موردی که این روزها باعث نگرانی شده وجود گروه های سرودی است که در گذشته در همه مدارس وجود داشت و خیلی هم فعال بود ولی این روزها عملا حذف شده است و اگر گروهی هم هستند که هنوز فعالیت می کنند فقط به دنبال مسابقات و کسب رتبه اند.

دلایل کمرنگ شدن سرود های انقلابی چیست؟/فقط به دنبال کسب رتبه نباشیم/دشمن از این غفلت استفاده می کند

به گزارش قدس آنلاین ، در اسلام همواره به فرهنگ جمع‌گرایی تاکید شده است و سرود نیز از این مولفه مستثنی نیست، به ‌همین خاطر است که می‌تواند در قلب و ذهن مردم جایگاه خوبی داشته باشد. ولی سئوال اینجاست که چرا بعد از دهه هفتاد سرود سیری نزولی داشته و در این سالها دیگر تقریبا کمتر که نه، اصلا دیده نشده است؟ اینها مواردی است که در صحبت با تنی چند از مسئولان و دست اندر کاران این حوزه مطرح کرده ایم.


گروه های سرود صرفا به دنبال کسب مقام اند

سید مجتبی ذبیحی "مسئول گروه سرود آوای رضوان" که یکی از فعال ترین گروه های سرود در سطح کشور است در خصوص وضعیت فعالیت گروههای سرود در مشهد  به خبرنگار قدس آنلاین گفت: به نظرم مشهد یکی از فعال ترین شهرها در سطح کشور است که در زمینه ساخت سرودهای انقلابی فعالیت می کند و خدا را شکر  وضعیت خیلی مطلوبی هم دارد. خوشبختانه رقابتی که در سطح مدارس خراسان وجود دارد در هیچ جای کشور نیست و کیفیت کارهای ارائه شده اش تقریبا از خیلی از شهرهای ایران بالاتر است.

ذبیحی ادامه داد: ولی موردی که این روزها باعث نگرانی شده است وجود گروه های سرودی است که در گذشته در همه مدارس وجود داشت و خیلی  هم فعال بود ولی این روزها عملا حذف شده است و اگر گروهی هم هستند که هنوز فعالیت می کنند فقط به دنبال مسابقات و کسب رتبه اند متاسفانه گروه هایی هستند که با اینکه موفق به کسب رتبه های زیادی درسطح کشور شده است ولی  هنوز یک اجرا هم در مدرسه خودش نداشته است. الان برای گروه های سرود فقط رقابت مهم شده است که این ایراد بر مدیران مدرسه و مدیران بالا دست آنها وارد است.

دبیر سابق بخش سرود جایزه بزرگ موسیقی انقلاب اسلامی افزود: خوشبختانه در این چند ساله بجز شهرداری و آستان قدس رضوی که کلاس ها و دوره های رایگان خیلی خوبی را در این زمینه برگزار کرده اند آموزش و پرورش هم در زمینه برگزاری کلاس های تخصصی برای معلمان پرورشی و مربیان سرود خود در سطح مشهد و استان اقدامات خیلی خوبی انجام داده است.

مجتبی ذبیحی ادامه داد: شاید در این سالها مربی های آزاد و فنی در زمینه سرود در سطح مدارس کم شده باشد ولی قطعا معلمان پرورشی مدارس همچنان در زمینه سرود فعال هستند  و این فعالیتها رشد خیلی خوبی داشته است. هر چند ممکن است به لحاظ کیفی سطح این کارها و کلاس ها پایین آمده باشد ولی به لحاظ کمی مشهد در این دو سه ساله پیشرفت های خیلی خوبی در این خصوص داشته است و ما گروه های فعال زیادی را در این زمینه می بینیم.

