کنند، اما مسلمانان مستثنی شده‌اند.

وی بابیان اینکه حدود ۳۰۰ میلیون مسلمان در هندوستان زندگی می‌کنند، تصریح کرد: حزب حاکم هند موسوم به BJP گروهی افراطی هستند که به‌شدت با مسلمانان مخالف‌اند و کشتارهای زیادی علیه مسلمانان مرتکب شدند؛ چنانچه ده‌ها هزار مسلمان را به خاک و خون کشیدند و هزاران نفر را در هند، کشمیر، گجرات و ایالات دیگر هند در بازداشتگاه‌ها زندانی کردند.

این مبلغ علوم دینی با تصریح بر اینکه مسلمانان باید بیدار شوند و نباید در برابر این جنایت‌های دشمنان سکوت کنند، تاکید کرد: مساله کشمیر همچنان ادامه دارد و ۱۰ میلیون جمعیت کشمیر در حالت نابسامان به سر می‌برند، طی این مدت به خانه‌های مسلمانان و حتی به دانشگاه ملی هند حمله کردند و ضرب و شتم، کشتار، تحقیر و توهین را در برابر مسلمانان به کار بردند.

اختر بیان داشت: حکومت هند ادعای دموکراسی و دفاع از حقوق مظلوم دارد، اما اعمالی که انجام می‌دهد، بر خلاف حرف‌ها، ادعاها و برخی قوانین هند است و کارهای غیرانسانی و ضد حقوق بشری انجام می‌دهند.

وی اظهار داشت: امروز که متوجه شدیم خباثت‌ها و کینه‌های دشمنان توسط استعمارگران بی‌هویت ازجمله آمریکا، انگلستان و اسرائیل اداره می‌شود، تمام مسلمانان جهان به‌ویژه علما، دانشمندان و همه انسان‌های آزادی‌خواه باید در برابر توطئه‌ها هشیار باشند و با اتحاد و همدلی به فکر چاره و مقابله با اقدامات خصمانه دشمنان حقیقی اسلام باشند و اجازه ندهند که زندگی مسالمت‌آمیز مسلمانان و غیرمسلمانان هند دچار خدشه شود.

وی با اشاره به اینکه قشر طلبه بیدار است، گفت: همه مردم ایران را به‌عنوان الگوی کشورهای اسلامی می‌شناسند، طلاب هم به‌عنوان الگوهای جامعه باید از حقوق مسلمانان و انسان‌ها در جوامع مختلف دفاع کنند.

وی بیان داشت: دشمنان اسلام برنامه‌های خود را به‌صورت سازمانی، تشکیلاتی و شبکه‌ای پیش می‌برند، اما ما باید مراقب باشیم و با همدلی، اتحاد و همبستگی در برابر نقشه‌های دشمن بایستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.