وی گفت: یکی از مسائلی که جای بحث دارد و باید به آن توجه بشود این است که ما چندین سال است که به دلایل مختلف از جمله کمبود بودجه اصلا در زمینه سرودهای تازه کاری انجام نداده ایم و همچنان از سرودهای تکراری استفاده می کنیم دقیقا به همین دلیل است که دانش آموز امروز با وجود اهنگ های شاد غربی دیگر میلی به این قضیه نشان نمی دهند. البته در این چند ساله علی رغم عدم تهیه آلبوم از سمت اموزش و پرورش آستان قدس کارهایی در این زمینه داشته هر چند باز هم خیلی باب میل دانش آموزان نیست.

ذبیحی ادامه داد:  گروه سرود «آوای رضوان» اما با توجه به همه محدودیت هایی که در این مدت فعالیت تلاش هایی  که بابت تولید سرودهایی داشته ایم که امکان اجرا در همه مکان ها را داشته باشد مجبور شدیم به سمت سرودهای بدون موسیقی برویم که اتفاقا آستان قدس در این زمینه هم موفقیت های زیادی داشته است. ولی چون اکثر گروه های سرود مدارس اماتور هستند در این بخش نتوانسته اند خیلی کار کنند و ما هم متاسفانه  نتوانسته ایم در این زمینه کمک کنیم البته برای این کار چندین راهکار ارائه داده ایم نمونه اش اینکه چندین کلاس ضمن خدمت برای مربیان اموزش و پرورش با هزینه آستان برگزار کرده ایم تا معلمان را با سبک سرود بدون موسیقی آشنا کنیم و استفاده کنند ولی باز هم در برخی بخش ها هنوز نواقضی وجود دارد.

وی از حذف شدن گروههای سرود فعال بعد از مدتی از حوزه این فعالیت گفت: متاسفانه نمونه های زیادی از گروه های سرود در سطح مشهد و حتی کشور را داشته و داریم که بعد از یک تایمی که فعال بوده اند و از قضا موفقیت های زیادی هم داشته اند  ولی به خاطر وجود هزینه های مدارس که در اولویت بیشتری هم هستند نتوانسته ادامه بدهد و از یک جایی به بعد از دور خارج شده اند و دقیقا به این علت است که بیشتر این گروه ای سرود در بخش آزاد فعالیت دارند.

آستان قدس رضوی متولی تولید آثار فرهنگی است

مهدی سیم ریز" معاون هنری موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی" نیز در این زمینه گفت: با توجه به دغدغه های مقام معظم رهبری و اشاره مکرر ایشان به استفاده از ابزار های هنری برای انتقال مفاهیم دینی و انقلابی و به صورت خاص اشاراتشان به هنر مردمی سرود و تعبیر زیبای ایشان به هوای تازه از این موضوع، آستان قدس رضوی به عنوان یکی از متولیان اصلی حوزه تولید آثار مذهبی در حوزه فرهنگ و هنر کشور چند سالی است که دغدغه تولید سرود را به صورت ویژه داشته و دارد.

وی ادامه داد: ابتدا کار را از یک جشنواره سرود آوای رضوان شروع کردیم و بعد از آن با ایجاد یک ساز و کار ثابت در موسسه آفرینش های آستان قدس رضوی به صورت دائمی دبیر خانه تولید و هدایت سرودهای مذهبی و انقلابی را در دستور کارمان قرار دادیم و الان دبیر خانه جشنواره رضوان به صورت ثابت هر روزه فعال است و فعالیت های گروه های مختلفی را در سراسر کشور تحت کنترل دارد و در ضمن برگزاری سرود در مناسب های مختلف مذهبی را نیز در نظر گرفته که هدفش تولید آثار جدیدی است که مبتنی بر اشعار شاعرای برجسته انقلاب و دینی و ائینی با بهره گرفتن از اهنگسازان تخصصی حوزه سرود است که یک مجموعه بروز و تازه ای در حوزه محتوا برای گروه های سرود کشور فراهم بکند و این چرخه تولید را به صورت مستمر سر پا نگه دارد.

معاون هنری موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس افزود: در حال حاضر هم مدتی است که آستان قدس ضروی در حوزه سرود خواهران هم به صورت جدی ورود پیدا کرده است و تلاش ما این است که حوزه خواهران هم با همان کیفیت و با هدف اجرا در محافل ویژه بانوان و مضامین مرتبط با مخاطبین این قضیه را مد نظر قرار بدهیم. و دقیقا به همین دلایل و اینکه آستان قدس رضوی طبق فرمایش مقام معظم رهبری باید برای فضای فرهنگی کشور و نهاد اسلام نهادی تاثیر گذار باشد. و سرود هم می تواند در انتقال مفاهیم تاثیر گذار باشد و یکی از هنرهای مردمی و انقلابی است به آن توجه می شود.
 

جشنواره های سرودهای انقلابی از بین رفته است

محمد گلریز  شناخته شده ترین خواننده سرودهای انقلابی بعد از انقلاب است که معتقد است موسیقی فاخر می تواند در قلب و روح آدمها تاثیربگذارد.
وی گفت: متاسفانه چند سالی است که در تلویزیون ما خبری از سرودهای انقلابی و حماسی نیست و همین قضیه باعث شده که دشمن از این غفلت سوء استفاده کند و علیه ما دست به کار شود.

وی ادامه داد: علی رغم اینکه در سالهای قبل ما کلی جشنواره داشتیم که هدفشان اشاعه هنرهای انقلابی مثل همین سرود بود. ولی الان کدام یکی از این جشنواره هایی که به بهانه های مختلف و موضوعات متعدد برگزار می شود به این مقوله می پردازد؟ تنها جشنواره ای که تا به امروز همچنان در زمینه موسیقی دایر بوده است جشنواره موسیقی فجر است که آنهم متاسفانه حتی یک سرود انقلابی ندارد. که این جای تاسف دارد. سرود های انقلابی با وجود اینکه همه یاداور رشادت های جوان های ایرانی است ولی این روزها عملا به فراموشی سپرده شده اند.

وی ادامه داد: مبنای صحبت  های من فرمایشات مقام معظم رهبری است که ایشان در همه صحبتهایشان گریزی به مسائل فرهنگی داشته و دارند و همه جا در صحبت هایشان به پرداختن به فرهنگ انقلاب تاکید داشته اند. جای تاسف است که برخی از مسئولان فرهنگی و ارگان های ارزشی ما که می توانند در جریان پرورش سرودها و نواهای انقلابی تاثیر گذار باشند الان دیگر فقط یک تماشاچی هستند. حتی در ارگان های ارزشی ما هم برگزاری برنامه های سرود خیلی کم رنگ شده است و این خطر بسیار بزرگی برای جوانان ما است. الان با به فراموشی سپردن سرود های انقلابی عملا بعد معنوی این گونه کارها هم از بین رفته است. در حالیکه خیلی از ارگان های دولتی ما هم توانایی و هم پتانسیل انجام برگزاری گروه های سرود را دارند.

گلریز افزود: به دلیل کم کاری مسئولان فرهنگی ما امروزه جای سرودهای انقلابی را موسیقی های رپ گرفته است که هیچ محتوایی ندارد و کار را به جایی رسانده اند که مقام معظم رهبری هم در بخشی از صحبتهایشان فرموده اند که از صدا و سیما گله مندم. در کنار همه اینها اما جای خوشحالی است که هنوز جایی مثل مرکز افرینش های آستان قدس رضوی وجود دارد که در این زمینه فعال است تا جایی که خود من پارسال در صحن حرم مقدس امام رضا کاری را اجرا کردیم که اتفاقا خیلی هم بازتاب داشت.

این خواننده انقلابی گفت: ما هنرمندان توانایی را در عرصه موسیقی و سرود انقلابی داریم ولی متاسفانه کنار گذاشته شده اند. پتانسیل های زیادی دراین زمینه داریم که می توانیم آثار خیلی خوب و فاخری را از آنها تهیه و تولید کنیم و دست به کار نمی شویم نمونه اش شهید حججی که دنیا را تکان داد یا امثال ایشان ولی ما هیچ سرود ماندگاری برای افراد در ذهن آیندگانمان نداریم.

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.